مذاکره برای احیای کریدور اسلام آباد تهران استانبول/ ایران هاب ترانزیت غرب به شرق می شود؟
احیای کریدور اسلام آباد تهران استانبول، نقش ایران را به عنوان هاب ترانزیت تقویت می کند و صادرات پاکستان را افزایش می دهد، ضمن آنکه زمان حمل کالا را به ۱۰ روز کاهش می دهد.
ترکیه و پاکستان در حال مذاکره برای از سرگیری خدمات حمل بار ریلی بین دو کشور از مسیر ایران هستند.
به گزارش تین نیوز به نقل از اندیشکده حمل و نقل ایران، آخرین فعالیت این کریدور به آگوست ۲۰۲۲ بازمی گردد که به دلیل مشکلات فنی و طبیعی متوقف شد.
محمد حنیف عباسی، وزیر راه آهن پاکستان، اعلام کرد: "امیدوار بودیم سرویس را زودتر احیا کنیم، اما بی ثباتی منطقه ای، به ویژه جنگ اسرائیل، تأخیر ایجاد کرد.
مذاکرات فعلی بر کالاهای مبادله ای تمرکز دارد و هدف، راه اندازی مجدد تا ۳۱ دسامبر (۱۰ دی) است. این مسیر بیش از ۶۵۰۰ کیلومتر طول دارد و اسلام آباد را از مرز تفتان به تهران و سپس استانبول متصل می کند؛ محموله ها در زاهدان به دلیل تفاوت عرض ریل ها جابه جا می شوند.
طبق گزارش The Diplomatic Insight، کریدور ITI با چالش هایی چون تأخیرهای اداری، برنامه های نامنظم، تنگناهای گمرکی، تعرفه های بالا و پروتکل های امنیتی ضعیف روبه رو بود. سیل ویرانگر ۲۰۲۲ زیرساخت های پاکستان را نابود کرد و به تعلیق این کریدور کمک نمود.
احیای این کریدور تحت سازمان ECO، نقش ایران را به عنوان هاب ترانزیت تقویت می کند و صادرات پاکستان را افزایش می دهد، ضمن آنکه زمان حمل کالا را به ۱۰ روز کاهش می دهد که این میزان یک سوم مدت زمان حمل دریایی است. این ابتکار، پیوندهای اقتصادی سه کشور را در سایه تنش های ژئوپلیتیکی عمیق تر می سازد و ظرفیت عبور بار منطقه ای را بالا می برد.