| کد خبر ۳۱۰۲۹۷
کپی شد

◄ تفاوت آلودگی هوای خوزستان و تهران/ ۱۱ دلیل مهم آلودگی هوای تهران

محمد اسمعیل علیخانی: اگر چه پارامترهای مشترکی همچون سوخت های فسیلی و به خصوص مازوت در آلودگی هوای تهران و خوزستان نقش دارد، اما تفاوت هایی نیز بین آنها وجود دارد.

تفاوت آلودگی هوای خوزستان و تهران/ ۱۱ دلیل مهم آلودگی هوای تهران
تین نیوز |

عوامل موثر در آلودگی هوای کلان شهر  هایی  مانند تهران با علت  آلودگی هوای خوزستان و جایی مانند  سوسنگرد یکسان نیست.

به گزارش تین نیوز ، محمد اسمعیل علیخانی  با بیان این مطلب به تین نیوز گفت: اگر چه  پارامترهای مشترکی همچون سوخت های فسیلی و به خصوص مازوت در آلودگی هوای تهران و خوزستان نقش دارد، اما  تفاوت هایی نیز بین آنها وجود دارد.

وی تاکید کرد: در خوزستان عوامل خارج از قلمروی کشور (متاثر از اقدامات ترکیه در سرشاخه های دجله و فرات  و ..) خشکیدن هورها و برخاستن ریزگردها هم آلودگی را تشدید کرده  است. 

 علیخانی گفت: همین مشکل در سیستان بر اثر تقلیل آب ورودی از کشور همسایه (افغانستان)  و ریزگردها و همچنین  هر دو آذربایجان بر اثر خشکیدن دریاچه ارومیه، وجود دارد.

این کارشناس مشکلات  آلودگی هوای تهران  را به شرح زیر برشمرد: 

 ۱ - ساخت وساز فراتر ار حدود مجاز ( بیش از سه برابر)و نتیجه آن  کمبود سطح معابر، تشدید ترافیک و راهبندان در بیشتر مناطق

۲- مصرف سوخت غیر استاندارد در وسایط نقلیه  و انواع موتورها و به خصوص مازوت در نیروگاه ها

 ۳- بسته شدن  مسیر عبور هوا  در تهران برای تهویه  و احداث برج و ساختمان های  با تراکم بالا در منطقه  ممنوعه  ( منطقه ۲۲ در غرب تهران)  و بالاخره

 ۴- شب ها زمین سرد است و صبح زود قبل از آن که هواگرم شود انبوه کامیون های مجهز برای جابجایی انواع تولیدات مورد نیاز مردم کلان شهر و توزیع فراورده های لبنی،پروتئینی، میوه و سبزیجات ، … به تهران حمله و این  تهاجم  تا پیش از ظهر  ادامه  پیدا می کند.

 این کامیون ها به بدترین شکل ممکن  دوبله و در سطح سواره روها توقف و بار خود را به سوپرها و… تحویل می دهند  و  علاوه بر اختلال جریان منظم ترافیک و اشغال سطح سواره روها ،  دود حاصله از تردد این وسایط تا نزدیک ظهر و گرم شدن زمین  چون مه در سطح پایین می ماند. بهترین راه حل،  تحویل مواد قبل از نیمه شب است، اما ظاهرا زور شهرداری  و  نیروی انتظامی/ پلیس راهور به این مجموعه نمی رسد.

۵-  وسایط نقلیه  فرسوده  و آلاینده

 ۶-  وسایط نقلیه تولید داخلی غیر روز  آمد 

۷- کمبود امکانات حمل و نقل عمومی به خصوص اتوبوس برقی،

۸- معماری و  شهرسازی  ناکارآمد  و عدم امکان ارائه خدمات حمل و نقل عمومی با سرفاصله مناسب به همه سطح شهر در نواحی مختلف و در نتیجه استفاده نامعقول و غیرمنطقی از خودروی سواری شخصی

 ۹- کمبود شدید سطح پار کینگ عمومی و استفاده از  سطح معابر سواره  رو برای پارکینگ 

۱۰- کمبود شدید سطح پیاده روها و غیر استانداردبودن  آنها، قطع پیاده رو به وسیله  رمپ پارکینگ ها ( چطورممکن است شهرداری های  مناطق مختلف طی این همه سال به این خطا توجه نکرده باشند).

۱۱-  قانون ناپذیری رانندگان وسایط نقلیه   در عبور از چراغ قرمز و ورود ممنوع به خصوص موتورسیکلت های فاقد شماره پلاک یا با شماره پلاک  و موتورهای دود زا

علیخانی خاطرنشان کرد: مراعات قانون با اطاعت از قانون فرق دارد. کشورهای مترقی  اصل اطاعت از قانون را پذیرفته اند،  کشورهای درحال توسعه در حال کشتی گرفتن با آن هستند و  هنوز زور قانون   به انبوه متمرد نمی رسد و  هنوز تمرد از قانون نوعی تفاخر است.  دراعمال قانون تردید وجود دارد. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.