| کد خبر ۳۰۷۳۵۳
کپی شد

◄ جلسه بررسی مهندسی ارزش احداث منطقه ۳ آزادراه تهران شمال برگزار شد

جلسه بررسی ایده‌ها، راهکارها و چالش‌های مهندسی احداث منطقه ۳ آزادراه تهران شمال امروز سه شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴ در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

جلسه بررسی مهندسی ارزش احداث منطقه ۳ آزادراه تهران شمال برگزار شد
تین نیوز |

احداث  قطعه سه آزادراه تهران شمال ترافیک مسیر تهران چالوس را به شدت کاهش خواهد داد.

به گزارش تین نیوز، منطقه سه آزادراه تهران شمال به طول پنجاه و دو کیلومتر و هزینه صد و بیست هزار میلیارد تومان، از نظر فنی - مهندسی دشوارترین بخش این آزادراه به شمار می رود و احداث آن از نظر زیست محیطی نیز با چالش های بزرگی مواجه است.

دکتر داود رضا عرب مدیر پروژه مهندسی ارزش این پروژه در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران بیان کرد: این جلسه به منظور اجرای کارگاه مهندسی ارزش در پروژه آزادراه تهران – شمال برگزار شد. مهندسی ارزش روشی است که یا برای حل مسائل پیچیده پروژه ها به کار می رود یا برای افزایش ارزش پروژه ها از طریق بهبود کیفیت، کاهش هزینه، یا ترکیبی از هر دو هدف.

وی افزود: پروژه آزادراه تهران – شمال یکی از پیچیده ترین پروژه های عمرانی کشور است که چهار قطعه دارد؛ سه قطعه آن (۱، ۲ و ۴) تاکنون اجرا شده و قطعه سوم – با حدود پنجاه کیلومتر طول، تعداد زیادی تونل و پل، و شرایط اجرایی بسیار دشوار – همچنان در دست بررسی است.

عرب خاطرنشان کرد: این پروژه از نوع بین دستگاهی و بین رشته ای است و دستگاه های مختلف فنی و اجرایی، از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، در آن ذی نفع هستند. به همین دلیل، کارگاه مهندسی ارزش به صورت فرابخشی و گروهی برگزار شد تا تضارب آرا و خلاقیت جمعی در مسیر تصمیم گیری به کار گرفته شود.

به گفته وی، کارگاه در مدت سه روز برگزار شد و شامل چهار فاز نخست از شش فاز مهندسی ارزش بود: فاز اطلاعات، فاز تحلیل کارکرد، فاز خلاقیت و فاز ارزیابی. دو فاز پایانی (توسعه و ارائه) نیز در مراحل بعدی انجام خواهند شد.در این کارگاه، دو گزینه کریدور برای ادامه مسیر آزادراه مورد بررسی قرار گرفت: کریدور جاده چالوس (مسیر فعلی) و کریدور دره فیروزآباد. در این بررسیها ، شاخص های مختلفی مانند هزینه، زمان، پیچیدگی اجرا، امکان پذیری فنی، آثار زیست محیطی و تجهیزات موردنیاز ارزیابی شدند.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم، استفاده از دستگاه حفار تونل (TBM) بود که با توجه به تحریم ها و محدودیت ها، واردات آن با چالش هایی روبه روست. مذاکراتی برای انتقال دستگاه از کشور گرجستان در حال انجام است.

در صورت استفاده از روش تونلی، آسیب های زیست محیطی کمتر از مسیرهای روباز خواهد بود. به همین دلیل، کارشناسان محیط زیست نیز در کارگاه حضور داشتند تا راهکارهایی برای کاهش خسارات زیست محیطی ارائه دهند.

عرب بیان کرد: در مجموع، هدف این کارگاه آن است که کریدوری انتخاب شود که خسارت محیط زیستی آن حداقل باشد و در عین حال از نظر زمان، هزینه و فنی مقرون به صرفه تر باشد. همچنین تلاش می شود حتی در مسیر انتخاب شده نیز با اتخاذ تمهیدات فنی، خسارت های احتمالی به محیط زیست به حداقل برسد.

وی یادآور شد: از دیگر نکات مورد توجه، بررسی مدت زمان ساخت پروژه است، چرا که خسارت های زیست محیطی ناشی از طولانی شدن زمان ساخت، گاهی کمتر از خسارات دوران بهره برداری نیست. علاوه بر این، با توجه به شرایط اقتصادی کشور، در این کارگاه بر یافتن راهکارهای مالی مؤثر و بهینه سازی استفاده از زیرساخت های موجود مانند مسیر فعلی جاده چالوس نیز تأکید شد.

شایان ذکر است؛ این کارگاه با حضور جمعی از متخصصان فنی، مالی، زیست محیطی و اجرایی کشور برگزار شد و در پایان سه روز، چهار فاز نخست مطالعه مهندسی ارزش تکمیل شد. این نشست گامی مؤثر در جهت تصمیم گیری علمی و چندجانبه برای اجرای بخش باقیمانده آزادراه تهران – شمال به شمار می رود.

 

نشست آزادراه تهران شمال

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • علیرضا اسداللهی نودهی پاسخ

    سلام پیشنهاد میکنم هزینه احداث قطعه سوم آزادراه شمال یک میلیارد یور
    و است خیلی خوب است از ظرفیت صندوق توسعه وام ارزی فاینانس ریفایناس بگیرید ویژه تسهیلات بانکی وبنیاد مستضعفان وبنیاد برکت خیرین فعال استان قدس رضوی از ظرفیت فروش نفت خام وگاز طبیعی بخصوص پتروشیمی و بخش خصوصی خصوصا وفروش زمین‌های دوطرف آزاد راه برای مراکز خرید طبقاتی وهتلهاجدید ۵ستاره رستوران‌ها شیک آپارتمان‌های مسکونی ویلاهای لاکچری اقامتگاه‌ببن راهی گردشگری بین‌المللی مراکز تفریحی مدنظر قرار گرفته شود انشالله خیلی زود پروژه تمام بشود ومردم استفاده کنند ضمن اینکه تبدیل جاده‌های قدیم به آزاد راه وبزرگراه در نظرگرفته شود

  • بنده خدا پاسخ

    درود. اگر جناب دكتر فتاح را بياريد بر سر كار چند سال ديگر افتتاح ميشود.
    و يا اين قطعه سوم در پنجاه سال اينده افتتاح خواهد شد.
    باور كنيد

  • حسین پاسخ

    واقعا اینکاره نیستید باعث تمسخر خارجی ها میشود حتما 30 سال دیگر طول میکشد بدید ژاپن یا چین بجای پول نفت سه ساله تحویل میدهند مثل بنیادها دزدهم نیستن

  • امیر عباس پاسخ

    سلام پیشنهاد می کنم این فاز را به چهار مرحله تقسیم کنید. مسیر پل زنگوله تا دزبن رفت و برگشت و مسیر دزبن تا سه راهی دشت نظیر مسیر رفت و برگشت. اگر در مرحله اول یک مسیر رفت یا برگشت از پل زنگوله تا دزبن تکمیل شود با توجه به اینکه مسیر دزبن تا مرزن آباد درحال چهار بانده شدن است بسیاری از مشکلات جاده چالوس مخصوصا یکطرفه شدن حل خواهد شد.

  • علی پاسخ

    نصف این ۱۲۰ هزار میلیارد توی این جلسات گم میشه ۵۰ سال بعد انشاالله تموم میشه

  • ناشناس پاسخ

    من موندن چطور با بیل کلنگ قاطر ظرف دوسال این جاده با این تونل ها ساخته شده حتما این بزرگراه قلک خوبی برای خیلی ها هست که تمامی نداره

  • مهدی امیرقلی پاسخ

    در حال حاضر قسمتی از جاده حدفاصل میلاد تا مرزن آباد که از لحاظ فنی هم زیاد مشکلاتی ندارد،حدود ۵ الی ۶ ساله که نیمه کاره و خیلی کند پیش میرود،،غیر از آن به علت تردد ماشینهای سنگین جاده بسیار ناهموار است و باعث کندی حرکت شده،،به نظرم اگر این قسمت از جاده سریعتر به اتمام برسد،،سرعت تخلیه بار ترافیکی جاده اصلی در مسیر رفت و برگشت بسیار روان خواهد شد،،این منطقه از مسیر بیشتر تبدیل به گلوگاه شده ضمن اینکه بدلیل ایجاد گردو خاک طبیعت منطقه بشدت دچار آسیب شده...موفق باشید

  • شیردل پاسخ

    منظور از جلسه مهندسی ارزش احداث قطعه سوم
    آزاد راه چالوس یعنی چی مگه گسترش راههای ایمن کشور باید با معیار ارزش سنجیده شود یا اینکه با معیار داشتن لفت و لیس و دوزدی گسترش راه یعنی توسعه زیر ساخت اقتصاد کشور
    جاده چالوس یک قرن پیش با مالیات قند وشکر
    بدون تجهیزات مدرن کمتر از 5 سال ساخته شد با گذشت بیشتراز 20 سال هنوز با اما و اگر بسازیم یا
    نسازیم صرف دارد یا ندارد بلا تکلیف مانده

  • هادی پاسخ

    سی و اندی سال از مطالعه و شروع کار گذشته تازه بیاد ارزش افزوده افتادن اولا از اول اشتباه کردن وقتی پروژه ای تعریف میشه و برای اخذ عوارض بیشتر به چند قطعه تقسیم میکنند بایستی تمام قطعات همزمان شروع و ختم بشن وگرنه مثل حالا سیاه بیشه شده قیف و میلیونه لیتر بنزین برای ساعتها ترافیک دود هوا میشه و آثار روانی هم روی افرادی که در ترافیک سنگین قرار میگیرن داره بهت ه برای جلسات بی حاصل مثل دنیا پروژه مشابه اینو ظرف یکی دوسال انجام بدن و منابع لازم را از درآمدهای کلان کشور باتمام برسانند اکثر پیمانکاران بعلت بیکاری ماشین الکترون داره فرسوده میشه

  • نبی درویش پاسخ

    اینشالله هرچی زودتر این آزاد راه تهران چالوس تمام بشه خیال مردم راحت بشه اینشالله و ما منطقه کجور هستیم یک راهی برای کجور زده ترافیک چالوس کمتر میشه ما محل کارمون تهران است رفت آمد واقعیت سخته تشکر

  • الیاس علی تبار پاسخ

    باتوجه تعداد حاضرین در کارگاه مهندسی ارزش، براساس استاندارد تو این کارگاهها افراد باید محدودتر باشند و تصمیم گیری سخت میشه.

  • دارا پاسخ

    باتوجه به تحریم ها و تلاش بعضی از ذینفعان در ایجاد مانع برای ساخت این کریدورهای مهم این همفکری ها ابتکار خوبیست در طول تاریخ هم ابر قدرتها هم همسایگان مزدورمان تلاش کرده اند در ساخت راههایی که موجب تقویت تجارت در ایران میشود مانع تراشی کنند و امروزه این کندی فرصت را از ما میگیرد.بنظرم نباید روی وعده های مثل همین که گفتین خیلی متکی بود با داشتن اینهمه شرکت ماشین سازی چقدر خوب است که برای همیشه فکر اساسی برای ساخت ماشین الات اینچنینی اقدام شود با توجه به اهمیت راه سازی در اقتصاد و حل مشکلات ترافیکی شهرها

  • مهدی پاسخ

    سلام
    سازمان‌ها زمان براشون مهم نیست و بیشترین هزینه درزمان طولانی انجام میدن
    بیایید اقتصادی و آینده نگر باشید
    الان چین. ژاپن. حر ف اول را در اسیا میزنن. سریع. ایمن. کوتاه ترین زمان
    لطفا بیشتر دقت کنید.

  • مجید پاسخ

    مردم ساعتها در آزاد راه شمال از طرف مأموران راهنمایی متوقف می‌شوند به جهت عدم کشش جاده‌ها بعد از اتوبان واقعا به مردم اهمیت نمیدهید کارهای کارشناسی باید قبل از اجرای پروژه انجام شود . جاده نصفه کشیدین حالا کار کارشناسی میکنین خجالت هم نمی‌کشند

  • Btol sdege پاسخ

    به نظرم احداث راهها بسیار کاربردی است ولی در هر منطقه ای باید شرایط زیست محیطی و بویی و اجتماعی اون منطقه رو هم در نظر گرفت که اهالی اون مناطق دچار چالش و آثار مخرب تغییر احوالات اعتقادی و فرهنگی آن منطقه نشود
    با تشکر

  • ناشناس پاسخ

    با سلام ،، چرا مهندسان محترم پروژه ازاد راه تهران شمال فقط میخوان سایه به سایه جاده قدیم چالوس قطعه ۳ را ببرن که این همه هزینه و زمان ساخت زیاد بشه ،،، بهترین مسیر از پل زنگوله بسمت دشت منطقه یوش و از انجا بسمت موازی روستای انگاس در منطقه کجور و در ادامه به دشت نظیر و ورودی قطعه ۴ وصل شوند لطفا مسیر از موازی بودن جاده قدیم چالوس تعقیر دهید ،، همون مسیر خروجی مرزن اباد بسمت تهران بیش از ۸ سال داره کار میشه اما پیشرفتی نداشته ،،،، کار را به کاردان بسپارید ،،

  • ناشناس پاسخ

    ملتو سرکار گذاشتید با چرندیات
    بدهید شرکت معتبر یکساله کل منطقه سه را استاندارد میسازنند