| کد خبر: 214064 |

چاله‌های خیابانی، قاتل خودروها/ رانندگی در کدام خیابان ها خسارت زاست؟

نامناسب بودن وضعیت خیابان های شهری از طول عمر قطعات خودرو می کاهد و زمان هزینه های دوره ای خودرو را افزایش داده است.

تین نیوز

نامناسب بودن وضعیت خیابان های شهری از طول عمر قطعات خودرو می کاهد و زمان هزینه های دوره ای خودرو را افزایش داده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «انسان محوری» به جای «خودرو محوری» از رویکرد‌های نظری و عملی شورای شهر پنجم بوده است. این رویکرد اگرچه در محل خود جای تحسین دارد، اما این تحسین تا جایی می‌تواند ادامه داشته باشد که از رسیدگی به حقوق خودرو غافل نباشیم.

مناسب سازی معابر شهری توسط مدیریت شهری برای معلولان، پیاده‌ها و دوچرخه سواران مدتی است که با جدیت دنبال می‌شود، و البته شیب مناسب سازی برای دوچرخه سواران تند و برای معلولان کند بوده است.

به نظر می‌رسد، توجه جدی مدیریت شهری به این مقوله، آن‌ها را نسبت به وضعیت خیابان‌هایی که محل تردد خودرو‌های سواری است، کم توجه کرده است.

بسیاری از شهروندان که در ساعاتی از شبانه روز به عنوان عابر پیاده از فضای پیاده راه‌ها استفاده می‌کنند، در ساعاتی دیگر با عنوان سواره رو با استفاده از خودروی شخصی خود از خیابان‌ها استفاده می‌کنند. در این وضعیت اگر شرایط خیابان‌ها مناسب نباشد و دارای دست انداز و چاله چوله باشد، خودروی شهروندان بعد از مدتی دچار آسیب و خسارت شده و آن‌ها را متحمل هزینه های گزاف می‌کند.

رسیدگی به وضعیت آسفالت بزرگراه‌ها و لکه گیری و هموار سازی آن‌ها بر عهده معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و هموار سازی خیابان‌ها هم بر عهده شهرداری‌های مناطق است.

لکه گیری بزرگراه‌ها به دلیل سرعت بالای خودرو‌ها و امکان خطرآفرینی شدید، معمولا در زمان کوتاه انجام می‌شود. اما اصلاح دفرمگی، دست انداز و چاله‌های خیابان‌هایی که اساسا سرعت بالا در آن‌ها از لحاظ قانونی و شرایط ترافیکی امکان پذیر نیست، معمولا با تاخیر طولانی و یا حتی نادیده گرفتن همراه است. گواه این ادعا هم مواجه شدن با دست انداز‌هایی است که در برخی خیابان‌ها بیش از ماه هاست که وجود دارند و کسی هم به آن‌ها رسیدگی نمی‌کند.

شهرداری تهران برای حل این مشکل از شهروندان درخواست کرده در صورت رویت این موارد، مراتب را به ۱۳۷ اطلاع دهند.

اما این طرح بیشتر مناسب اطلاع رسانی در مورد وضعیت کوچه‌ها و خیابان‌های بسیار کم تردد است، که عوامل شهرداری در طول سال هیچگاه راهشان به آنجا نمیفتد.نه خیابان‌هایی که همواره مسیر گشت زنی و رصد آنهاست.

بی توجهی به مرمت آسفالت‌های آسیب دیده نه تنها در دراز مدت خودرو‌های مردم را دچار خرابی جلوبندی و کمک فنر می‌کند و بر دست آن‌ها هزینه می‌گذارد، بلکه احتمال تصادفات و خسارات جانی را هم افزایش می‌دهد.

صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر اینکه طی یک سال گذشته کار مرمت آسفالت‌های آسیب دیده در شهر تهران به صورت مستمر شروع شده، گفت: از اواخر سال ۹۸ روزانه ۳۵۰۰ تن آسفالت در سطح کل مناطق تهران مصرف می‌شود.

چاله‌های خیابانی، قاتل سلامت خودروها/ رانندگی در کدام خیابانها هزینه زاست؟

او تصریح کرد: در صورتی که شهروندان هنگام تردد از خیابان‌ها شاهد آسفالت نامناسب بودند، می‌توانند با ۱۳۷ تماس بگیرند، تا نسبت به اصلاح آن اقدام شود.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در توضیح این مطلب که شهروندان هنگام عبور از  هر ۲ یا ۳ خیابان باید گزارش آسیب دیدگی آسفالت بدهند، و این کار آن‌ها را ملزم به ده‌ها تماس در طول روز می‌کند، گفت: معاونت‌های عمرانی مناطق موظف به رصد مستمر خیابان‌های محدوده خود هستند، تا اگر جایی نیاز به اصلاح آسفالت دارد، به سرعت عمل کنند و بر این اساس ما از این به بعد تاکیدات بیشتری به آن‌ها می‌کنیم و در صورت عدم اجرا برخورد‌ها را جدی‌تر انجام می‌دهیم.

صبوری دیلمی در خصوص وضعیت آسفالت محدوده مرکزی تهران و یه ویژه خیابان خیام گفت: در منطقه ۱۲ در حوزه رسیدگی به وضعیت آسفالت، نسبت به سایر مناطق دچار عقب افتادگی هستیم و به دلیل موضوعات دیگری که در آن محدوده در حال انجام است، نتوانسته اند برای رسیدگی به وضعیت آسفالت آنجا خوب کار کنند.

او تاکید کرد: در سایر مناطق شهرداری تهران نسبت وضعیت آسفالت خیابان ها به صورت مرتب رصد می شود.

معابر پرد ترددی که به وضعیت آسفالت آن ها رسیدگی نمی شود

البته علاوه بر خیابان خیام نقاط دیگری در سطح شهر تهران هستند، که وضعیت آسفالت آن‌ها نگران کننده است و به نسبت شرایطی که دارند، بستری برای بروز خسارات جانی و مالی هستند.

چاله‌های خیابانی، قاتل سلامت خودروها/ رانندگی در کدام خیابانها هزینه زاست؟

ورودی تونل توحید از جنوب به شمال، رمپ جنوبی پل حافظ در تقاطع جمهوری، پل کالج شرق به غرب و پل خانی‌آباد در خیابان شهید رجایی از شمال به جنوب، ورودی نواب جنوب به امام خمینی شرق تا خیابان کاشان و  ورودی چمران شمال به آیت الله هاشمی رفسنجانی تا تونل از جمله خیابان‌های اصلی و پر تردد شهر تهران هستند که رصد آن‌ها به سهولت امکان پذیر است و توجیهی برای بی توجهی به آن‌ها پذیرفته نیست.

البته آنچه ذکر شد، وضعیت خیابان‌های اصلی بود که سرعت خودرو در آن‌ها معمولا از ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت مجاز است. اما در خیابان‌های فرعی که معمولا تنها یک یا دو لاین تردد خودرو دارند و سرعت مجاز هم بین ۳۰ تا ۴۰ است، فراوانی آسیب دیدگی‌ها و بی توجهی برای مرمت آسفالت بیشتر است.

با توجه به تاکید صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهردار به الزام معاونت‌های عمرانی مناطق برای رصد دقیقتر و سریعتر معابر و خیابان‌ها انتظار می‌رود، آسفالت ریزی و مرمت خیابان‌هایی که سلامت خودرو‌های شهروندان را تهدید می‌کنند، نه تنها در خیابان‌هایی که در این گزارش نامشان برده شد، بلکه در تمام خیابان‌های شهر تهران اعم از شمال و جنوب شهر مورد توجه قرار گیرد.

مخاطبین باشگاه خبرنگاران جوان، چنانچه تاکنون تماس های آنها با ۱۳۷ برای مرمت آسفالت معبری  بی اثر بوده یا ماه هاست که از خیابانی عبور می کنند، که آسفالت آن تعمیر نشده می توانند به منظور تسریع در شناسایی و مرمت خیابان ها و کوچه هایی که آسفالت آنها نیاز به مرمت دارد، با ذکر عدد منطقه شهرداری و اعلام نشانی محل مربوطه  در بخش نظرات، آن را برای  برای ما ارسال کنند، تا توسط شهرداری تهران مورد رسیدگی قرار گیرد و یا  با مناطقی که با  گذشت مدت زمان طولانی نسبت به مرمت اقدام نکرده اند، برخورد شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • رضا 0 0

    سوال این که چرا فقط تهران؟