| کد خبر: 263257 |

«بندر گوادر»؛ نگاهی به دهه گذشته و 10 سال پیشِ رو

«بندر گوادر» که در جنوب غربی پاکستان واقع شده یک پروژه کلیدی در ساخت مشترک «کریدور اقتصادی چین-پاکستان» و یک پروژه مهم «ابتکار کمربند و جاده» محسوب می شود.

تین نیوز

 «بندر گوادر» که در جنوب غربی پاکستان واقع شده یک پروژه کلیدی در ساخت مشترک «کریدور اقتصادی چین-پاکستان» و یک پروژه مهم «ابتکار کمربند و جاده» محسوب می شود. توسعه و تغییرات صورت گرفته بندر گوادر از یک روستای ماهیگیری کوچک در گذشته تا یک منطقه مرفه امروزی باعث شگفتی مردم چین و پاکستان شده است.

به گزارش تین نیوز ، بندر گوادر 10 سال پس از ساخت و ساز و توسعه از یک منطقه تقریبا نیمه متروک به یک قطب لجستیک منطقه ای و پایگاه صنعتی با تاسیسات و امکانات حمل و نقل کامل تبدیل شده است.

«یو بو» مدیرعامل و رئیس «شرکت هلدینگ بنادر فرامرزی چین» گفت: امسال دهمین سالی است که شرکت ما بهره برداری از بندر گوادر را بر عهده گرفته است. با توجه به وضعیت توسعه کنونی، طی 6 ماه ابتدایی امسال، توان عملیاتی کانتینرها به این بندر به 1160 و حجم بار فله به 506 هزار و 500 تن رسید و پیش بینی می شود بازده بار این بندر رکورد بالایی را به ثبت برساند.

کارگران شرکت های چینیِ مسئول ساخت پروژه های مرتبط هنوز به یاد دارند که 10 سال قبل چگونه این مکان با شن های زرد پوشیده شده بود و این بندر به سختی قادر بود عملیات واردات گندم و کود شیمیایی مقرر توسط دولت پاکستان را انجام دهد.

شرکت های چینی به منظور تغییر چهره بندر گوادر با سرمایه گذاری هنگفت، پنج چرثقیل کانتینری، یک ناحیه 100 هزار متر مربعی انبار کالا، تجهیزات جدید نمک زدایی آب دریا، تجهیزات اسکن کانتینر و غیره را اضافه کردند. همچنین این شرکت ها سیستم های عملیاتی پیشرفته مخصوص بندر و تاسیسات نظارت گمرکی مانند شبکه بندری که کاملا کارکردهای بندر را احیا کرده را وارد کردند.

در طرح توسعه بندر گوادر، ساخت منطقه آزاد به شکل عمده ای بر محل جغرافیایی این بندر، لجستیک و حمل و نقل، سیاست های کاهش مالیات و دیگر مزایا متکی است و بر توسعه تجاری و صنعتی برای ارتقاء پویایی اقتصادی تمرکز دارد.

طبق برنامه ریزی و طراحی این بندر، منطقه آزاد آن به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است. در حال حاضر، کار ترویج سرمایه گذاری در «منطقه جنوبی» اساسا تکمیل شده است. 35 شرکت فعال در زمینه هتل ها، بانک ها، لجستیک، انبار فرامرزی، فرآوری غله و نفت، فرآوری شیلات و دیگر حوزه ها مستقر شده اند. هشت عدد از این شرکت ها با مجموع سرمایه گذاری بیش از سه میلیارد یوان، به بهره برداری رسیده اند.

بندر گوادر امروز به طور منظم در حال بارگیری و تخلیه بار است؛ کامیون ها در «بزرگراه خلیج شرقی» که به بندر منتهی می شود در حال حرکتند؛ ساخت منطقه آزاد سرعت گرفته و دیگر پروژه ها مثل تامین آب، جاده ها و فرودگاه ها که پشتیبان توسعه بندر هستند با موفقیت راه اندازی شده یا در حال تکمیل هستند.

بر اساس گزارش ها، ناحیه پرواز، باند فرودگاه، محل پارک هواپیماها، نورپردازی و دیگر اقدامات پروژه های فرودگاه جدید تکمیل شده و آماده تحویل هستند. ساختمان ترمینال و دیگر ساختمان ها وارد مرحله نصب تجهیزات و دکوراسیون شده اند.

طبق برنامه ریزی عادی، این پروژه در ژوئن یا جولای سال آینده تکمیل خواهد شد. پس از تکمیل این فرودگاه جدید، به بهبود شبکه هوانوردی در جنوب غربی پاکستان کمک خواهد کرد و فعالیت های تجاری و مسافرت های مردم را آسانتر می کند.

از گوادر می توانید مستقیما به شهرهایی مثل کراچی، کویته، لاهور، اسلام آباد و حتی برخی مناطق در خاورمیانه و اروپا پرواز کنید.

بدیهی است ساخت بندر گوادر نه فقط به شکلی موثر توسعه اقتصادی محلی را ارتقاء بخشیده بلکه به شکل مستقیم یا غیرمستقیم برای بیش از 200 هزار نفر شغل ایجاد کرده است.

«مجید عیسی علی» از جوانان محلی دو سال قبل به استخدام شرکت هلدینگ بنادر فرامرزی چین در آمد. او به این شغل بسیار علاقه مند است، با جدیت در حال افزایش مهارت های حرفه ای خود است، به یادگیری و توسعه چشم اندازهایش ادامه می دهد و توانمندی های تجاری خود را مداما می افزاید.

حالا او دستیار مدیر کل «دپارتمان قرارداد تجاری چاینا پورت کنترل» است. مجید عیسی علی همچنین در سال 2022 جایزه کارگر برتر «کریدور اقتصادی چین-پاکستان» را از سفارت چین در پاکستان دریافت کرد.

با نگاهی به بندر پر رفت و آمد کنونی گوادر، هیچ کس نمی تواند تصور کند اینجا زمانی یک روستای ماهیگیری کوچک بود.

«شن جن» در چین نیز که اکنون پنجره اصلاحات و گشایش به حساب می آید روزگاری یک روستای ماهیگیری کوچک بود. بنا بر این، پاکستان امیدوار است بندر گوادر را به «شن ژن پاکستان» تبدیل کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    ما در اروپا می‌دیدیم که وقتی یک تاجر اروپائی می‌آمد اولین سئوالی این بود که طرف اگر هندی باشه ،من کار نمیکنم،ومیگفتند هندیها به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نمی‌کنند وبا دروغ وقت طرف را سالها می‌گیرند وآخرت هم از پروژه ها کنار میکشند،ماهم دیدیم در طرح بندر چاه بهار همین کار را با ایران کردند،محال هست هندی جماعت کار انجام بده