| کد خبر ۳۰۴۴۸۸
کپی شد

◄ بدبینی نسبت به طرح اصلاح قانون بیمه رانندگان کامیون/ بازندگان اجرای این طرح رانندگان هستند؟

در حالی که روز گذشته نمایندگان مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون بیمه رانندگان بین شهری موافقت کردند، یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا در این باره می گوید: سازمان تامین اجتماعی، سازمان عریض و طویلی است که چنانچه طرف حساب مستقیم راننده قرار گیرد در این معادله زیان کننده اصلی رانندگان خواهند بود.

بدبینی نسبت به طرح اصلاح قانون بیمه رانندگان کامیون/ بازندگان اجرای این طرح رانندگان هستند؟
تین نیوز |

در حالی که روز گذشته نمایندگان مجلس با  کلیات طرح اصلاح قانون بیمه رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری موافقت کردند، یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا می گوید اگر این طرح  تصویب شود در پرداخت سهم راننده تغییری حاصل نمی شود، بلکه دولت می خواهد از پرداخت حق بیمه سهم خودش به عنوان کمک، شانه خالی کند و آن را به گردن جامعه بیندازد. 

به گزارش تین نیوز ، محسن متقین به خبرنگار ما  گفت: بر اساس این طرح،  2.5 درصد کرایه حمل کالا  را در کل کشور برای تامین بودجه حق بیمه رانندگان اختصاص می دهند. وی افزود: یعنی کرایه حمل مندرج در بارنامه علاوه بر آنکه معادل نیم درصد به بیمه تکمیلی اختصاص یافته و  معادل ۹ درصد کرایه و عوارض جاده ای و بین ۸ تا ۱۰ درصدهم کمیسیون شرکت است،  با این طرح معادل ۲.۵  درصد هم بابت حق بیمه سهم دولت به کرایه  افزوده می شود.

 چرا اجرای فوری سامانه پاک مهم و حیاتی است؟/ پرداخت کرایه رانندگان کامیون با چهار ماه تاخیر

متقین خاطرنشان کرد:  در  حال حاضر ۱۳ و نیم درصدحقوق پایه، بابت حق بیمه سهم راننده  و ۱۳ و نیم درصد نیز با کمک دولت و مجموعاً ۲۷ درصد به تامین اجتماعی پرداخت می شود. 

متقین افزود: اگر این قانون تصویب شود در پرداخت سهم راننده تغییری حاصل نمی شود، بلکه دولت می خواهد از پرداخت حق بیمه سهم خودش به عنوان  کمک شانه خالی کند و آن را به گردن جامعه بیندازد. 

وی تاکید کرد: فرض بر این بوده است که رانندگان جاده ای فاقد کارفرما هستند و دولت بابت بیمه  تامین اجتماعی رانندگان به آنها از محل بودجه عمومی کمک می کرده و بخشی از حق بیمه را  به تامین اجتماعی پرداخت می نموده است. 

این فعال صنفی با تاکید بر این که دولت علاوه بر رانندگان بدون کارفرما به بسیاری از مشاغل دیگر نیز از این بابت کمک می کند،  گفت: از جمله آنها کارگران ساختمانی، قالیبافان، خادمین مساجد، هنرمندان و بازیگران تئاتر و سینما و ... هستند که با کمک دولت سر سفره تامین اجتماعی نشسته اند. 

متقین عنوان کرد:  با این طرح، سهم دولت در تامین هزینه حق بیمه رانندگان، به شانه جامعه حمل و نقل تحمیل می شود.

وی افزود: به هر حال مبلغ این حق بیمه یعنی ۱۳ و نیم درصد حقوق ماهانه حداقل ۶۰۰ هزار راننده، بالغ بر۲۲ همت خواهد بود که در طول سال های قبل تامین اعتبار شده و دولت مکلف به پرداخت آن به تامین اجتماعی بوده است اما امروز می خواهند بابت جبران آن,  2.5 درصد به کرایه حمل در کشور بیفزایند که  این امر  قیمت تمام شده همه کالاهایی که مواد اولیه آن حمل می شود را به همین میزان متورم خواهد کرد.

متقین خاطرنشان کرد: بارها گفته ایم که باید برای ۶۰۰ هزار راننده حمل و نقل جاده ای کالا که از نظر قانونگذار خویش فرما محسوب می شوند و فاقد کارفرما هستند، یک متولی رسمی  تعریف شود تا به عنوان کارفرمای مفروض نسبت به تامین مالی حق بیمه راننده و کارفرما اقدام کند و طرف حساب تامین اجتماعی قرار گیرد. 

وی تاکید کرد: راهکار آن چیزی نیست جز تشکیل صندوق ذخیره و حمایت رانندگان به طوری که با داشتن قانون تاسیس و با پشتوانه قانونی بتواند به طور جامع و فراگیر تمامی رانندگان دارای کارت هوشمند را تحت پوشش قرار دهد و  هرگونه کمک دولت و یا کسر درصدی از بارنامه ، به حساب این صندوق واریز شود.

متقین گفت: این صندوق می تواند به عنوان کارفرمای مفروض همه رانندگان خود مالک، طرف حساب سازمان تامین اجتماعی قرار گیرد. 

وی تاکید کرد: اینکه هر راننده بر اساس طبقه بندی کلاس خودرو چه درصدی از بارنامه را به عنوان حق بیمه راننده پرداخت نماید و یا اینکه این درصد تعیین شده به صورت پلکانی باشد و یا رانندگانی که فاقد  کامیون هستند و بر روی کامیون های شرکت ها و یا مالکان آنها اشتغال دارند بتوانند مانند سایر مشاغل فقط ۷ درصد بیمه سهم کارگر را بپردازند، باید در چهارچوب وظایف صندوق مربوطه تعریف شود و نه اینکه با تصویب چند تبصره قانونی  رانندگان را در پیچ و خم قوانین و مقررات پیچیده تامین اجتماعی قرار دهیم. 

متقین خاطرنشان کرد: سازمان تامین اجتماعی، سازمان عریض و طویلی است که چنانچه طرف حساب مستقیم راننده قرار گیرد در این معادله زیان کننده اصلی رانندگان خواهند بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • محمد بوکانی پاسخ

    جناب مهندس راستاد در این مرکز کار کرده بنظر بنده فرد صلاحیتدار از نظر علمی و شخصیتی برای رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن هست

  • ظفرعظیمی مهر پاسخ

    بیمه تامین اجتماعی باید دست خود راننده پرداخت شود همان طرح ماهیانه ۲۵۰۰تا ۳میلیون تومان رانندگان به تامین اجتماعی ماهانه پرداخت کنند ورسید ان هم وحود دارد اینکه درصدی از بارنامه وهمه‌را همیجوری بدون حساب کتاب بیمه کنند معنا ندارد چرا رانندگان فعال پول بیمه غبرراننده ای که درنمایشگاه کارمیکند وفقط کارت هوشمند دارد پرداخت کنند این طرح اختلاس هم همراه دارد صندوق بی حساب کتاب باربری ها هم بارنامه ها را دستکاری میکنند که درصد کمتری واربز کنند .طرح مردود است

  • محسن رجبی رئیس انجمن صنفی رانندگان شهريار وملارد پاسخ

    سلام ما مسعولین تشکلات از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خواست نمودیم به این طرح رای ندهند برگردد جهت اصلاح متأسفانه ‌‌به خواسته اصلی ‌رانندگان صنف حمل و نقل بار کالا و مسافر توجه نشده و نمی‌شود به بهانه پرداخت حق بیمه رانندگان با ۱۳/۵ درصد سردر گمی و اینکه کدام مرجع ۱۳/۵درصد باقی را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند این طرح فقط با این بهانه کرایه حمل کا لا و مسافر را افزایش می‌دهد واستارد گرانی اجناس و تورم بحساب خواهد آمد و اینکه خیلی سهل و آسوده دولت از محل در آمدها و یارانه ها و تعهد خود نسبت به پرداخت کمک بیمه رانندگان حذف خواهد

  • راننده برون شهری سنگین پاسخ

    راننده ای که کارفرما ندارد چرا بیمه اش اجباری باشد واگر اجباری است چرا سختی کار ندارد ومانعی هم برای بازنشستگی مگیذارند که کمترین حقوق را دهند یا عمرش به ان سن نرسد ایا این بیمه با این مشکلات وخطرش می ارزد

  • راننده برون شهری کامیون پاسخ

    سلام رانندگان هیچ وقت درصدی حق بیمه پردازی را به حمل ونقل وباربریها نمی سپارد بایدمدرک ورسید داشته باشیم ومثل رانندگان قبل نباشیم

  • حسن شفیعی پاسخ

    بیمه رانندگانی که از طرف شرکت حمل ونقل بیمه و پرداخت میشود و هم از طر ف صدور بارنامه و 2/5 درصدکرایه به بیمه تامین اجتماعی پرداخت میشود تکلیفش چی ؟ مفاصاحصابهای که در قراردادهای حمل ونقل توسط شرکتهای حمل ونفل به تامین اجتماعی مبالغ سنکینی پنج درصد کل کرایه دریافت میشود برای راننده در کجا دیده شده است و جز اینکه این بار مالی به تولید کننده و در نهایت به مصرف کننده انتقال داده میشود و فقط برگ برنده سازمان تامین اجتماعی میباشد بنابر این اینجانب با سابقه 35 سال حمل ونقلی در کشور این طرح برای راننده هیچ سودی ندارد و مشگلات بیشتر خواهد شد

  • منوچهر زارع پاسخ

    درود دوستان !در خصوص عدم صدور کارت هوشمند رانندگی برای بازنشستگان باید تجدید نظر گردد چون سن بازنشسته و توان جسمی و روحی و روانی را در نظر نگرفتن!دوستان اگه راه حلی دارند بفرمایید

    • ظفرعظیمی مهر

      سلام درخصوص مجوز تمدید راتندگان بازنشسته که شغل آنان راننده بوده وکارت هوشمند داشتند شاید در اینده موافقت شود که راننده بازنشسته که حقوق بازنشستگی میگیرد تامبن اجتماعی کاری به دریافت حقوقش نداشته باشد و اجازه دهد کارت هوشمند فعال داشته باشد به خاطر کمک به معیشت خود راننده و اینکه راننده با کارت هوشمند رانندگان صوری مجبور نباشد کارکند اینچنین طرحی به سود تامین اجتماعی سازمان حمل ونقل هم خواهد بود

  • غلامعلی زارع پاسخ

    پولهای مملکت ومیلیارد میلیارد تو لبنان عرتف و سوریه ریخت و پاش میشه چجوره که وقتی به ایرتنی میرسه که حق اب و خاک این مملکت و داره کیسه خالی مییشه و میخواهند.. برگرده مردم بندازند تف بر روی سیاهتون خدا ازتون نگذره

  • محمد مهدی هراتی زاده پاسخ

    سلام ، قطعا باید در راستای انطباق قوانین موضوعه و اهداف توسعه قانون برنامه رژیم حقوقی حمل و نقل در زنجیره سرمایه گذاری و روابط کار و حقوق پیمانها وفق قانون تجارت و کار باز خوانی گردد تا قانون بیمه اجتماعی از این مشکلات شفاف سازی گردد.
    آزمون و خطایی دوباره در خصوص سهم درصدی بیمه تامین اجتماعی از محل اسناد حمل با توجه به اینکه آی تی و دولت الکترونیک با سامانه های هوشمند بر خلاف دهه هشتاد اکنون شرایط اجرای موفق این مهم را فرآهم نموده است ضرورت دارد مباحث کارگزاری و پرداختهای نیابتی رانندگان در نظام توزیعی خدمات عمومی و تعرفه کف الزام از خدمات اختصاصی و حقوق پیمان تفکیک گردد ..

  • عزیز پازواری پاسخ

    فقط و فقط، رانندگان باید قیام کنند تا به حق و حقوق خود برسند، خصوصآ در مورد کار سخت قرار گرفتن........

  • محمد مهدی هراتی زاده پاسخ

    ایرادی که وجود دارد پیمانکاران از تعرفه کف الزام حداقلی برای صدور اسناد حمل استفاده می کنند که بیش از پنجاه درصد حقوق دولتی در مقایسه نرخ واقعی قرارداد خودشان تضعیع می نمایند بدیهی است به تبع آن سهم بیمه رانندگان باز تحقق نمی یابد.
    باعث تعجب است چگونه دیوان محاسبات و سازمان بازرسی این مابه تفاوت را متوجه نشده اند.
    پیمانکاران موظف به رعایت تعرفه کف الزام یا سقف توافق منوط به درج کامل در اسناد حمل می باشند.
    آیا امکان لینگ اطلاعات قرارداد با اسناد حمل نیست و چرا تعرفه مقاصد مرزی متناسب با نرخ واقعی پرداختها اصلاح نمی گردد.

  • ناشناس پاسخ

    سلام ما راننده ایم راننده پول بیمشو از جیب میده از کرایه که برا صاحب مال

  • ناشناس پاسخ

    نمیدونم باید به کجا رجوع کرد یه گونی دارید و هزار تا سر دوز ،اقا پول بیمه راننده میده پس افزایش کرایه برای صاحب ماشینه نه شوفرش خیلی از شوفرا برا شرکت ها کار میکنن ظلمه اقا نکنید پاس کاری نکنید ۱۶۸۰۰۰۰هم زیاد بود خدمات تکمیلی رایگان قبلا ی تعهداتی داش اونم ضعیف شد ،چرخ حمل نقل لنگ نکنید شرافت ب خرج دهید بار رو دوش نباشید ،الان سه وسیصد وخورده فیش بیمه هر ماه خیلیه

  • مرتضی پاسخ

    فقط اینومیدونم منکه ۲۰سال سابقه پرداخت بیمه دارم وازلحاظ جسمی داغون شدم تورانندگی تامین اجتماعی یک سازمان ورشکسته هست ومیخادازهرطرفی پولی جورکنه حقوق بازنشسته هاروتوش مونده دولت باراهکاری اشتباه صندوقهای بیمه روبه فناداداگروالله ۲۰سال پرداختیم بازخریدم میکردن میرفتم پولم میدادم طلاومن بعدهم بیمه های خصوصی پرداخت میکردم ۱۵سال هم بازنشسته میشدم تامین اجتماعی اگربنیادقوی داشت چه اشکالی داشت...

  • اهورا پاسخ

    ننگ ونفرین به این مسولان که راننده رو انتر خودشون کردن

  • ناشناس پاسخ

    سلام خدمت همکاران این طرح قدیمم بود که متاسفانه درست نبود اگه فراموش کردید از رانندگان قدیمی بپرسیدکه آیا پول بیمه که توسط بابری یا شرکتها واریز میشد درست و کامل واریز میشد یا بعد از چندسال طرف میدید دوسال بیشتر براش بیمه نریختن..آیا از اون طرح راضی بودن که دوباره می‌خوان اجرا کنن

  • میهن پاسخ

    با درود فراوان، صندوق بیمه رانندگان را تشکیل دهید آن هم کارکنان از انجمن و سندیکا و رانندگان شاغل و بازنشستگان راننده باشد. و از راننده ای که کامیون دارد ۲۷ درصد، و از راننده ای که کامیون ندارد ۷ درصد از راننده و ۲۰ درصد از کامیوندار دریافت کنید و ۱/۵ در صد هم از بارنامه دریافت کنید هم بیمه و هم تکمیلی و هم بازنشستگی را تامین میکند و به لطف یزدان پاک و یکتا اضافه هم میآید.

  • علی پاشاگراوند پاسخ

    همین ۲.۵ درصد برای یه ماشین ماهی ۵میلیون می شود
    می خوان از اب گل الود ماهی بگیرن مامشکلمون در رابطه با بیه ۱.۵ میلیون بود الان با پرداخت نقدی و۲.۵ درصد باید ۸میلیون به تامین اجتماعی پرداخت بشه
    مشکل اصلی ما سختی کار بود که راننده توان کار ۳۰سال رو نداره

  • رضا بختیاری پاسخ

    سلام تا کی فقط می‌خواهند بزنند توی سر راننده دولت باید کمک مالی به این قشم زحمتکش بکند نه مشکلی بهشون اضافه کنید

  • رضا پاسخ

    تمام اعتراضات رانندگان اول سختی کار است و شما مسولین به‌دنبال کلاه گذاشتن سر راننده هستید چهار ساعت با بهترین سواری رانندگی می‌کنید ۳ روز استراحت می‌کنید فکر و قانونی درست تصویب کنید