طرح عربستان برای احداث خط ریلی از ساحل دریای سرخ تا عراق
عربستان در راستای گسترش روابط استراتژیک خود در منطقه، سطح همکاری اقتصادی با عراق را افزایش میدهد و در حال بررسی طرح خط ریلی از ساحل دریای سرخ تا عراق است.
عربستان در راستای گسترش روابط استراتژیک خود در منطقه، سطح همکاری اقتصادی با عراق را افزایش میدهد و در حال بررسی طرح خط ریلی از ساحل دریای سرخ تا عراق است.
به گزارش تین نیوز به نقل از میدل ایست نیوز، بررسی استراتژیک عربستان در حوزه روابط منطقه ای خود، سطح همکاری اقتصادی با عراق را افزایش می دهد و این امر در اعلام ماجد القصبی، وزیر بازرگانی عربستان مبنی بر بررسی خط ریلی از ساحل دریای سرخ تا عراق بازتاب داشته است.
به گزارش «العربی الجدید» طبق اظهارات القصبی، در جریان سخنرانی اش در نشست اقتصادی عربستان و عراق در پایان ماه گذشته، طرح پیشنهادی در حال حاضر در چارچوب برخی از طرح های عربستان برای چشم انداز 2030 در دست بررسی وزارت حمل و نقل این کشور است.
تازه ترین آمار حاکی از آن است که حجم مبادلات تجاری میان عربستان و عراق در سال 2020 به 1.34 میلیارد دلار افزایش یافته است.
از این حجم تجارت، 898 میلیون دلار سهم صادرات عربستان و 41.8 میلیون دلار نیز سهم صاردات عراق است.
عامر الشوبکی، کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد که خط ریلی از ساحل دریای سرخ در غرب عربستان تا عراق، ارزش مبادلات تجاری میان دو کشور را بالا می برد.
وی همچنین اظهار داشت که این طرح برای طرف عراقی فایده بیشتری دارد.
الشوبکی توضیح داد که طرح پیشنهادی گذرگاه دیگری را برای صادرات کالاهای عراقی به کشورهای شورای همکاری می گشاید تا از صادرات از طریق بندر فاو یا با عبور از آب های جنوبی این کشور جلوگیری شود.
این طرح همچنین مسافت حمل و نقل صادرات و واردات را کوتاه می کند.
از مهم ترین طرح های مربوط به خط ریلی پیشنهادی، پروژه جاده توسعه است که شامل راه آهن میان فاو، جنوب عراق و ترکیه است.
الشوبکی در این خصوص اشاره کرد که هدف از تمامی این برنامه ریزی ها برای راه آهن، حمایت از اقتصاد غیرنفتی و ارتقای درآمدها این بخش از کشورهای شورای همکاری است.
حسام عایش، دیگر کارشناس اقتصادی معتقد است این رویکرد عربستان موضوعی بسیار مهم از جنبه تجاری است، زیرا بهای ریسک های ژئوپلتیکی که ممکن است در حمل و نقل دریایی به ویژه از طریق تنگه هرمز یا تنگه باب المندب و یا کانال سوئز رخ دهد را پایین می آورد.
از سوی دیگر این کارشناس اقتصادی اشاره کرد که چنین رویکردی از سرمایه گذاری عربستان در عراق حمایت می کند. تخصیصاتی در حدود 3 میلیارد دلار از صندوق دولتی عربستان برای سرمایه گذاری عربستان در عراق وجود دارد و این کشور به انتقال نفت از طریق خط لوله بین عربستان و عراق و به دور از مسیر های دریایی فکر می کند.
عایش خاطرنشان کرد که طرح های مشابه اجازه صادرات نفت به کشورهای جهان از طریق خط لوله ای که به دلایل سیاسی تعطیل شده را می دهد.
وی همچنین بر این باور است که افزایش روابط با عربستان، به عراق این فرصت را می دهد تا نقش اقتصادی خود را به ویژه در زمینه انرژی و به گونه ای که در خدمت منطقه باشد، به طور مؤثرتری ایفا کند.
کشورهای منطقه کمبودهای لجستیکی نیم قرن اخیر را با درآمدهای نفتی ناشی از تحریم اقتصادی ایران جبران و بروز رسانی خواهند کرد . در یک دوره زمانی در دهه های ۶۰ و ۷۰ بندر جبل علی در امارات شکل گرفت و یک دوره ۵ ساله با تجهیزات تخلیه و بارگیری کانتینر پذیرای کشتی های لاینم از سراسر دنیا شد اما بندر شهیدرجایی بندرعباس با خواب خرس گونه ۲۰ ساله هنوز نتوانسته به اهداف خود در پذیرش کشتی های لاین برسد . در ترانزیت هم کماکان با آمارهای غلط خود را مشغول کرده ایم . آینده آز آن ما نیست .