| کد خبر: 194424 |

◄ مترو به 130 رام قطار نیاز دارد

رئیس هیئت مدیره راه‌آهن شهری و حومه(مترو)، از نیاز خطوط مترو به 130 رام قطار برای کاهش سرفاصله‌ها خبر داد و گفت: برای کاهش هدوی مترو و رسیدن به 2 دقیقه، تزریق این تعداد قطار به مترو نیاز که نه ضرورت است.

تین نیوز

رئیس هیئت مدیره راه‌آهن شهری و حومه(مترو)، از نیاز خطوط مترو به 130 رام قطار برای کاهش سرفاصله‌ها خبر داد و گفت: برای کاهش هدوی مترو و رسیدن به زمان  2 دقیقه، تزریق این تعداد قطار به مترو یک ضرورت است.

محمد نعیمی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تین نیوز، در پاسخ به این سوال که، مسئله تمرکز بر ساخت تونل و عجله برای افتتاح‌های زودهنگام چه مشکلاتی برای این شرکت ایجاد کرده است، اظهار کرد: یکی از مسائل مهمی که امروز مترو باید به آن بپردازد کاهش سرفاصله قطارها است که در‌حال‌حاضر 4دقیقه است اما باید به 2 دقیقه برسد. برای کاهش سرفاصله (هدوی) در خطوط مترو 130 رام قطار لازم است تا به شرایط مطلوب برسیم که این کار هزینه‌های سنگینی دارد. از سوی دیگر بار سنگین مالی مترو در شرایط فعلی نیز از آن جهت است که از ابتدای کار به تونل بها داده شد اما به پایانه، پارکینگ، تعمیرگاه و واگن مترو توجهی نشد و این چنین است که امروز بار مالی مضاعفی برای ایجاد مباحث جانبی مترو بر شرکت ساخت مترو تحمیل شد.

وی با بیان این که اگر پارکینگ مترو فراهم نباشد حرکت به‌موقع مترو و کاهش هدوی میسر نمی‌شود، افزود: پایانه آزادگان باید در زمینی بالغ‌ بر 40 هکتار بنا شود، در این مورد اقدامات اولیه و مناقصه آن انجام شده و به‌زودی برنده آن معرفی می‌شود، اما برای احداث آن به 2500 میلیارد تومان بودجه نیاز است.

وی تاکید کرد: این تنها یکی از مواردی است که مترو با آن سروکار دارد. به‌روزرسانی تجهیزات، تأمین برق مترو و... نیز از این جمله‌اند. بخشی از این مسائل در سال 97 به نتیجه رسید ولی مسئله بزرگی چون پایانه‌ها مباحث کلانی هستند که نیاز به زمان و بودجه فراوان دارند.

این مقام مسئول در مترو تهران در توضیح هزینه تکمیل خطوط فعلی، تصریح کرد: در حال آماده‌شدن برای شروع کار در پایانه آزادگان تا مهرماه هستیم و پایانه اکباتان هم که کار آن در دور جدید شروع شده است در دستور کار قرار داد. پایانه‌های خط 6 و 7 نیز باید ساخته شوند که اگر مجموع منابع مالی برای این پروژه‌ها را محاسبه کنیم با عدد ۸ هزار میلیارد تومانی مواجه می‌شویم که کم‌تر کسی به آن توجه نشان می‌دهد. البته کار اجرای این پایانه‌ها نیز بین 2 تا 3 سال طول خواهد کشید. متأسفانه کمبود قطار و واگن دیده می‌شود اما به موضوع پارکینگ توجه نمی‌شود، پارکینگی که اگر نباشند نمی‌توان سرفاصله‌ قطارها را کاهش داد.

نعیمی‌پور در پاسخ به این سوال که، آیا بین این همه مشکلات لازم بود واگن‌سازی هم در کشور و از سوی خود مترو انجام شود درحالی‌که گفته می‌شود نمونه‌های خارجی به دلیل تسهیلاتی که می‌توانند ارائه کنند گاهی با قیمت مشابه و پایین‌تر در دسترس قرار می‌گیرند، ابراز داشت: قطعا لازم بود.. یکی از مسائل مهمی که در دور جدید مدیریت مورد توجه قرار گرفت استفاده حداکثری از توان داخلی در تأمین واگن مترو است که در گذشته از آن بهره‌ای نمی‌گرفتیم و عمق ساخت داخل را افزایش ندادیم.

رئیس هیئت مدیره راه‌آهن شهری تهران و حومه(مترو)، با تاکید بر سهم 30 درصدی مترو تهران در واگن سازی تازه تاسیس، یادآور شد: شرکتی به‌منظور ساخت واگن تأسیس شده که 30 درصد آن متعلق به مترو تهران و 20 درصد آن نیز متعلق به شرکت پلور سبز و 49 درصد آن نیز متعلق به شرکت چینی است و جای خشنودی است که کار مونتاژ و تست واگن‌ها در داخل کشور صورت می‌پذیرد.

نعیمی‌پور تاکید کرد: سفارش‌های مترو در ساخت خیلی بیش‌تر از ظرفیت کارخانه‌ای است که تأسیس شده، لذا امیدوار هستیم دیگر واگن‌سازی‌های کشور را نیز در این کار وادار به مشارکت کنیم مشروط بر این‌که بتوان به سمت عمق بیش‌تر داخلی‌سازی گام برداشت. اما نباید ظرفیت جدیدی در کشور ایجاد کنیم. واگن‌سازی تهران ظرفیت کار در سه شیفت را دارد اما تنها با یک شیفت مشغول به کار است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.