◄ فرار رانندگان اسنپ از معاینه فنی ویژه؛ چرا مسئولان عدالت را برای اسنپی ها رعایت نمی کنند؟
سالهاست مردم و مخصوصا تاکسیرانان پایتخت فریاد می زنند رانندگان اسنپ و خودروهای فعال در سامانه های هوشمند حملونقل باید مشمول همان قوانین سخت گیرانه شوند که تاکسی ها با آن مواجه اند.

با افزایش تردد خودروهای شخصی فعال در پلتفرم هایی مانند اسنپ در سطح شهر، ضرورت نظارت یکسان و فراگیر بر تمام ناوگان حمل ونقل شهری بیش از گذشته احساس می شود. رانندگان اسنپ که بخش بزرگی از جابه جایی های روزانه شهروندان را برعهده دارند، همچنان از بسیاری از ضوابط نظارتی همچون «معاینه فنی ویژه» مستثنی هستند؛ مسئله ای که کاربران این تاکسی ها و همچنین تاکسیرانان بارها نسبت به آن هشدار داده اند.
چرا اسنپی ها از قوانین حمل ونقل عمومی معاف هستند؟
پرسش این است که چرا باید میان خودروهای فعال در یک حوزه ی مشترک، یعنی حمل ونقل عمومی درون شهری، این میزان تبعیض وجود داشته باشد؟ چرا باید تاکسی های رسمی هر سال چندین مرحله آزمون فنی، سلامت، بیمه و نظارت های ریز و درشت را پشت سر بگذارند، در حالی که رانندگان اسنپ با خودروهای شخصی و بعضاً فرسوده، آزادانه در خیابان های تهران و سایر شهرها تردد کنند؟
اگر واقعاً دغدغه ی مسئولان، کاهش آلودگی هوا و ارتقای ایمنی شهروندان است، این دغدغه باید در عمل و قانون گذاری نمود پیدا کند، نه صرفاً در قالب «پیشنهادهایی» که پس از بحران ها و نارضایتی های گسترده مطرح می شوند.
عدالتی که برای رانندگان اسنپ فراموش شده
طبق آمارهای رسمی، حتی ۲۵ تا ۲۷ درصد از خودروهای نو داخلی نیز در آزمون معاینه فنی مردود می شوند. این یعنی کیفیت تولید پایین است و اگر نظارتی دقیق نباشد، هزاران خودرو معیوب وارد چرخه حمل ونقل می شوند. در این شرایط، چگونه می توان پذیرفت که رانندگان اسنپ از انجام معاینه فنی ویژه معاف باشند، در حالی که تاکسیرانان تحت شدیدترین الزامات قرار دارند؟
صنف تاکسیرانان سال هاست بار سنگین مقررات را به دوش می کشد و در خط مقدم خدمت رسانی، قانون مداری را سرلوحه کار خود قرار داده است. حال زمان آن فرا رسیده که پلتفرم های اینترنتی نیز پاسخگو شوند و مسئولان به جای شعار، عدالت را در عمل اجرا کنند.
پیشنهاد مشخص به نهادهای نظارتی و تصمیم گیرنده این است: اگر قرار است معاینه فنی ویژه برای ارتقای کیفیت ناوگان و سلامت شهروندان اعمال شود، باید شامل همه فعالان حوزه حمل ونقل شهری باشد؛ چه تاکسی های رسمی، چه رانندگان اسنپ و تپسی.
در غیر این صورت، این بی عدالتی نه تنها انگیزه ی تاکسیرانان را کاهش می دهد، بلکه سلامت عمومی، ایمنی معابر و حتی اعتماد شهروندان به سیستم حمل ونقل را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.
انتهای پیام