| کد خبر: 245379 |

◄ راه آهن سریع السیر تهران- قم- اصفهان و پندی از حج تمتع 1401

قیمت مسکن و خودرو نجومی، سرمایه و منابع مالی مجذوب آنها و مصرف انرژی، آب و ... بسیار بالا و سرمایه گذاری برای تولید بسیار پرریسک و اندک است که نتیجه آن را در تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب بر تولید می بینیم.

تین نیوز

به گزارش رسانه ها در پایان هفته اول مرداد ماه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست وزیر و جمعی از مدیران حقوقی وزارت اطلاعات ضمن تقدیر از تلاش ها و اقدامات سربازان گمنام امام زمان (عج) در مقابله با توطئه ها و اقدامات دشمنان تاکید کرد: بعد از سال ها تقابل نظامی و امنیتی دشمنان با جمهوری اسلامی در بحث بقاء و امنیت کشور با وجود اتفاقاتی که هر کدام می توانست کشوری را از پای در بیاورد، اما دستاورد و کارنامه امنیتی ما عالی است هرچند در برخی بخش ها نظیر عرصه اقتصادی کارنامه قابل قبولی نداریم. (و در همان هفته فرمودند که اقتصاد ما آلوده به رباست و ربا جنگ با خداست)    

  • حج تمتع 1401 پس از 2 سال وقفه به دلیل شیوع بیماری کرونا با مراقبت ها و محدودیت های ویژه و در عین حال با کاهش شدید تعداد حجاج به حدود یک میلیون حاجی در اواخر خرداد ماه آغاز و اکنون با بازگشت آخرین کاروان ها رو به اتمام است.
  • توفیق حج تمتع با گذشت دو دهه از تجربه حج عمره زمینه ای شد برای یاد مکرر بستگان، دوستان و سفارش کنندگان در زیارات مسجد الحرام، مسجد النبی، قبرستان بقیع و سایر اماکن مقدس و سرشار بود از پیامهای دوطرفه دوستانه و محبت آمیز.
  • یکی از نکات برجسته این سفر نسبت به سفر قبل در حج تمتع سال 79 ناشی از توجه به آیات 27 و 28 سوره مبارکه حج که خداوند به پیامبر اکرم (ص) می فرمایند که مردم را برای حج فراخواند تا سودهایی که از آن آنهاست ببینند ... و این آیه پیوسته توجه مرا به رموز و اسرار این عبادت اجتماعی، سیاسی (و اقتصادی) برای یافتن منافع معنوی و مادی ناپیدا جلب می نمود.
  • در مدینه منوره در مسجد ذوقبلتین (با دو قبله) که محل تغییر قبله مسلمین (با زاویه حدود 180 درجه) از بیت المقدس به سوی کعبه بود (آیه 144 سوره مبارکه بقره)، با دعا برای بستگان، دوستان و مومنین این پرسش مرا به خود مشغول داشت که خداوند متعال که قبله عبادی مسلمین را در چنین مکانی تغییر داده آیا ممکن است پیام دیگری را هم می خواسته به ما برساند.
  • آیا تغییر قبله اقتصادی، سیاسی، اجتماعی ... را هم می توان مجسم نمود، قبله سیاسی ما با انقلاب اسلامی تغییر نمود و رویکرد غربگرایی به رویکرد نه شرقی و نه غربی (جمهوری اسلامی) تغییر یافت اما به نظر می رسد قبله اقتصادی که با ظرافت در ساختار، قوانین و رویکردهای موجود نهفته شده از یک قرن گذشته همچنان ثابت مانده و درد و رنج اقتصادی جامعه از این قبله است.
  • قبله اقتصادی موجود را می توان در تبعیت از الگوی غلط اقتصادی تملک گران و بهره برداری ارزان بیان نمود که در صفحه 14 کتاب نقشه راه بلوغ برای حمایت از تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی (نشر سال 1392) شرح داده شده و آن را می توان ریشه اصلی اغلب مشکلات اقتصادی (تورم بالا، معیشت سخت، بیکاری، ربا، کاهش ازدواج، کاهش ارزش پول ملی و ...) دانست.
الگوی بهره وری
بخشی از کتاب نقشه راه بلوغ برای تولید ملی 

 

در قبله اقتصادی کنونی قیمت مسکن و خودرو نجومی، سرمایه و منابع مالی مجذوب آنها و مصرف انرژی، آب و ... بسیار بالا و  سرمایه گذاری برای تولید بسیار پرریسک و اندک است که نتیجه آن را در تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب بر تولید می بینیم.

  • در نخستین روزهای بازگشت از حج تمتع با امواج سنگین انتقادی بسیاری از همکاران و دوستان بخش ریلی و حمل و نقل نسبت به پروژه راه آهن سریع السیر تهران- قم- اصفهان مواجه شدم به گونه ای که بیم آن می رود این پروژه بزرگ ریلی متوقف شود در حالیکه ریشه اصلی این تفاوت نگاه در بهای ناچیز سوخت و انرژی در کشور و در سطح بالاتر قبله اقتصادی غلط است.

این امر نه تنها طرح فوق بلکه هر طرح ریلی را حتی در بخش باری (برای اغلب صاحبان بار خصوصی) غیر اقتصادی می نماید.          

  • اگر قیمت انرژی به تراز قیمت جهانی آن (و برای خودروهای سواری با افزایش مالیات مربوطه) برسد نتیجه محاسبات اقتصادی این طرح و بسیاری از طرح های ریلی کاملا تغییر خواهد نمود. البته در این رویکرد تغییر قبله علاوه بر افزایش قیمت انرژی باید بر بال دوم پرنده هم تاکید نمود که همان تملک ارزان است (خودرو ارزان و با اقساط طولانی کم بهره برای عموم مردم) که سبب افزایش انگیزه افراد به استفاده از وسایل عمومی مانند راه آهن و راه آهن سریع و نگهداری خودرو در پارکینگ ها می شود.

ان شاء الله درآینده مشکل دیگر طرح که سبب افزایش 300 درصدی هزینه و وابستگی به تامین مالی ارزی شده تبیین می شود، رویکردی که با اتخاذ آن نه تنها هزینه و وابستگی طرح به شدت کاهش می یابد بلکه طرح به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

**برای دریافت فایل کتاب «نقشه راه بلوغ برای تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» اینجا کلیک کنید.

* کارشناس حمل و نقل

downloadFile آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.