| کد خبر: 253699 |

ادغام قریب الوقوع دو خط بزرگ کانتینری جهان

بر اساس پیش بینی ارس جنسن، شرکتهای کشتیرانی "هاپاگ لوید" آلمان و "وان" ژاپن در پی انحلال ائتلاف های موجود بین خطوط کانتینری بزرگ جهان، طی دوتا سه سال آینده به سمت ادغامی اجتناب ناپذیر پیش می روند.

تین نیوز

بر اساس پیش بینی ارس جنسن، شرکتهای کشتیرانی "هاپاگ لوید" آلمان و "وان" ژاپن در پی انحلال ائتلاف های موجود بین خطوط کانتینری بزرگ جهان، طی دوتا سه سال آینده به سمت ادغامی اجتناب ناپذیر پیش می روند.

به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر،  به گفته لارس جنسن، صنعت حمل و نقل کانتینری بار دیگر در آستانه یک فروپاشی دیگر قرار گرفته و پس از پایان ائتلاف ۱۰ ساله MSC و Maersk، انحلال بعدی در یکی از سه اتحاد اصلی دیگر در سال جاری اتفاق خواهد افتاد که زمینه را برای ادغام دو شرکت کشتیرانی "هاپاگ لوید" و "وان" را در آینده فراهم می کند.

بزرگترین شرکت های حمل و نقل دریایی کانتینری جهان اکنون در قالب سه اتحاد بزرگ فعالیت می کنند.

-ائتلاف 2M: شامل ام اس سی (سوئیس - ایتالیا) و مرسک (دانمارک) که از ژانویه ۲۰۲۵ خاتمه می یابد.

-ائتلاف Ocean Alliance: بین خطوط کاسکو و OOCL (چین)، سی ام ای-سی جی ام (فرانسه)، اورگرین (تایوان)

- ائتلاف THE Alliance: شامل هاپاگ لوید (آلمان)، وان (ژاپن)، اچ ام ام (کره جنوبی) و یانگ مینگ (تایوان)

ادغام دو شرکت کانتینری

به گفته لارس جنسن که یک تحلیلگر شناخته شده در  حوزه حمل و نقل دریایی و کشتیرانی است، اتفاق بعدی که انتظار دارم رخ دهد، اعلام خاتمه ائتلاف Ocean Alliance است که احتمالا در سال ۲۰۲۳ رخ می دهد.

 جنسن، معتقد است زمانی که این ائتلاف از هم بپاشد، سومین ائتلاف بزرگ، یعنی THE Alliance نیز در خطر انقراض خواهد بود. 

 جنسن، که شرکت مشاوره ای خود، Vespucci Maritime را اداره می‌کند، همچنین می‌گوید فروپاشی این ائتلافات می‌تواند یک اثر دومینویی ایجاد کند و به ادغام بین شرکت کشتیرانی آلمانی Hapag-Lloyd و ژاپنی ONE منجر شود.

 جنسن که تاریخ تقریبی ادغام آینده را نیز تعیین می کند، می گوید: ادغام های زیادی در بین خطوط کشتیرانی بزرگ جهان باقی نمانده و تنها مورد بزرگی که هنوز میتواند وجود داشته باشد، ادغام Hapag-Lloyd و ONE با یکدیگر است و این اتفاق در سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ خواهد افتاد.

در طول دهه گذشته، شرکت‌های کشتیرانی بارها ائتلاف های خود را تغییر داده‌اند و آنچه اکنون دیده می شود در سال ۲۰۱۷ شروع به شکل گیری کرد.

بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند که پس از اینکه مرسک و ام اس سی اعلام کردند که 2M را منحل می کنند، دور جدیدی از تغییرات در راه است.

 جنسن می گوید که Ocean Alliance به ویژه در شرایط ناپایداری قرار دارد، زیرا شرکت دولتی چینی کاسکو در طول همه گیری کرونا، سهم بازار قابل توجهی را از دست داده است.

 علاوه براین، فهرست سفارشات خطوط برای کشتی های جدید نشان می دهد که MSC از دیگران پیشی گرفته و جنسن پیش بینی می کند که کاسکوی چین به منظور بازپس گیری فرصت های از دست رفته در سال های آینده با جدیت بیشتری عمل خواهد کرد.

 این موضوع می تواند شرکای کاسکو در ائتلاف Ocean Alliance را تحت تاثیر قرار دهد، چرا که کاسکو ممکن است آرایش صحنه را برای نبرد بر سر جلب مشتریان تغییر دهد که نه CMA CGM  و نه  Evergreen چنین چیزی را دوست ندارند.

 علاوه بر این، تنش‌های سیاسی بین چین و تایوان چالشی برای روابط تجاری نزدیک بین خط کشتیرانی تایوانی اورگرین و چینی کاسکو است.

به گفته جنسن، آخرین تهدید برای ائتلاف Ocean Alliance ممکن است از بیرون اتفاق بیفتد. پس از جدایی ام اس سی از مرسک، احتمالا به نوعی به دنبال یک همکار جدید خواهد بود. وقتی ام اس سی از روی میز کنار گذاشته میشود عملا تنها یک گزینه برای این خط کشتیرانی دانمارکی باقی می گذارد. 

 قطعا نحوه عملکرد کاسکو و اورگرین با مرسک همخوانی ندارد، پس تنها هاپاگ لوید و وان باقی می مانند. اما من به طور قطع می توانم تصور کنم که مرسک دوست داشته باشد با هاپاگ لوید و وان همکاری کند در حالی که آنها به این کار مایل نیستند.

او در پایان می گوید: مرسک تنها یک رقیب مشخص دارد که آن هم CMA CGM است، بنابراین به نفع مرسک است که تلاش کند تا اتحاد CMA CGM با دیگران را به هم بزند.

 جنسن استدلال می کند که با انحلال ائتلاف 2M، سایر ائتلاف ها، همکاری ها و مشارکت ها عملاً از هم می پاشند. به این ترتیب شرکت‌های کشتیرانی کمی کوچک‌تر مانند Hapag-Lloyd و ONE در موقعیت دشواری قرار می‌گیرند.

به گفته جنسن، ادغام "وان" با "هاپاگ لوید" با توجه به شباهت های بسیاری که به هم دارند آسان تر خواهد بود.

این تحلیلگر می گوید: استراتژی های این دو خط شبیه به یکدیگر است و ناوگان خود را اساسا به یک شکل اداره می کنند و دیدگاه مشابهی در مورد نحوه رفتار با مشتریانشان دارند.

هاپاگ لوید پنجمین شرکت بزرگ جهان است، در حالی که "وان" در رتبه هفتم قرار دارد و در صورت ادغام، جایگاه چهارم از لحاظ ظرفیت حمل دریایی کانتینر در جهان را در اختیار خواهند گرفت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.