| کد خبر: 155310 |

◄ الزامات ترافیکی مجتمع‌های خدمات رفاهی

مجتمع‌های خدمات رفاهی از جمله تأسیسات جانبی راه است که در عملکرد و ایمنی راه بسیار مؤثر است. این مجتمع‌ها مجموعه‌هایی است که به ‌منظور تمرکز خدمات مورد نیاز رانندگان وسائل نقلیه در طول راه‌ احداث می‌شود.

تین نیوز

 وبلاگ محمدحسین زال‌نژاد-مجتمع‌های خدمات رفاهی از جمله تأسیسات جانبی راه است که در عملکرد و ایمنی راه بسیار مؤثر است. این مجتمع‌ها مجموعه‌هایی است که به ‌منظور تمرکز خدمات مورد نیاز رانندگان وسائل نقلیه در طول راه‌ احداث می‌شود. در اتصال راه بین این تأسیسات، باید یک ‌راه مستقل برای ورود و یک ‌راه مستقل برای خروج پیش‌بینی ‌شده باشد و فاصله دید انتخاب در پایانه ورودی و خروجی این تأسیسات تنظیم‌شده باشد.درباره تأمین عملکرد ایمن تأسیسات جانبی راه باید موارد زیر لحاظ شود.

فاصله بین مجتمع‌ها: فاصله مطلوب بین مجتمع‌های خدماتی رفاهی در راه‌های آزادراهی، بزرگراهی، راه اصلی تفکیک‌شده و راه اصلی درجه یک در صورت نبود ناحیه مسکونی برای هر طرف مسیر، ۵۰ کیلومتر تعیین ‌شده است.

شرایط و مشخصات مخصوص راه: وجود راستای مناسب در راه اصلی برای ایجاد دسترسی، ایجاد نشدن اختلال در دید رانندگان و امکان دید رانندگان در فاصله مناسب و فاصله کافی و ایمن از ابنیه فنی راه مانند پل و تونل، از مهم‌ترین مواردی است که در انتخاب محل مجتمع‌ها باید لحاظ کرد.

شرایط محیطی: در مجتمع‌های خدماتی رفاهی، چنانچه مناظر اطراف قابلیت جذب استفاده‌کنندگان از راه را داشته باشد، در عملکرد ایمن بسیار مناسب خواهد بود. این محل‌ها را می‌توان در منطقه‌ای که زیبایی منظر و عوامل دیگر، آسایش خاطر بیشتری را فراهم و به رفع خستگی کاربران کمک می‌کند، پیش‌بینی کرد.

 

 

تأمین دسترسی ایمن عبورومرور ترافیک عبوری: مجتمع‌های خدماتی رفاهی نیازمند ورودی و خروجی‌های ایمن از راه است. به‌طورکلی، ورود و خروج از این واحدها نباید کوچک‌ترین اختلالی در ترافیک عبوری راه ایجاد کند. دسترسی به این واحدها به شکلی باید طراحی شود که ایمنی و روانی جریان ترافیک در مسیر اصلی را تضمین کند.

حفاظت از حریم راه: مجتمع‌های خدماتی رفاهی باید خارج از محدوده حریم و نوار تأسیسات زیربنایی راه احداث شود. فاصله مجتمع‌ها از کنار حریم به محوطه توقفگاه مورد نیاز آن بستگی دارد.

عملکرد ایمن فضای داخلی: طراحی محوطه داخلی مجتمع‌ها و نحوه ورود و خروج آنها در عملکرد ایمن این واحدها بسیار مؤثر است. طرح توقفگاه‌های داخلی باید به نحوی باشد که کاربران امکان توقف، پیاده و سوار شدن ایمن و راحت را داشته باشند.

 

 

 

منبع: منبع:هفته نامه حمل ونقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.