| کد خبر: 238744 |

◄ تجربه ای از دوره آموزشی مدیریت و برنامه ریزی راه آهن برقی

نوشتار پیوست تجربه مهندس اویارحسینی از دوره آموزشی شش ماهه جایکا 1376 (مدیریت و برنامه ریزی راه آهن برقی) است.

تین نیوز

نوشتار پیوست تجربه مهندس اویارحسینی از دوره آموزشی شش ماهه جایکا 1376 (مدیریت و برنامه ریزی راه آهن برقی) است. 

بانک جهانی از سال 1985 با هدف کمک به توسعه کشورهای جهان سوم، کشورهای جهان اول را ملزم به انتقال فناوری های روز خود به کشورهای توسعه نیافته و درحال توسعه به میزان یک درصد از خالص صادرات محصول و خدمات خود به این کشورها، نموده است.

کشورهای توسعه یافته ملزم به ارائه صورت هزینه انتقال فنآوری به کشورهای مورد اشاره تا پایان ژانویه هرسال، به بانک جهانی هستند.

 ژاپن به منظور انجام تکلیف بانک جهانی و استفاده از این فرصت به نفع صنایع خود، از 1987 اقدام به تأسیس «آژانس همکاری های بین المللی ژاپن JICA » نموده است. کمک های جایکا به در ۲ قالب صورت می پذیرد:

الف) اجرای پروژه ها بلاعوض تحت عنوان«کمک های رسمی توسعه ای» Official Development Assistances(ODA)

ب) برگزاری دوره های آموزشی (عمومی / طراحی خاص طبق نیاز کشورها)

در راستای کمک های ODA شرکت راه آهن طی سال های 1373 تا 1377، اجرای پروژه «مرکز آموزش علائم الکتریکی یزد»

Yazd Signaling Training Center (YSTC) را به مبلغ 6,250,000 دلار در ایستگاه راه آهن یزد با همکاری و سرمایه گذاری جایکا به انجام رساند. همچنین وزارت کشاورزی، پروژه دفع کرم ساقه خوار ریشه برنج در استان گیلان و شهرداری تهران پروژه اندازه گیری شاخص های آلودگی هوا را با همکاری این آژانس به انجام رسانیده اند.

دوره های آموزشی متعددی هم توسط جایکا به طور عام برای همه کشورها طراحی شده و ازطریق سفارت های ژاپن به سازمان های ذیربط عرضه می گردد، منتخبان بدون هزینه از کشورشان به ژاپن رفته و در کلاس ها و بازدیدها شرکت کرده و باز می گردند.

همچنین بنا به تقاضای سازمان های مختلف در کشورهای در حال توسعه، دوره های خاص طراحی و مدرس ژاپنی به کشور متقاضی توسط جایکا اعزام می گردد. به عنوان مثال، دوره « بهره ور کردن منابع انسانی درسازمان های دولتی» به تقاضای سازمان امور اداری و استخدامی طی سه ماه با اعزام 8 نفر مدرس برای 12 شرکت کننده (منتخب جایکا) در 1383 برگزار شد.

همچنین توسط سفارت های ژاپن درکشورها، انجمن هائی به نام «انجمن شرکت کنندگان در دوره های جایکا» تشکیل می گردد. این انجمن ها عهده دار برقراری ارتباط با اعضا و کسب اطلاع از آخرین وضعیت شغلی و محل خدمت آنها  می باشند. لازم به ذکر است که در طی مراحل انتخاب شرکت کنندگان در دوره ها، جایکا از 15 تا 16 کشور برای معرفی افراد دعوت به عمل می آورد. این افراد ملزم به تکمیل فرم هائی تحت عنوان «Country Report » هستند. این فرم ها همه ساله توسط چند نفر در چندین کشور تکمیل شده و آخرین اطلاعات در خصوص هر سازمان و شرکت برای ژاپن ارسال می گردد. بنابراین جایکا با انتخاب چند کشور در هر زمینه دلخواه قادر خواهد بود تا چندین گزارش را توسط شاغلان در سازمان های هدف جمع آوری و از آخرین تغییرات در دارائی ها، نیروی انسانی، پروژه های در دست اجرا یا در مرحله طراحی و .... آگاه گردد.

جایکا پس از گردآوری اطلاعات مذکور در نهایت به 7 یا 8 نفر پذیرش قطعی می دهد. بنابراین با این استراتژی به موازات اجرای تعهدات تکلیفی بانک جهانی، اطلاعات جامعی از کشورهائی که قبلا آنها را انتخاب کرده است به دست می آورد.

در سال 1996 جایکا 176 دوره آموزشی در زمینه های مختلف فنی، اجتماعی، پزشکی و .... در دوره های 15 روز تا 9 ماه را برای کشورهای مختلف برگزار می نمود .12 عنوان از دوره ها در حوزه های مختلف با راه آهن بود. (فلوچارت پیوست است)

در سال 1375 از 12 دوره راه آهن، فقط برای ۲ دوره «مدیریت و برنامه ریزی راه آهن برقی» و «سیستم های علائم الکتریکی در راه آهن» از ایران دعوت به عمل می آمد و برخورد غیر فعال موجب قطع روند دعوت از 1380 تا کنون شده است.

تحلیل روحیات هرفرد در مدت یک شبانه روز اقامت اجباری در یک خانواده ژاپنی (دوره 24 ساعت اقامت اجباری هرشرکت کننده از هر کشور در یک خانواده ژاپنی تحت عنوان Home Stay) جزو برنامه درسی تمام دوره های آموزشی بوده، نحوه سپری کردن فراغت و روزهای تعطیل، ارتباط شرکت کنندگان با خانواده، فیلم هایی که درTokyo International Center (TIC) یا هتل (خارج از توکیو) مشاهده می کنند، وضعیت نظافت و ... ارزیابی می گردد. (نصاب قبولی 75 از 100، چهار گام به سه آزمون)

چارت
فلوچارت انتخاب و اعزام کارشناس به دوره های آموزشی جایکا

برای دریافت فایل مربوط به آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا)  اینجا کلیک کنید.

* کارشناس حمل و نقل

downloadFile آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 0 0

    از آقاي مهندس قربانعلي بيگ كه زحمت كشيدند و تجربه جالب مهندس اويارحسيني را ثبت و منتشر كردند متشكرم

  • ناشناس 0 0

    سوخت ارزان راه اهن برقی غی اقتصادی میکند