◄ تنظیم پرونده مهاجرتی در دفاتر خدمات مسافرتی قانونی است؟/ پیامد حقوقی اقدامات غیرقانونی
مجید امانی کارشناس حقوق گردشگری تاکید کرد: مشاوره تخصصی مهاجرتی، تنظیم پرونده های مهاجرتی، تکمیل فرم های حقوقی مهاجرتی و ... بدون مجوزهای لازم، مواردی است که معمولا برای دفاتر خدمات مسافرتی خارج از مجوز محسوب می شود.
به اعتقاد یک کارشناس حقوق گردشگری، گرچه به طور روزمره مرز بین «خدمات گردشگری، بلیت، رزرو ویزاهای توریستی» و «مشاوره مهاجرت، اخذ اقامت، کار» تار شده است اما از منظر نظام حقوقی ایران و با استناد به آیین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی، بین این موضوعات مرزبندی مشخصی وجود دارد و نادیده گرفتن آن می تواند برای دفاتر خدمات مسافرتی پیامدهای حقوقی، اداری و کیفری داشته باشد.
به گزارش تین نیوز ، مجید امانی کارشناس حقوق گردشگری با بیان این مطلب گفت: آیین نامه نظارت بر تأسیس و فعالیت دفترهای خدمات مسافرتی، سیاحتی، جهانگردی و زیارتی سندی است که انواع دفاتر و محدوده فعالیت آنها را تعیین کرده است.
وی افزود: بر اساس مقررات و بخشنامه های مرتبط سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت راه و شهرسازی برای موضوعاتی همچون برگزاری تورهای کشورهای خاص، برخی اقدامات مجاز و برخی دیگر ممنوع است.
امانی موارد مجاز برای دفاتر خدمات مسافرتی را شامل: تنظیم و فروش بلیت، رزرو هتل و خدمات مرتبط با سفر، برگزاری تورهای گردشگری (داخلی و خارجی) از جمله پیگیری ویزای توریستی بسته به نوع گشت (اگر در چارچوب اجرای گشت باشد) و ارائه اطلاعات عمومی درباره مقصد (مثل هزینه های تقریبی، پیشنهاد مسیرهای گردشگری و غیره) به عنوان اطلاعات عمومی، دانست.
این کارشناس حقوق گردشگری تاکید کرد: مشاوره تخصصی مهاجرتی (راهنمایی برای اخذ اقامت دائم، کار، تحصیل با تاکید بر مسیرهای مهاجرتی و استراتژی پرونده)، تنظیم پرونده های مهاجرتی، تکمیل فرم های حقوقی مهاجرتی، نگارش لایحه یا دفاع حقوقی در ادارات مهاجرت کشور مقصد (مگر اینکه دفتر دارای مجوز یا وکیل معتبر بین المللی، همکاری رسمی با وکیل باشد) و عقد قرارداد مشاوره ای صریح برای «اخذ اقامت» یا «پیگیری پرونده مهاجرتی» و دریافت حق الزحمه بابت این وظایف، بدون مجوزهای لازم، مواردی است که معمولا برای دفاتر خدمات مسافرتی خارج از مجوز محسوب می شود.