| کد خبر: 263888 |

عقب نشینی تدریجی چین از اجرای پروژه بندر گوادر به دلیل مشکلات امنیتی، تورم و بدهی های پاکستان

روابط خارجی و سیاست های داخلی پاکستان تحت تاثیر تروریسم و افزایش تورم قرار گرفته، به نحوی که اسلام آباد اخیرا با تعامل با ایالات متحده و مذاکرات با چین در حال ارزیابی مجدد متحدین خود است.

تین نیوز

 پاکستان در حال حاضر با چالش هایی مانند تروریسم، افزایش تورم و ازدیاد بدهی های بین المللی مواجه است.  

به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر دانش، این چالش ها روابط خارجی و سیاست های داخلی پاکستان را تحت تاثیر قرار داده به نحوی که اسلام آباد اخیرا با تعامل با ایالات متحده و مذاکرات با چین در حال ارزیابی مجدد متحدین خود است.

 وزیر امور خارجه هند می گوید که مشکلات اقتصادی پاکستان را می توان به عوامل مختلفی از جمله هزینه های نظامی سنگین و استقراض بی رویه نسبت داد. 

وی در گفتگو با اندیشکده آمریکایی هادسون در واشنگتن، تصریح کرد که مسائل پیش روی پاکستان، ریشه ای عمیق و تاریخی دارند و آنها را می توان به شرح ذیل تشریح کرد:

 مسائل امنیتی: جنبش طالبان پاکستان (TTP) که زمانی متحد مخفی پاکستان بود، به شدت متخاصم شده و حملات مرگباری را علیه نیروهای نظامی پاکستانی و غیرنظامیان انجام داده که این افزایش خشونت به دنبال تسلط طالبان بر افغانستان در آگوست ۲۰۲۱ است که طالبان پاکستان را برای انجام عملیات ضد امنیتی در پاکستان جسور کرد. 

 عقب نشینی چین از ادامه اجرای پروژه کمربند-جاده از طریق پاکستان: چین که هم پیمان پاکستان در هر شرایطی است، شروع به عقب نشینی از تعهدات چند میلیارد دلاری خود در ابتکار کمربند و جاده در پاکستان کرده است. این تغییر به دلیل نگرانی از بحران اقتصادی پاکستان، فساد اداری و افزایش هزینه های امنیتی است. اجرای پروژه های چین در پاکستان به طور قابل توجهی به افزایش بدهی های کراچی انجامیده به طوری که بخش زیادی از بدهی های خارجی پاکستان به وام های مرتبط بابت ابتکار کمربند-جاده چین  مرتبط است.

 افزایش تورم: بحران اقتصادی پاکستان با نرخ تورم خیره کننده سالانه ۳۱ درصدی در ماه سپتامبر به ابعاد نگران کننده ای رسید. این نرخ که بالاترین میزان تورم در میان کشورهای جنوب آسیا است. بخشی از این تورم نیز نتیجه افزایش قیمت سوخت و انرژی است. اصلاحات تحمیل شده توسط صندوق بین المللی پول به اسلام آباد، از جمله کاهش محدودیت های واردات و حذف یارانه ها، باعث افزایش تشدید تورم شد که در ماه می به اوج خود یعنی ۳۸ درصد رسید و نرخ بهره به ۲۲ درصد افزایش یافت و ارزش روپیه پاکستان در ماه آگوست به پایین ترین حد خود رسید.

 مشکلات اقتصادی: با تداوم افزایش قیمت کالاهای اساسی توسط دولت، بار مشکلات بر دوش شهروندان پاکستانی افزایش یافته است. به طوریکه قیمت بنزین و گازوئیل به بالاترین حد خود رسیده و فشار مالی قابل توجهی را بر مردم وارد کرده است. 

 پاکستان در واکنش به تردید چین در ارائه حمایت های مالی، در حال ارزیابی مجدد متحدین خود است. بازدید دونالد بلوم، سفیر ایالات متحده در اسلام آباد از بندر گوادر، با ناامیدی پکن ناشی از افزایش تهدیدات علیه منافع چین در پاکستان و تأخیر در پرداخت های پروژه های CPEC توسط پاکستان همزمان شد. 

پاکستان همچنین در حال مذاکره با چین برای کاهش هزینه اجرای خط آهن اصلی شماره یک از پروژه بزرگ CPEC، از ۹.۹ به ۶.۶ میلیارد دلار است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.