| کد خبر: 249120 |

◄  بهبود شاخص های شایسته سالاری در بخش حمل و نقل ریلی

از راهکارهای تحقق شاخص های شایسته سالاری در بخش پیچیده و پرچالش ریلی، ارتقای آموزش مدیران ارشد و میانی است.

تین نیوز

به گزارش شفقنا (20 آبان)، خطیب نماز جمعه تهران (حجت الاسلام ابوترابی فرد) گفت: بسیاری از مشکلات امروز و اعتراضاتی که مطرح است به فاصله ما از شایسته سالاری باز می گردد. این چه رفتاری است که برای رسیدن به هر سمتی راه می فتند و تماس می‌ گیرند و برای رسیدن به قدرت لابی می‌ کنند.

ایشان با دعوت همه به تقوای الهی گفت: بدون تردید گام برداشتن در مسیری که قرآن و پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (ع) آن بزرگوار تبیین کردند، تضمین کننده سعادت دنیا و آخرت است.

وی افزود: اگر در کشور مصر فردی بود که به اندازه پر کاهی توانایی و قدرتش برای رهبری و استانداری مصر بالاتر بود، قطعا حضرت علی (ع) او را منصوب می کرد؛ مسئله خطیر است. بسیاری از مشکلات امروز و اعتراضاتی که مطرح است به فاصله ما از شایسته سالاری باز می گردد. حضرت علی (ع) در مورد مالک این جمله بلند را دارد که مالک در کنار من جایگاهی دارد که من در کنار پیامبر اسلام داشتم لذا او را انتخاب کردم. وی تاکید کرد: شایسته سالاری در نظام دینی به دو اصل تقوا و امانت داری و رعایت بیت المال و حقوق مردم و حقوق عامه و دیگری دانش و علم و تخصص و قدرت مدیریت باز می گردد.

  • در دوران مدیریت مرحوم دکتر دادمان به منظور ارتقای سطح علمی مدیران راه آهن بررسی هایی برای ارزیابی روش های آموزشی پرسنل در سطوح مدیریت سایر راه آهن ها به عمل آمد که تجربیات انگلستان، آفریقای جنوبی و ... موفق تشخیص داده شدند، این دوره ها که به نمونه آن در مقاله منتخب شماره 27 در تیر ماه سال 1377 در مرکز تحقیقات راه آهن اشاره شده در سطح کارشناسی ارشد به صورت چند تخصصی برای مدیران راه آهن این کشورها طراحی و اجرا می گردید. پیچیدگی و ابعاد چند تخصصی راه آهن را می توان به عنوان یکی از ریشه ها در مشکلات این بخش کلیدی اعلام نمود که در این راستا به موضوع افزایش ظرفیت یکی از مسیرهای گلوگاهی به شبکه ریلی کشور در مسیر درود - اندیمشک اشاره می گردد که در دوران دفاع مقدس، دموراژ سنگین توقف کشتی ها در بندر امام خمینی و محدودیت تعداد کامیون ها عامل تشدید نقش گلوگاهی آن شد.
  • برای حل این مشکل در آن برهه حساس طرح قطار سنگین (15000 تنی) برای افزایش ظرفیت توسط شرکت مشاور پیشنهاد و مورد قبول مسئولان ارشد نظام واقع و پس از دفاع مقدس اقدامات اجرایی برای تطویل خطوط برخی ایستگاه ها آغاز گردید و همزمان با خرید لکوموتیوهای GE در ابتدای دهه هفتاد، با تاکید مشاور طرح، سیستم لکوترول نیز پیش بینی و تامین شد.
  • در سال 76 برای اقتصادی شدن خطوط برقی، طرح پلاتفرم مشترک لکوموتیوهای برقی و دیزلی به تایید آلستوم رسید و به دلیل نقش لکوموتیوهای دیزل (خرابی زیاد لکوموتیو دوم و ... در تونل های طویل) در شکست اولیه طرح فوق، در نیمه دهه 80 همزمان با مطالعات برقیکردن خطوط در کل شبکه راهآهن بررسیهایی برای برقیکردن راهآهن لرستان به عمل آمد که امکانپذیری این کار در تونلهای طویل و متعدد این منطقه کوهستانی توسط یکی از سازندگان برتر اروپایی تایید گردید.
  • در سالهای نخست دولت یازدهم نیز موضوع استفاده از بتن یکپارچه (بجای تراورس و بالاست) برای کاهش زمان تعمیرات خط و افزایش ظرفیت به میزان 30 درصد برای حدود 100 کیلومتر و حدود نیمی از مسیر درود- اندیمشک به مناقصه گذاشته شد.
  • در سال 93 نیز با بررسی های یک شرکت خصوصی پیشنهاد سرمایه گذاری برای برقی کردن و تامین لکوموتیو برقی برای این راه آهن به صورت BOT (ماده 164 قانون بودجه برنامه پنجم) ارائه و در جلسه خرداد 95 به تایید مدیرعامل راه آهن و ... رسید، علاوه بر این موارد برای تحقق هدف افزایش ظرفیت این مسیر، تراکبندی و ارتقای سیستم به ATC نیز در برنامه های ارائه شده راه آهن در سال 1393 به دولت منظور گردیده بود (روش های متعدد دیگر افزایش ظرفیت برای اختصار منظور نشده است).
  • از آنجایی که اغلب مدیران راه آهن با تخصص یک بعدی به سطوح بالای مدیریتی می رسند راهکار بهینه ظرفیت لرستان را نمی دانند (990728) لذا برای رفع این نقیصه پیشنهاد طراحی و اجرای دوره RMBA (14000718) از زمان دکتر دادمان به مدیران ارشد راه آهن، ... و دانشکده ارائه شد (اتحادیه راه آهن ها، UIC، دوره EMBA را برای مدیران ارشد برگزار می نماید).
  • از راهکارهای تحقق شاخص های شایسته سالاری در بخش پیچیده و پرچالش ریلی، ارتقای آموزش مدیران ارشد و میانی است.

 

* کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی 7 2

    با سلام
    نظر به اینکه اینجانب علیرغم عدم ملاقات با آقای قربانعلی بیک تا کنون ، احترام زیادی برای نظرات مخصوصا فنی ایشان ، اعلام مخالفت صریح با نوشتار فوق را اعلام نمایم.
    کارشناسان متبحری که با نوشتن تجربیات و نظرات خود را به دیگران اعلام کنند در راه آهن به اندازه یک انگشتان یک دست و کمتر است
    و کسی هم نداریم که پیرامون نیروی انسانی در ریل نظری بیان کند
    دوستانی را که جناب قربانعلی بیک از آنها در گذشته شایسته برای مدیریت یاد می کنند را ما با پوست و گوشت مدیریت‌های ضعیف شأن را چشیده این و اینگونه اش های دهن سوزی نبوده و نیستند

  • غلام 4 0

    جناب قربانعلی بیک عزیز در راه آهن نه مدیری تقریبا بود و تقریبا هم مدیری الان هست

  • ناشناس 1 7

    شایسته سالاری مقوله بالا به پائین است وقتی خشت اول کج باشد بقیه هم همتراز قرار می گیرند

  • علی 5 0

    می گویند آنچه را برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند
    آیا جناب قربانعلی بیک حاضرند نزدیکانش آن زیر دست همین مدیرانی که از آنهادفاع می کنند بشند

  • سيدمرتضي ناصريان 1 7

    بحث شايسته سالاري بحث بسيار مهم و ضروري براي تحول در حمل ونقل ريلي كشور است.

  • سيدمرتضي ناصريان 1 8

    راه آهن مجموعه پيچيده اي از امور صنعتي - خدماتي - عمراني - بازرگاني - ترابري است و تدابير مناسب در اين مجموعه پيچيده نيازمند هوشمندسازي سيستم ها مي باشد

    • ناشناس 0 0

      از کرامات جناب ناصریان این است شکر می خورند و می گویند شیرین است هوشمند سازی که درون ایجاد نشود و درونی نباشد و بخواهد با زور راه آهن و توسط دیگران ، اغلب بیگانگان تجویز و ایجاد شود بیشتر هدر دادن سرمایه ها و آبرو ریز است
      و اینکه بگوییم خوبی خوب است بدی بد است در دنیای امروز راهگشا نیست شما حتی فرزند تان را با این ادبیان نخواهید توانست را هنمایی کنید چه برسد به راه آهن کشور

  • اکبر 4 0

    الان بستر مناسب مدیران ضعیف و البته ناکارآمد هست
    چاره
    فقط
    اینجا شفافیت تا از طریق آن و پایش نظرات نیروهای انسانی ، این بستر را محدود و از بین برود

  • تنها 4 0

    جناب قربانعلی بیک در گذشته هم گفته بودند ساختار راه آهن مدیر ساز است چیزی که در حد ادعای ایشان باقی ماند و متاسفانه با بررسی میدانی در حال حاضر این ادعا کم از فحش نیست

  • ناشناس 0 0

    از راهکارهای تحقق شاخص های شایسته سالاری در بخش پیچیده و پرچالش ریلی، ارتقای آموزش مدیران ارشد و میانی است اما
    پس از اینکه بسترهای تنبلی و خودکامگی و پرو بازی های بخش های به ظاهر خصوصی با ایجاد شفافیت برچیده شود جناب قربانعلی بیک