| کد خبر: 192621 |

شما هم مقصرید سردار

دیروز رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از عملکرد دستگاه‌ها در خصوص کاهش تلفات حوادث جاده‌ای انتقاد کرد وگفت «خودروسازان ارابه مرگ تولید می‌کنند؛ پراید و پژو RD ایمنی لازم را ندارند و نباید در جاده‌ها تردد کنند.»

تین نیوز

دیروز رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از عملکرد دستگاه‌ها در خصوص کاهش تلفات حوادث جاده‌ای انتقاد کرد وگفت «خودروسازان ارابه مرگ تولید می‌کنند؛ پراید و پژو RD ایمنی لازم را ندارند و نباید در جاده‌ها تردد کنند.» هرچند سردار هادیان‌فر اشاره‌ای به میزان تقصیر پلیس در سوانح رانندگی نکرد اما بلافاصله خود جواب این سوال مقدر را داد: «کاهش کشته‌شدگان و جان‌باختگان در سوانح و حوادث جاده‌ای تنها بر عهده پلیس نیست و پلیس تنها یک سازمان از ۳۳ سازمان متولی این موضوع است». در ظاهر امر و از نگاه تخصصی، این بد نیست که پلیس از وضعیت فعلی تصادفات کشور و آمار تلفات آن‌ که سالانه از تعداد کشته‌شدگان چند جنگ پیشی می‌گیرد، انتقاد کند.

اما این بحث لایه‌های دیگری نیز دارد و از رییس پلیس راهور کشور توقع نمی‌رود که بدون توجه به آنها چنین سخنی بگوید. پیش از هر چیز باید خطاب به سردارِ عزیز عرض کنیم که مردم در جریان مناسبات و چالش‌های داخلی شما با سایر دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی نیستند و درست یا غلط شما را هم مانند سایر دستگاه‌ها در حوادث رانندگی سهیم می‌دانند.

از نگاه مردم یک «کل» یکپارچه به نام دولت وجود دارد که مسوولیت تأمین امنیت جان مردم به عهده اوست، بنابراین طرح مساله جلوگیری از تردد ماشینی مانند پراید برای مردم به معنای این است که شما خودتان 5 میلیون پراید تولید کرده‌اید و حالا که تلفات این ماشین در تصادفات امان مردم را بریده، خودتان به‌جای پاسخ دادن مدعی شده‌اید.

آنها شما را در مقام پاسخگو می‌بینند نه مدعی.

واقعیت این است که این نگاه چندان هم بیراه نیست چون خود شما تنها در سه ماه اخیر پای شماره‌گذاری نزدیک به 50 هزار پراید را امضا زده‌اید. اگر واقعا پراید ارابه مرگ است چطور راضی شدید پنج میلیون پراید را شماره‌گذاری کنید و همین الان هم به شماره‌گذاری آن ادامه ‌دهید؟ آیا این شماره‌گذاری جز زدن مهر تأییدی به ایمنی و به سالم بودن این خودرو و فرستادن آن زیر پای مردم است؟ یا اگر شما این ماشین را شماره نمی‌کردید هیچ قدرتی قادر بود آن را راهی بازار کند؟

نکته دیگری را نیز نباید از نظر دور بدارید. در این شرایط گفتن اینکه پرتیراژترین ماشین کشور ارابه مرگ است و پلیس هم درباره آن مسوولیت ندارد آیا تأثیری جز ناامن کردن فکر و زندگی 5 میلیون خانوار دارد که بندگان خدا با پراید کار و زندگی و تفریح می‌کنند؟ آیا حرف شما باعث خالی کردن دل آنها نمی‌شود؟ این مردم با اعتماد به کشور و دولت و پلیس‌شان اندوخته سال‌ها جان‌کندشان را به یک ماشین تبدیل کرده‌اند؟ ارزان هم این به تعبیر شما ارابه مرگ را زیر پا نینداخته‌اند.

اغلبشان در حالی که ماهیانه یک و نیم میلیون تومان حقوق می‌گیرند 50 میلیون تومان سرمایه جمع کرده‌اند و با ذوق و شوق ماشینی خریده‌اند که حالا فهمیده‌اند در اصل ارابه مرگ است؟

متواضعانه باید خدمتتان عرض کنیم این دست اظهارنظرها نه‌تنها کمکی به بهبود شرایط تصادفات در ایران نمی‌کند بلکه بیش از هر چیز مردم را به دولت و پلیس بی‌اعتماد می‌کند و همین اندک امید به زندگی را موقع پراید‌سواری از ایشان سلب می‌کند.

طبیعتا 32 نهاد دیگری که جنابعالی به‌درستی به آن اشاره کرده‌اید هم در کنار پلیس در این باره مسوولیت دارند و در این میان انداختن توپ به زمین یکدیگر نه دردی از مردم دوا می‌کند و نه بار مسوولیت هیچ‌یک از دست‌اندرکاران عزیز و خدوم را کم می‌کند. تنها چیزی که در این باره اهمیت دارد این است که در حال حاضر سالانه 17 هزار ایرانی به دلیل خطای انسانی، ناامن بودن خودرو و مشکلات راه‌ها جان‌شان را از دست می‌دهند و صدها هزار نفر هم برای همیشه معلول می‌شوند؛ در این میان هم همه از قطعه‌ساز گرفته تا خودروساز و سازمان استاندارد و پلیس و راننده‌ای که مرتکب خطا می‌شود مقصر هستند یکی کمتر، یکی بیشتر.

 

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.