| کد خبر ۳۰۸۲۰۵
کپی شد

◄ امید واهی به ساخت راه آهن رشت آستارا/ معجزه ای در تزانزیت کشور اتفاق نمی افتد

معاون اسبق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی معتقد است با ساخت راه آهن رشت آستارا معجزه ای در تزانزیت کشور اتفاق نمی افتد.

امید واهی به ساخت راه آهن رشت آستارا/ معجزه ای در تزانزیت کشور اتفاق نمی افتد
تین نیوز |

معاون اسبق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی معتقد است با ساخت راه آهن رشت آستارا معجزه ای در تزانزیت کشور اتفاق نمی افتد.

به گزارش تین نیوز ، مهرداد تقی زاده با بیان این مطلب به تین نیوز گفت: این تفکر که با ساخت راه آهن رشت آستارا اتفاق خاصی در ترانزیت کالا از ایران رخ می دهد، درست نیست.

وی افزود: گرچه  روی نقشه مشاهده می شود که  راه آهن  تا رشت وجود دارد و از آستارا تا روسیه هم خط ریلی موجود است اما بین رشت و آستارا اتصال ریلی برقرار نیست ولی این بدان معنا نیست که اگر رشت با ریل به آستارا وصل شود، اتفاقی خاص و تحول چشمگیری رخ می دهد.

این کارشناس حمل و نقل  با تاکید بر این که تجربه راه آهن اینچه برون گرگان  بیانکر همین موضوع است، عنوان کرد:  زمانی که ساخت راه آهن گرگان اینچه برون مطرح بود، وزیر وقت  به کشورهایی که در مسیر این راه آهن قرار داشتند، سفر و جلساتی برگزار کرد.

تقی زاده گفت: در این سفرها این نتیجه به دست آمد که به محض اتصال راه آهن اینچه برون به گرگان، کشورهایی که در مسیر این راه اهن قرار دارند،  حدود 7 میلیون تن بار از آن ترانزیت می کنند.

به گفته وی، ایران  این مسیر ریلی را ساخت، افتتاح کرد ولی تا کنون در هیچ سالی بار عبوری از این محور از 100 هزار تن بیشتر نشده است.

این کارشناس خاطرنشان کرد: شرایط راه آهن رشت آستارا هم مانند راه آهن اینچه برون گرگان است، کشور روسیه قرار است در این پروژه  به صورت فایناس  مشارکت کند و این بدان معناست که ایران باید پول هزینه شده  روسیه برای ساخت این محور را با سود آن، بازگرداند.

وی تاکید کرد: این روش مشارکت در ساخت راه آهن رشت آستارا،  فایده ای برای ایران ندارد و پروژه باید به صورت BOT اجرا گردد، در روش فایناس خود ایران هزینه ساخت را پرداخت می کند و   پول و سود پول به روسیه برگردانده می شود.

تقی زاده گفت: اگر روسیه می خواهد تحولی در تزانزیت این منطقه در زمینه ترانزیت صورت گیرد، باید در پروژه به شکلBOT  مشارکت کند و هزینه پرداخت شده را از محل بار عبوری  دریافت کند، در این صورت روسیه انگیزه خواهد داشت بار بیشتری از این محور عبور دهد.

به گفته ، بی او تی هم باید بدین صورت باشد که حداقل بار عبوری از سوی ایران تضمین نشود بلکه خود روسیه کمک کند و بار بیشتری برای عبور از این محور بفرستد تا بتواند در مدت کوتاهی اصل سرمایه و سودش را کسب کند.

این کارشناس افزود: در حال حاضر  حمل و نقل جاده ای  در این مسیر فعال است و راه آهن اینچه برون و مسیرهای  دیگر  هم برای  عبور کالاهای کشور روسیه وجود دارد و اما بار زیادی از آنها عبور نمی کند. 

معاون اسبق وزیر راه و شهرسازی، خاطرنشان کرد: دلیل عدم عبور بار از این محورها  بخشی مربوط به مشکلات ترانزیت در ایران و بخش دیگر هم مربوط به توافقات ما با کشورهای دیگر است که به نحوی نیست که آنها را به  عبور بار از مسیرهای ترانزیتی کشورمان سوق دهد و صاحبان بار این مسیرها را برای عبور کالاهای خود انتخاب نمی کنند .

تقی زاده تاکید کرد: بنابراین تنها زمانی می شود سراغ ساخت راه آهن رشت آستارا رفت که یا روس ها به صورت بی او تی در پروژه مشارکت کنند یا حجم بار عبوری  در این مسیر آنقدر زیاد باشد که بگوییم این مسیر را می سازیم تا بخشی از حمل بار موجود به سمت ریل هدایت شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.