| کد خبر: 182257 |

در مواردی مشاهده شده است که اگر باربری کرایه را کامل در بارنامه درج کند به راننده تذکر می‌دهد که کرایه بارنامه را کامل نگیرد و با گیرنده کالا نیز هماهنگ می‌کند که مقداری از آن مبلغ را پرداخت نکند که این یعنی همان کرایه توافقی.

تین‌نیوز | 

یک فعال بخش حمل‌ونقل کالا با برشمردن کاستی‌ها و نواقصی که اکنون در بخش حمل کالا و پس از اجرای تن-کیلومتر به وجود آمده است، گفت: برای برون رفت از این مشکلات لازم است انجمن‌های رانندگان کالا با همکاری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، نظارت بیشتری بر اجرای این روش محاسبه کرایه حمل داشته باشند.

به گزارش تین‌نیوز، وی که نخواست نامش فاش شود، به این شبکه خبری گفت: اگرچه پس از سال‌ها انتظار و محاسبه کرایه حمل کالا با روش‌های نامتعارف و توافقی و پس از پیگیری‌های طولانی تن-کیلومتر تصویب شد و یکی از خواسته‌های دیرینه رانندگان به سرانجام رسید اما  اکنون در اجرای آن کاستی‌ها و نواقصی وجود دارد که موجب بروز مشکلاتی برای رانندگان و کامیونداران شده است.

این راننده خود مالک تاکید کرد: برای مثال در بعضی استان‌ها که کالاها خارج از سالن اعلان بار حمل می‌شود روش مذکور در محاسبه کرایه، اجرا نمی‌شود و اگر هم به اجبار کرایه‌ها طبق تن کیلومتر در بارنامه درج شود کرایه قانونی تن-کیلومتر به راننده پرداخت نمی‌گردد و در برخی موارد مسئولان شرکت‌های حمل‌ونقل در پاسخ به اعتراض راننده نسبت به تناقض در کرایه قانونی تن-کیلومتر عنوان می‌کنند که صاحبان و گیرندگان کالا این طرح (تن-کیلومتر) را قبول ندارند.

به گفته این راننده، در مواردی مشاهده شده است که اگر باربری کرایه را کامل در بارنامه درج کند به راننده تذکر می‌دهد که کرایه بارنامه را کامل نگیرد و با گیرنده کالا نیز هماهنگ می‌کند که مقداری از آن مبلغ را پرداخت نکند که این یعنی همان کرایه توافقی.

به گزارش تین‌نیوز، وی ادامه داد: برخی باربری‌ها نیز کرایه را بر اساس تن-کیلومتر محاسبه و مبلغ را به‌طور کامل در بارنامه درج می‌کنند ولی همان موقع کارمزد را به دلایل مختلف از جمله خرج بارگیری، انبارداری، پورسانت فرستنده و دلال افزایش می‌دهند که مشخص نیست این دریافتی نصیب چه کسی یا کسانی می‌شود.

او گفت: بعضی از صاحبان کالا به‌خصوص شرکت‌های دولتی نیز در مجموع به مقدار کرایه بارنامه اعتنایی نمی‌کنند و بدون توجه به آن، مبالغی را به راننده  می‌پردازند که در اغلب این موارد به راننده اجحاف می‌شود.

این کامیوندار با تاکید بر این‌که محاسبه کرایه حمل کالا بر اساس تن-کیلومتر باعث نارضایتی بعضی باربری‌ها نیز شده است، اظهار کرد: دلیل این نارضایتی آن است که برخی صاحبان و گیرندگان کالا به دلیل محاسبه کرایه حمل بر حسب تن کیلومتر به این شرکت‌ها اعتراض می‌کنند که چرا اضافه کرایه در بارنامه درج شده و به همین دلیل از ادامه همکاری با شرکت‌های مذکور سرباز می‌زنند که این امر موجب نارضایتی شرکت‌ها شده است.

به گفته وی، در این مورد سوال مهم آن است که چرا باید صاحب کالا کرایه‌های حمل را مشخص کند؟ مگر صاحب یا فرستنده کالا از قیمت لاستیک هر جفت 6 الی10میلیونی و از گرانی افسارگسیخته لوازم و قطعات و استهلاک کامیون اطلاع دارد؟

به گزارش تین‌نیوز، وی با بیان این‌که تن-کیلومتر، همچنین بهانه‌ای برای بعضی باربری‌ها شده که کمیسیون خود را به عناوین مختلف افزایش دهند، گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که همچنان وجود دارد پورسانت، انعام و شیرینی صاحب کالاست که بین باربری‌ها رقابت ایجاد می‌کند اما ظلم و اجحاف و بی‌عدالتی آن نیز نصیب کامیوندار می‌شود و مشخص نیست پورسانت پرداختی به صاحب کالا را چرا باید راننده پرداخت کند نه باربری یا گیرنده کالا.

این راننده خود مالک خاطرنشان کرد: همچنین مشخص نیست  آیا این پورسانت باید در بارنامه ثبت شود یا خیر؟ آیا مخارج انبارداری و بارگیری و... که عرف هست باید در بارنامه به کرایه اضافه شود یا جدا فاکتور شود؟ که برای برون رفت از این مشکل می‌توان یک یا  نیم درصد کرایه را به  پورسانت‌ها اختصاص داد تا همه مشکلات مرتفع و کرایه‌ها ثابت شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیددلاورموسوی 0 0

    با سلام.
    با تشکر از کلیه عوامل تین نیوز..
    قصه پُر غصه تن بر کیلومتر تا اینجا فقط داغی بر تن این صنف گذاشته..
    سازمان راهداری با این نحوه اجرای تن بر کیلومتر جای هیچ شکی را باقی نگذاشت که این سازمان واقعآ یا خیلی بی برنامه عمل میکند یا با صاحبان کالاهای عمده رمز و رازی دارد..
    شما را بخدا قسم میدهم که این متن را حتما منتشر کنید.
    تا حداقل برای یکبار هم که شده یکی از مسئولین سازمان راهداری جواب اینهمه انتقاد بجا و واقعی را بدهد..
    بنده بعنوان یک کامیوندار اگر مورد هجمه این همه انسان قرار بگیرم حداقل سکوت نمیکنم در جوابشان ایران را ترک میکنم تا از زیر خجالت این همه سئوال بی پاسخ فرار کرده باشم...
    اگر این دوست و همکار نخواسته نام خود را فاش کند بنده سیددلاور موسوی در تمام فضاها با اسم و رسم کامل مینویسم که اجرای تن برکیلومتر یک کلاهبرداری به تمام معنا است..
    مسئولین اجرای تن برکیلومتر بخاطر این تهمت از بنده شکایت کنند تا بیایم در محاکم جواب بدهم و اگر جوابی نداشته باشم به حکم قانون گردن میگذارم...
    اما اگر محاکمه هم مثل اجرای تن برکیلومتر یکطرفه و به نفع یک عده خاص نباشد.
    باتشکر

    سیددلاورموسوی

  • خدادادبکرانی 0 0

    سلام عرض ادب
    واقعا متاسفیم از این رویه در حمل ونقل که طرح به این شفافی وکار آمد را این چنین به بیراهه کشاندند
    واین وسط این طرح به نفع باربری ها ودلالان بار رقم خورد وکسی به داد راننده نرسید وچنان از شاخ وبرگ این طرح زدند که موجب خوشنودی صاحبان کالا گردد.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین