| کد خبر: 248762 |

◄ منافع و امنیت ملی در سواحل جنوبی

احداث راه آهن زاهدان به سرخس فاقد اولویت است. اگر منابع مالی داریم، توجه به سواحل ترجیح دارد

تین نیوز

دهه شصت توفیق سرپرستی پروژه های راهسازی و بندر چابهار، فرصتی برای بازدید از همه مسیریها و آبادی ها و سواحل بندرعباس به چابهار و از همه مهمتر دسترسی به مطالعات جامع طرح توسعه بنادر دریای عمان بود. 

ساعت ها بعداز هر بازدید در مشهد خدمت مهندس شهرستانی وزیر نامدار راه وترابری و شهردار موفق تهران و استاندار معروف کرمانشاه و شهردار بیادماندنی مشهد پیش از انقلاب می رسیدم و از اطلاعات و راهنمایی بی بدیل ایشان بهره مند می شدم، ایشان خیلی تاکید و سفارش می کرد که حتی المقدور از حضور هیئت سه نفره مجری احداث بندر چابهار و به طور خاص شخص مرحوم دکتر نژادحسینیان وزیر راه استفاده و گزارشات مکتوب برای توسعه و عمران سواحل جنوب حد فاصل چابهار تا بندر عباس تحویل و تشویق به بازدید زمینی شود.

اتفاقا وقتی مرحوم نژادحسینیان سفارش مهندس شهرستانی را شنید، مصمم شد بازدید داشته باشیم در معیت ایشان سفری از چابهار تا بندرعباس از ساحل و با عبور از زرآباد، بندرگابریک، بندرجاسک، میناب و بندرعباس و یک سفر چابهار نیک شهر به باتلاق جازموریان و بمپور و ایرانشهر و بزمان و کهنوج و جیرفت و دلگان انجام داد.

در دلگان یک ساعت پیش از حضور ما حمله اشرار به بچه های جهاد و سپاه و شهادت جمعی از آنها صورت گرفته بود.

پیش ازانقلاب برنامه ساخت بندر چابهار برای تجارت و بندر کنارک و خلیج پزم برای استقرار نیروی دریایی و تعمیر کشتی ها و فرودگاه و پایگاه هوایی برای کنترل دریای عمان و اقیانوس هند، خاش مرکز بزرگ کشت و صنعت و بمپور و ایرانشهر و باتلاق جازموریان برای کشاورزی صنعتی و پنبه و کارخانه بافت بلوچ برای تولید پارچه و نساجی و چندین واحد تولید نان حجمی و صنعتی برای توزیع در شرق کشور مد نظر بود.

احداث اسکله نصب سریع و اسکله چند منظوره کیسون و بهسازی راه های منتهی به چابهار در اولویت بود و طی کمتر از یک سال اسکله نصب سریع تمام شد و واردات کالاهای اساسی دور از دسترس هواپیماهای میراژ عراق صورت گرفت.

در حالی که منابع محدود و نیازها نامحدود بود و هرچه امکانات عالی می شد و نیازها متعالی، باید در هزینه کرد منابع محدود به دور از فشارهای سیاسی و ایده پردازی استانداران و دخالت ناصواب نمایندگان، طرح های عمرانی و زیرساخت ها صرفا بر اساس و اولویت کارشناسی صورت می گرفت‌ 

اکنون نیز منافع ملی و امنیت ملی کشور اقتضا می کند که بنادر گابریک و جاسک و چندین بندر صیادی در طول سواحل احداث و بزرگراه چابهار به بندرعباس و انتقال و احداث و استقرار صنایع آب بر در سواحل  برنامه ریزی شود.

تجربه اصفهان و نیشابور که با فشار و دخالت سیاسیون بهترین آب شیرین صرف تولید فولاد می شود برای کشور کافیست.

وضعیت سواحل خلیج فارس از بندرعباس تا خرمشهر از بعد جمعیتی و استقرار نظامی خوبست ولی سواحل شرقی خالی و در معرض خطر. 

احداث و گسترش راه آهن بر خلاف جاده باید به صورت شبکه تار و بدون توجه به کوتاهی مسیر طراخی و احداث شود.

در زمینه ساخت راه آهن زاهدان سرخس نظر کارشناس محترم سعید قصابیان بر نظر استاندار و مقامات وزارت راه ارجح است.

احداث راه آهن زاهدان به سرخس فاقد اولویت است. اگر منابع مالی داریم، توجه به سواحل ترجیح دارد.

* کارشناس حمل و نقل 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.