| کد خبر: 257079 |

حکمرانی کریدورها

آنچه ضروری و مهم است باور به حکمرانی کریدورها برای توسعه ایران و بازبینی سیاست های توسعه مسیر های کریدوری ایران است.

تین نیوز

ترکیه حکمرانی کریدورها را در اولویت قرار داده است. عراق کنفرانس کریدور مسیر توسعه را با شرکت نمایندگان ۱۰ کشور منطقه برگزار و عملیات اجرایی اتصال این کشور با محوریت ریل و جاده به اروپا از طریق ترکیه را آغاز کرد. کریدوری به ظاهر برای اتصال شبکه ریلی و آزادراهی ترکیه به عراق و خلیج فارس، اما با هدف اتصال اروپا و ترکیه به عربستان و شبکه اتحاد ریل کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس.  همچنین این کشور در مرزهای شمالی ایران، به زنگزو چشم دارد و ترنس خزر مابین آذربایجان و ترکمنستان و قزاقستان. بر اساس برآوردها ۸۰ درصد تجارت دریایی خزر شرقی و غربی است . تعداد ناوگان کشتیرانی ایران در خزر حدود ۵۰ فروند است و ناوگان آذربایجان حدود ۲۵۰ فروند . این یعنی ۳ برابر ناوگان ایرانی در دریای مازندران. بی شک در افزایش ناوگان دریایی آذربایجان، ترکیه نقش مستقیمی دارد.

علاوه بر این ترکیه می تواند از طریق کریدور مسیر توسعه، عراق را شریک زمینی و دریایی چین کند، مسیری تازه از چین، آسیای میانه، دریای مازندران، آذربایجان، ترکیه، عراق، دیواری به درازای دیوار چین دور ایران و دور کردن ایران از مسیر تجاری راه و ابریشم نوین چین . عراق با اتصال ریلی ترکیه به خلیج فارس و شبکه اتحاد ریل عربی موافق است اما با اتصال ایران به سوریه و سواحل مدیترانه از طریق شلمچه مخالف.   جنبش به اصطلاح اصیل منطقه که با حمایت قطر و پاکستان سربرآورد و با پشتیبانی لجستیک ماشین جنگی بازمانده امریکا برای ناامنی مرزهای شرقی خیز برداشته است.

به نظر جنگ آب است اما شاید اتصال آسیای میانه به پاکستان از طریق افغانستان هدف باشد. بعید است پشتیبانان جنبش به اصطلاح اصیل منطقه اجازه اتصال ریلی ایران به مزارشریف و تاجیکستان را بدهند، آنها چشم به بازار آسیای میانه از طریق پاکستان را دارند.این هر سه یعنی دور شدن ایران از نقش آفرینی در کریدورهای منطقه ای شرق. خبر خوب اینکه وزیر راه ایران در کنفرانس اتحاد ریل امارات از توانمندی های مهندسی ایران و فرصت های ایران برای سرمایه گذاری سرمایه گذاران گفت اما آنچه کمتر بر آن تاکید کرد ضرورت حضور و مشارکت ایران و اتصال ریلی کشور به اتحاد ریل کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بود.  عراق با اتصال ریلی ترکیه به خلیج فارس و شبکه اتحاد ریل عربی موافق است اما با اتصال ایران به سوریه و سواحل مدیترانه از طریق شلمچه مخالف. 

بیش از ۴ دهه است بر اتصال ریلی شلمچه به بصره برنامه داریم اما به نظر می رسد تاکید بر کرمانشاه بغداد از طریق خسروی خانقین یا اتصال ریلی سنندج به سلیمانیه از مرز باشماق و از آن طریق سوریه و دریای مدیترانه مفیدتر باشد . در نگاه خوش بینانه شاید دلیل مخالفت عراق با خط آهن شلمچه بصره، کاستن از   اهمیت بندر فاو باشد بندری که عراق سرمایه گذاری ۱۷ میلیارد دلاری خود را برای توسعه آن به کار گرفته است که در این صورت می توان اهمیت بصره در اتصال ریلی و زمینی ایران به اتحاد ریل کشورهای عربی و آفریقا را برای مسوولان عراقی تبیین کرد.

بصره پلی باشد برای اتصال ریلی شرق و غرب آسیا. افزون بر این قلمرو ایران فرهنگی به خصوص شمال افغانستان، آسیای میانه و میان رودان و اقلیم کردستان می تواند بستر مناسبی برای بازبینی و بازتعریف کریدورها باشد که در یادداشتی دیگر مفصل تر به آن می پردازم. افزون بر این اتصال ریلی جاده ای تنگه هرمز به اتحاد ریل به جای طرح های بلند پروازانه تونل زیردریایی ۲۰۰ کیلومتری بوشهر به قطر نیز می تواند در باز آفرینی نقش ایران در کریدورها تاثیرگذار باشد.

آنچه ضروری و مهم است باور به حکمرانی کریدورها برای توسعه ایران و بازبینی سیاست های توسعه مسیر های کریدوری ایران است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمدزاده 5 0

    کشوری که 30 سال خوابیده است و به همه چیز به دید امنیتی نگاه میکند و .... آخرش این میشود که ایران در دور کریدورها قرار میگیرد . در وزارات راه در سالهای اخیر مباحث کریدورها مطرح شده است . درحالیکه از سی سال قبل آذربایجان و ترکیه مسیر کریدور میانی در برنامه های خود داشته اند

  • داوودی 2 0

    بزرگترین عامل توسعه هر کشوری ساختار نهادی آن کشور در بخش خاصی است . در عرصه حمل و نقل که باید موضوعات ان تقویت میشد راهداری را با آن ادغام کردند و حمل و نقل جاده ای را که پیوند دهنده سایر مدول حمل و نقلی است حذف کردند . الان شما نگاه کنید مدیران استانها دیدگاه راهداری دارند و نیم نگاهی به حمل و نقل و ترانزیت ندارند و با ضعف معاونین و مدیران حمل و نقل دیگر جای ایستادن روی پای نیست . انچه بر سر ایران آمد ناشی از فکر غلط مدیران است . مرزها و پایانه ها برای ترانزیت و تجارت مهم هستند ولی مشا نگاه کنید به کیفیت انتخاب مدیران مرزی . . تغییر نگاه سریع به مسایل حکمرانی حمل و نقل و ترانزیت میتواند جایگاه ایران را تغییر دهد ولی با این شرایط ایران از صحنه کریدورها باید حذف شود .

  • حسین 0 3

    اینهمه سرمایه گذاری درعراق تمامی این نقشه ها زیرسرترکیه اردوغان است که ایران راازمعادلات منطقه ای دورنگاه میداردایران بایدخیلی بیش ازاینها هوشیارباشد