| کد خبر: 253374 |

رپرتاژ آگهی؛

◄ شماره کوتاژ چیست؟

هر کالا بعد از ورود به گمرک برای اینکه به مرحله ترخیص برسد، باید 10 مرحله مهم را پشت سر بگذارد.

تین نیوز

هر کالا بعد از ورود به گمرک برای اینکه به مرحله ترخیص برسد، باید 10 مرحله مهم را پشت سر بگذارد. یکی از این مراحل مهم و اولین مرحله برای ترخیص کالا از گمرک کوتاژ نام دارد؛ بنابراین یکی از مهم ترین اصطلاحاتی که هر بازرگانی برای ترخیص به موقع و بی دردسر محموله خود از گمرک باید با آن آشنا شود، کوتاژ است. در این مقاله به شما خواهیم گفت که کوتاژ چیست. همچنین بعد از مطالعه این مطلب با نحوه تنظیم کوتاژ و کاربردهای آن به طور کامل آشنا خواهید شد. 

 

آشنایی با اصطلاح کوتاژ در بحث بازرگانی و حمل ونقل بین المللی 

اولین مرحله ای که برای ترخیص کالا در گمرک انجام می شود، ثبت اظهارنامه در سامانه EPL است. بعد از ثبت کالاها در این سامانه، بلافاصله اظهارنامه قفل یا به اصطلاح کوتاژ خواهد شد. با قفل شدن اظهارنامه به صاحب محموله یک شماره اختصاصی و منحصربه فرد تعلق می گیرد که در اصطلاح به آن شماره کوتاژ یا شماره سریال اظهارنامه می گویند. در واقع بعد از حمل هوایی، زمینی، دریایی یا ترکیبی و ورود محموله به گمرک، به مرحله ثبت اظهارنامه در گمرک برای واردات و صادرات هر کالایی کوتاژ گفته می شود. 

بارنامه

 

کاربردهای شماره کوتاژ در زمینه صادرات و واردات

شماره کوتاژ که یک سریال اظهارنامه 8 رقمی است، در همه مراحل ترخیص کالا در گمرک کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. پیگیری مجوزهای ضروری ترخیص کالا تا زمان حمل و خروج کالا از گمرک و پیگیری صفر تا صد مراحل ترخیص کالا از گمرک از مهم ترین کاربردهای کوتاژ است. به عنوان مثال از لحظه ارسال بار به هلند و رسیدن محموله به گمرک تا زمان ترخیص و تحویل کالا از انبار، بازرگانان به این شماره سریال نیاز خواهند داشت. 

اطلاعات ثبت شده با کوتاژ برای پیگیری تشریفات گمرکی 

با ثبت اظهارنامه گمرکی در سامانه جامع گمرکی و دریافت شماره کوتاژ، اطلاعاتی همچون نوع بسته بندی کالا، نحوه حمل و نقل و همه اطلاعات مربوط به کالا با این شماره قابل دسترسی خواهد بود. 

در صورت شماره سریال 8 رقمی اظهارنامه به کالاهای وارداتی همچون واردات ماشین آلات تعلق داشته باشد، به این شماره کوتاژ وارداتی گفته می شود. در مقابل اگر شماره در سامانه برای کالای صادراتی به ثبت برسد به آن کوتاژ صادراتی می گویند. 

مراحل ثبت و بررسی شماره کوتاژ توسط کارشناسان گمرک

در اولین مرحله برای ثبت اظهارنامه در سامانه EPL و دریافت شماره کوتاژ باید اطلاعاتی که برای تنظیم اظهارنامه نیاز دارید را در سامانه جامع امور گمرکی وارد کنید. یکی از مواردی که باید به دقت محاسبه و اطلاعات آن به منظور انجام بازرسی های گمرکی در سامانه درج شود، اطلاعات مربوط به ارزش کالا است. بعد از اینکه بازرسی گمرکی صورت گرفت، ارزیاب گمرک متن اظهارنامه، وجوه پرداختی و دیگر دستور العمل ها را بررسی و کنترل خواهد کرد. در صورت تایید، اظهارنامه توسط ارزیاب امضا شده و در اختیار کارشناس قرار می گیرد.

در این مرحله نیز کارشناس سرویس ارزیابی، صحت اطلاعات اظهارنامه را بررسی کرده و در صورت تایید، مدارک را امضا می کند تا به رئیس سرویس ارزیابی تحویل دهد. مدارک از طریق شماره عطف و کد اظهار کننده توسط رئیس سرویس ارزیابی بررسی خواهد شد. در صورتی که همه اطلاعات درست باشد، رئیس سرویس ارزیابی اظهارنامه را امضا و برای واحد صندوق و صدور پروانه ارسال می کند. برای انجام امور مربوط به ترخیص کالا از گمرک، بازرگان به تایید صندوق دار و چاپ پروانه گمرکی نیاز دارد. 

مدارک مورد نیاز برای تنظیم اظهارنامه گمرکی یا کوتاژ 

برای تنظیم اظهارنامه گمرکی به منظور ترخیص کالا از گمرک به برخی مدارک خاص در حوزه بازرگانی نیاز دارید. وجود این مدارک برای تکمیل اطلاع فرم اظهارنامه در سامانه جامع گمرکی الزامی است. در ادامه به لیست این مدارک اشاره خواهیم کرد. 

  • بارنامه
  • بیمه نامه
  • کارت بازرگانی
  • گواهی ترخیص کالا
  • گواهی خرید کالا
  • پروفرما اینویس یا فاکتور
  • مجوزهای ثبت سفارش کالا
  • مجوزهای ضروری ترخیص کالا

بعد از آماده سازی این مدارک و تکمیل اطلاعات فرم اظهارنامه برای دریافت شماره 8 رقمی کوتاژ، باید مبلغی توسط بازرگان باتوجه به نوع کالای تجاری بازرگانی پرداخت شود. فقط بعد از پرداخت این مبلغ است که مراحل کنترل و بازرسی کالا به منظور تطبیق اطلاعات ثبت شده با محموله انجام می شود. 

ترانزیت

 

پیگیری و رصد همه مراحل ترخیص کالا با شماره کوتاژ 

در این مقاله به بررسی این موضوع پرداختیم که شماره کوتاژ چیست و چه کاربردهایی دارد؟ یکی از مهم ترین کارهایی که بازرگانان برای انجام فرآیند ترخیص کالا از گمرک به آن نیاز دارند، ثبت اطلاعات محموله در سامانه جامع گمرکی (EPL) و دریافت شماره کوتاژ است. بازرگانان از این شماره می توانند برای  پیگیری امور گمرکی، ثبت شکایت یا شرکت در کمیسیون های گمرکی استفاده کنند.

همچنین بعد از ورود محموله شما به گمرک، نمایندگان و ارزیاب های گمرکی با کمک این شماره 8 رقمی کالای شما را مورد بررسی قرار خواهند داد. بعد از ثبت اطلاعات محموله و دریافت شماره کوتاژ، فراموش نکنید که برای دریافت به موقع و سالم محموله به همراهی یک شرکت حمل ونقل بین المللی باسابقه نیاز خواهید داشت. برای صادرات و واردات مطمئن کالا می توانید از خدمات شرکت حمل ونقل بین المللی هانزا استفاده کنید. برای آشنایی با خدمات این شرکت معتبر، پیشنهاد می کنیم وارد سایت hansanav.com شوید. این مجموعه محموله های شما را با بهترین قیمت و در کمترین زمان به مقصد می رساند. شماره تلفن 02143312000 پل ارتباطی مشتریان و تجار محترم با هانزا خواهد بود. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.