| کد خبر: 234289 |

◄ دفاع رستم قاسمی از برنامه های خود/ وعده به کارگیری افراد پاکدست‌

در وزارتخانه حتما اصلاح ساختاری نیاز داریم. به کارگیری افراد شایسته و دست‌پاک از نیازهای ماست. حذف امضاهای طلایی و ایجاد ساز و کارها شدنی است.

تین نیوز

بعد از ظهر امروز سرانجام نوبت به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در جلسه علنی مجلس رسید و چون رستم قاسمی مخالفی نداشت طبق آیین نامه مجلس، نمایندگان موافق نیز به دفاع از وی نپرداختند و سخنگوی کمیسیون عمران مجلس هم از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی راه، مسکن و شهرسازی خبر داد.

به گزارش تین نیوز، عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در سخنانی که ایرنا منتشر کرده با بیان این که ارزیابی این کمیسیون  از برنامه‌ ها و صلاحیت رستم قاسمی مثبت است، توسعه و افزایش سرعت قطارهای حومه به منظور کاهش زمان سفر، بازنگری سیاست های آمایش سرزمین و توسعه ملی مبتنی بر حمل و نقل و جلوگیری از توسعه بدون توجه به زیرساخت‌های حمل و نقلی، اصلاح ساختار و کسب و کار در سازمان شرکت های تابعه حمل و نقل، آماده سازی پروژه های نظامند کردن عوارض و ... از جمله برنامه‌های وزیر پیشنهادی در حوزه راه و ترابری ذکر کرد.

بیشتر بخوانید:

سخنان رئیسی در مورد وزیر پیشنهادی راه+ فایل برنامه های رستم قاسمی

در ادامه رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به دفاع از برنامه‌ های خود پرداخت.

به نوشته تسنیم وی در دفاع از برنامه های خود در بخش راه و ترابری گفت: برخی در شروع دوره سازندگی باور نداشتند که طرح‌های بزرگ ساخته شود. آزاد راه‌ های کشور، جاده‌ های اصلی و همچنین خطوط ریلی توسط قرارگاه ساخته شد. در بخش دریایی، طرح‌ های کوچک دریایی توسط خارجی‌ ها ساخته می‌شد. در دوران دفاع مقدس پایگاه دریایی‌مان را خارجی‌ها ساختند، اما بعد از جنگ قرارگاه و شرکت‌های خصوصی همکار بندرهای بزرگ از جمله بندر بزرگ شهید رجایی را ساختند.همچنین بنادر بزرگی در منطقه عسلویه ساخته شد که در برخی زمینه‌ها جزو بندرهای بزرگ دنیا هستند. توسعه بندر امام خمینی و ایجاد بنادر مردمی در  شمال خلیج فارس توسط قرارگاه انجام گرفت. در بحث هوایی نیز آشنایی با ساخت فرودگاه و هوانوردی وجود دارد. در بحث مسکن نیز مسکن‌هایی در دوران قرارگاه ساخته شد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی عنوان کرد: در حوزه حمل و نقل حدود 200 هزار کیلومتر جاده‌ وجود دارد که متاسفانه به لحاظ نگهداری شرایط مطلوبی ندارند و شما این موضوع را در حوزه‌های انتخابیه خود شاهد هستید. در بخش ریلی کشور که همه کشورها حمل و نقل ایمن و ارزان را تامین می‌کنند، متاسفانه به لحاظ بستر، ناوگان و سرعت قطارها کاهش داشتیم و حداکثر 10 درصد حمل بار و مسافر توسط حمل و نقل ریلی انجام می‌شود و این شایسته نیست.

قاسمی خاطرنشان کرد: در بخش‌های هوایی و دریایی هم مطلع هستید که وضعیت خوبی نداریم. ما برخی از فرصت‌ها را از دست دادیم که برای بازگشت آن فرصت‌ها تلاش‌های زیادی باید انجام بگیرد و اگر تحول ایجاد نکنیم این فرصت‌ها را هم از دست خواهیم داد. سهم GDP حمل و نقل در کشور بسیار اندک است که در برخی کشورهای همسایه ما بیش از 5 برابر است که هرگز شرایط ژئوپلیتیکی ما را ندارند. برای حل این مشکل اگر بر روش‌ های گذشته تاکید کنیم، هرگز به شاخص‌ های مطلوب نخواهیم رسید. اگر قرار بود برسیم، رسیده بودیم. برای ایجاد تحول نیازمند اقدام شجاعانه و جهادی هستیم.

وی اضافه کرد: با بودجه‌ های عمومی و جاری کشور حتی یک آزاد راه را هم نمی‌توانیم بسازیم. باید نگاهمان را عوض کنیم و به سراغ روش‌های متداول دنیا برای حل مشکلات برویم. از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کنیم. بخش خصوصی داخل کشور، ایرانیان خارج از کشور و خارجی‌ ها باید پای کار بیایند و از روش‌های متعدد همچون فاینانس و تهاتر برای انجام پروژه‌ های بزرگ استفاده کنیم. حل مشکلات حمل و نقل کشور در مگاپروژه‌ها جز با این روش‌ها شدنی نیست. اجرای این روش‌ها نیازمند همکاری و همدلی دولت و همچنین نمایندگان محترم مجلس است. ما باید تصمیم‌های سخت بگیریم. من امیدوارم با تجربه‌ای که در دوران گذشته دارم این کار محقق خواهد شد.

وی با بیان این که آنچه را که در توان دارم خواهم گذاشت تا شرایط حمل و نقل را تغییر بدهم، عنوان کرد: مردم ما حق دارند که از نداشتن راه نگران باشند. این حق آنان است. این دغدغه نمایندگان در خصوص راه‌ها، خالصانه می‌گویم که دغدغه به جایی است. 32 هزار کیلومتر روستایی باید ساخته شود. مردم راه ندارند برای اینکه مریضانشان را به بیمارستان برسانند. من همه وجودم و هر آنچه که از توانم برمی‌آید، برای این کار خواهم گذاشت.

وی در جمع‌ بندی سخنان خود گفت: حمل و نقل را با شیوه‌ های خاص و نوین و مسکن و محرومیت را نیز حل خواهیم کرد. کاستی‌ ها و مشکلات زیاد است، اما ظرفیت‌ های زیادی هم در کشور وجود دارد. در وزارتخانه حتما اصلاح ساختاری نیاز داریم. به کارگیری افراد شایسته و دست‌پاک از نیازهای ماست. حذف امضاهای طلایی و ایجاد ساز و کارها شدنی است.  به کارگیری نخبگان کشور برای حل مشکلات و افزایش کیفیت ساخت نیز صورت خواهد گرفت.

قاسمی گفت: کیفیت ساخت مسکن پایین است. راه‌ها و اتوبان‌ها اصلاً خوب نیست. باید با استفاده از مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بینان ساخت و ساز را تغییر بدهیم. تمرکززدایی در مقررات از جمله طرح‌های هادی شهرها و روستاها سرعت خواهد گرفته شد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در پایان گفت که 10 دستور کار نوشتم که در اولین روز حضور در وزارت راه و شهرسازی ابلاغ خواهم کرد که یکی از آنان ایجاد بانک زمین است.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • نوید خیرمند 0 0

    سلام
    اگر آقای قاسمی بر نظر خود پایدار باشند ، صدر تا ذیل سازمان راهداری دستخوش تغییر خواهد شد !!