◄ بدبینی نسبت به طرح اصلاح قانون بیمه رانندگان کامیون/ بازندگان اجرای این طرح رانندگان هستند؟
در حالی که روز گذشته نمایندگان مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون بیمه رانندگان بین شهری موافقت کردند، یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا در این باره می گوید: سازمان تامین اجتماعی، سازمان عریض و طویلی است که چنانچه طرف حساب مستقیم راننده قرار گیرد در این معادله زیان کننده اصلی رانندگان خواهند بود.

در حالی که روز گذشته نمایندگان مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون بیمه رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری موافقت کردند، یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا می گوید اگر این طرح تصویب شود در پرداخت سهم راننده تغییری حاصل نمی شود، بلکه دولت می خواهد از پرداخت حق بیمه سهم خودش بعنوان کمک شانه خالی کند و آن را به گردن جامعه بیندازد.
به گزارش تین نیوز ، محسن متقین به خبرنگار ما گفت: بر اساس این طرح، 2.5 درصد کرایه حمل کالا را در کل کشور برای تامین بودجه حق بیمه رانندگان اختصاص می دهند. یعنی کرایه حمل مندرج در بارنامه علاوه بر آنکه معادل نیم درصد به بیمه تکمیلی اختصاص یافته و علاوه بر آنکه معادل ۹ درصد کرایه وعوارض جاده ای است و بین ۸ تا ۱۰ درصد هم کمیسیون شرکت است.
وی با بیان این که با این طرح معادل دو و نیم درصد هم بابت حق بیمه سهم دولت به کرایه افزوده می شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۳ و نیم درصد حقوق پایه بابت حق بیمه سهم راننده است و ۱۳ و نیم درصد نیز با کمک دولت مجموعاً ۲۷ درصد به تامین اجتماعی پرداخت می شود.
متقین افزود: این قانون اگر تصویب شود در پرداخت سهم راننده تغییری حاصل نمی شود، بلکه دولت می خواهد از پرداخت حق بیمه سهم خودش بعنوان کمک شانه خالی کند و آن را به گردن جامعه بیندازد.
وی تاکید کرد: فرض بر این بوده است که رانندگان جاده ای فاقد کارفرما هستند و دولت بابت بیمه تامین اجتماعی رانندگان به آنها از محل بودجه عمومی کمک می کرده و می بایستی به تامین اجتماعی پرداخت می نمود است.
این فعال صنفی با تاکید بر این که دولت علاوه بر رانندگان بدون کارفرما به بسیاری از مشاغل دیگر نیز از این بابت کمک می نماید، گفت: از جمله آنها کارگران ساختمانی، قالیبافان، خادمین مساجد هنرمندان و بازیگران تئاتر و سینما و ... هستند که با کمک دولت سر سفره تامین اجتماعی نشسته اند.
متقین عنوان کرد: با این طرح، سهم دولت در تامین هزینه حق بیمه رانندگان به شانه جامعه حمل و نقل تحمیل می شود.
وی افزود: به هر حال مبلغ این حق بیمه یعنی ۱۳ و نیم درصد حقوق ماهانه حداقل ۶۰۰ هزار راننده بالغ بر بیست و دو همت خواهد بود که در طول سال های قبل تامین اعتبار شده و دولت مکلف به پرداخت آن به تامین اجتماعی بوده است اما امروز می خواهند بابت جبران آن 2.5 درصد به کرایه حمل در کشور بیفزایند که این امر قیمت تمام شده همه کالاهایی که مواد اولیه آن حمل می شود را به همین میزان متورم خواهد کرد.
متقین خاطرنشان کرد: بارها گفته ایم که باید برای ۶۰۰ هزار راننده حمل و نقل جاده ای کالا که از نظر قانونگذار خویش فرما محسوب می شوند و فاقد کارفرما هستند، یک متولی رسمی تعریف شود تا به عنوان کارفرمای مفروض نسبت به تامین مالی حق بیمه راننده و کارفرما اقدام کند و طرف حساب تامین اجتماعی قرار گیرد.
وی تاکید کرد: آن چیزی نیست جز تشکیل صندوق ذخیره و حمایت رانندگان به طوری که با داشتن قانون تاسیس و با پشتوانه قانونی بتواند به طور جامع و فراگیر تمامی رانندگان دارای کارت هوشمند را تحت پوشش قرار دهد و هرگونه کمک دولت و یا کسر درصدی از بارنامه ، به حساب این صندوق واریز شود.
متقین گفت: این صندوق می تواند به عنوان کارفرمای مفروض همه رانندگان خودمالک، طرف حساب سازمان تامین اجتماعی قرار گیرد.
وی تاکید کرد: اینکه هر راننده بر اساس طبقه بندی کلاس خودرو چه درصدی از بارنامه را به عنوان حق بیمه راننده پرداخت نماید و یا اینکه این درصد تعیین شده به صورت پلکانی باشد و یا رانندگانی که فاقد کامیون هستند و بر روی کامیون های شرکت ها و یا مالکان آنها اشتغال دارند بتوانند مانند سایر مشاغل فقط ۷ درصد بیمه سهم کارگر را بپردازند، باید در چهارچوب وظایف صندوق مربوطه تعریف شود و نه اینکه با تصویب چند تبصره قانونی رانندگان را در پیچ و خم قوانین و مقررات پیچیده تامین اجتماعی قرار دهیم.
متقین خاطرنشان کرد: سازمان تامین اجتماعی، سازمان عریض و طویلی است که چنانچه طرف حساب مستقیم راننده قرار گیرد در این معادله زیان کننده اصلی رانندگان خواهند بود.
جناب مهندس راستاد در این مرکز کار کرده بنظر بنده فرد صلاحیتدار از نظر علمی و شخصیتی برای رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن هست
بیمه تامین اجتماعی باید دست خود راننده پرداخت شود همان طرح ماهیانه ۲۵۰۰تا ۳میلیون تومان رانندگان به تامین اجتماعی ماهانه پرداخت کنند ورسید ان هم وحود دارد اینکه درصدی از بارنامه وهمهرا همیجوری بدون حساب کتاب بیمه کنند معنا ندارد چرا رانندگان فعال پول بیمه غبرراننده ای که درنمایشگاه کارمیکند وفقط کارت هوشمند دارد پرداخت کنند این طرح اختلاس هم همراه دارد صندوق بی حساب کتاب باربری ها هم بارنامه ها را دستکاری میکنند که درصد کمتری واربز کنند .طرح مردود است
سلام ما مسعولین تشکلات از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خواست نمودیم به این طرح رای ندهند برگردد جهت اصلاح متأسفانه به خواسته اصلی رانندگان صنف حمل و نقل بار کالا و مسافر توجه نشده و نمیشود به بهانه پرداخت حق بیمه رانندگان با ۱۳/۵ درصد سردر گمی و اینکه کدام مرجع ۱۳/۵درصد باقی را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند این طرح فقط با این بهانه کرایه حمل کا لا و مسافر را افزایش میدهد واستارد گرانی اجناس و تورم بحساب خواهد آمد و اینکه خیلی سهل و آسوده دولت از محل در آمدها و یارانه ها و تعهد خود نسبت به پرداخت کمک بیمه رانندگان حذف خواهد
راننده ای که کارفرما ندارد چرا بیمه اش اجباری باشد واگر اجباری است چرا سختی کار ندارد ومانعی هم برای بازنشستگی مگیذارند که کمترین حقوق را دهند یا عمرش به ان سن نرسد ایا این بیمه با این مشکلات وخطرش می ارزد
سلام رانندگان هیچ وقت درصدی حق بیمه پردازی را به حمل ونقل وباربریها نمی سپارد بایدمدرک ورسید داشته باشیم ومثل رانندگان قبل نباشیم
بیمه رانندگانی که از طرف شرکت حمل ونقل بیمه و پرداخت میشود و هم از طر ف صدور بارنامه و 2/5 درصدکرایه به بیمه تامین اجتماعی پرداخت میشود تکلیفش چی ؟ مفاصاحصابهای که در قراردادهای حمل ونقل توسط شرکتهای حمل ونفل به تامین اجتماعی مبالغ سنکینی پنج درصد کل کرایه دریافت میشود برای راننده در کجا دیده شده است و جز اینکه این بار مالی به تولید کننده و در نهایت به مصرف کننده انتقال داده میشود و فقط برگ برنده سازمان تامین اجتماعی میباشد بنابر این اینجانب با سابقه 35 سال حمل ونقلی در کشور این طرح برای راننده هیچ سودی ندارد و مشگلات بیشتر خواهد شد