| کد خبر: 249677 |

پیشرفت نوآوری برای توسعه جهانی هوانوردی

موضوع روز بین المللی هوانوردی غیرنظامی در سال 2022 تا سال 2024 «پیشرفت نوآوری برای توسعه جهانی هوانوردی» است.

تین نیوز

روز جهانی هوانوردی غیرنظامی هر ساله در 7 دسامبر ماه میلادی مطابق با ۱۶ آذر ماه هجری شمسی تقویم ما ایرانیان گرامی داشته می شود تا آگاهی جهانی و خود دولت ها و ملت ها و متخصصان فعال را نسبت به اهمیت هوانوردی غیرنظامی بین المللی برای توسعه اجتماعی و اقتصادی کشورها و نقش آن در دوستی و صلح و رفاه افزایش دهد و نقش منحصر به فرد سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) را در دیپلماسی کشورها و همکاری و تحقق یک شبکه حمل و نقل سریع جهانی در خدمت همه نوع بشر یادآوری و تقویت کند. 

هر پنج سال یک بار، مصادف با سالگردهای ایکائو (2014/2019/2024/2029/و غیره)، شورای ایکائو موضوع سالگرد ویژه ای را برای روز بین المللی هوانوردی غیرنظامی تعیین می کند.  در بین این سالگردها، نمایندگان شورا یک موضوع واحد را برای دوره چهار ساله انتخاب می کنند. موضوع روز بین المللی هوانوردی غیرنظامی در سال 2022 تا سال 2024 «پیشرفت نوآوری برای توسعه جهانی هوانوردی» است.

هوانوردی به عنوان موتور اتصال جهانی به اهداف کنوانسیون شیکاگو برای نگاه کردن به پروازهای بین المللی به عنوان یک برنامه و عامل اساسی جهت برقراری صلح و رفاه جهانی نرسیده است.

تاریخچه روز جهانی هوانوردی غیرنظامی

در سال 1944، نمایندگانی از 54 کشور به دعوت ایالات متحده آمریکا در سالن بزرگ هتل استیونز در شیکاگو گرد هم آمدند.  در این رویداد، شرکت کنندگان کنوانسیون بین المللی هوانوردی غیرنظامی را منعقد و امضا کردند که بیشتر به عنوان «کنوانسیون شیکاگو» شناخته می شود.

در سال 1996، همزمان با پنجاهمین سالگرد تاسیس ایکائو، بر اساس ابتکار ایکائو و با کمک دولت کانادا، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه A/RES/51/33 را تصویب کرد که به طور رسمی 7 دسامبر را به عنوان روز جهانی هوانوردی غیرنظامی در سیستم سازمان ملل متحد به رسمیت شناخت.

این سند یادآوری می کند در مقدمه کنوانسیون آمده است که توسعه آینده هوانوردی غیرنظامی بین المللی می تواند به ایجاد و حفظ دوستی و تفاهم بین ملت ها و مردم جهان کمک زیادی کند.

علاوه بر این، مجمع عمومی از دولت ها و همچنین سازمان های ملی، منطقه ای، بین المللی و بین دولتی ذیربط می خواهد تا گام های مناسبی را برای گرامیداشت روز جهانی هوانوردی غیرنظامی بردارند.

* کارشناس هوانوردی

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.