| کد خبر: 263395 |

پیام حضور کمرنگ دولت ایران در اجلاس بین‌ المللی طرح ابتکار کمربند و جاده چیست ؟

اجلاس بین المللی «ابتکار کمربند و جاده» (BRI) با حضور نمایندگان ۱۳۰ کشور در چین برگزار گردید.به غیر از حضور پوتین که مورد توجه جهانی قرار گرفت، روسای جمهور کشورهای آرژانتین، اندونزی، قزاقستان، شیلی، کنیا، ازبکستان، ویتنام، مجارستان و هیأت های عالی رتبه دیگری از کشورهای دیگر حضور داشتند.

تین نیوز

 اجلاس بین المللی «ابتکار کمربند و جاده» (BRI) با حضور نمایندگان ۱۳۰ کشور در چین برگزار گردید.به غیر از حضور پوتین که مورد توجه جهانی قرار گرفت، روسای جمهور کشورهای آرژانتین، اندونزی، قزاقستان، شیلی، کنیا، ازبکستان، ویتنام، مجارستان و هیأت های عالی رتبه دیگری از کشورهای دیگر حضور داشتند.

به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصاد آینده، طرح کمربند و جاده یک طرح بزرگ بین المللی برای ایجاد کریدور ارتباطی بین شرق آسیا و روسیه و اروپا است و همه کشورها تلاش دارند سهمی از این طرح استراتژیک داشته باشند. این طرح برای ایران نیز بسیار حائز اهمیت بوده و احتمال دارد با تعلل ایران و تحرکات جهانی، ایران از مسیر سنتی جاده ابریشم، برای همیشه حذف شود.در این شرایط حضور پررنگ دولت در جلسات و مذاکرات و توافقات آن بسیار اهمیت دارد.

دولت سیزدهم بعد از عضویت در پیمان شانگهای در مورد اهمیت مشارکت ایران در طرح کمربند و جاده خیلی تاکید داشت.

ولی در کمال تعجب در این اجلاس نه تنها آقای رئیسی بلکه هیچ مقام عالی رتبه دولتی حضور نداشت.

آقای رئیسی به کشورهای متعدد شامل چند کشور به شدت فقر آفریقا و آمریکای لاتین مانند زیمبابوه سفر داشته ولی از این اجلاس بین المللی که فرصت مناسب برای رایزنی با مقامات کشورهای مختلف جهان بود، غافل شده است!

اگرچه حضور رئیس جمهور در این اجلاس ضروری بود ولی حداقل با اعزام هیات عالی رتبه شامل وزرای اقتصاد و راه می توانست اهمیت موضوع این اجلاس را برای ایران نشان دهد.

تعجب بیشتر، حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران در این اجلاسی که هیچ ربطی به شهرداری نداشته، حضور یک "پزشک شهردار" با سوابق علمی و اجرایی ضعیف در اینچنین اجلاس مهم جهانی،

پیام عدم جدیت و فقدان رغبت دولت ایران در این طرح بوده و اینچنین قصوری از طرف دولت، زیان بلندمدتی به منافع کشور وارد خواهد کرد.

آیا شخص دکتر زاکانی (که قرار بوده دستیار رئیس جمهور در امور آسیب های اجتماعی باشد) بعنوان نماینده دولت در این اجلاس شرکت کرده است؟ دیپلماسی اقتصادی صرفا با سفرهای متعدد خارجی تحقق نمی یابد، بلکه باید با شناسایی فرصت های بین المللی، برای تحقق آنها با همه ظرفیتها توسط خبره ترین افراد تمرکز کرد.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.