| کد خبر: 181468 |

◄ جامعه تخصصی پاسخ می‌خواهد

عدم تناسب بین عملکرد معاونت بندری سازمان با حد و شأن کشور بزرگ دریایی ایران یکی از مطالبات و سؤالاتی است که کارشناسان و فعالان حوزه دریایی، از آقای راستاد دارند و امیدوارم که ایشان قبول کنند که این جلسه مناظره برگزار شود و شفاف سازی های لازم انجام شود.

تین نیوز

جامعه دریایی کشور امروز سؤالاتی از سازمان بنادر به عنوان متولی اصلی و نهاد حاکم بر حوزه دریایی و بندری کشور دارد که همه بی پاسخ مانده است.

اینکه چرا در مورد انتخابات مؤسسه رده بندی ایرانیان اطلاع رسانی درستی نشده، یکی از سؤالاتی است که با وجود چندین بار طرح شدن همچنان بی پاسخ مانده و بر پایه آن انجمن مهندسی دریایی ایران، معاون امور دریایی سازمان بنادر را به مناظره فراخواند.

مشکلات و مسائل زیادی در حوزه بنادر و دریانوردی وجود دارد که برخی از اساسی ترین مسائل آنها به معاونت امور دریایی این سازمان مربوط می شود.

انجمن مهندسی دریایی ایران در پاسخ به مطالبات کارشناسان و متخصصان از این انجمن، پاسخگویی سازمان بنادر را خواستار شده و امیدوار است که سازمان بنادر و در رأس آن آقای راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، توضیحاتی را برای عملکرد سازمان بنادر ارائه کند.

عدم تناسب بین عملکرد معاونت بندری سازمان با حد و شأن کشور بزرگ دریایی ایران یکی از مطالبات و سؤالاتی است که کارشناسان و فعالان حوزه دریایی، از آقای راستاد دارند و امیدوارم که ایشان قبول کنند که این جلسه مناظره برگزار شود و شفاف سازی های لازم انجام شود.

کارشناسان و فعالان حوزه بندر این سؤال را طرح کرده اند که چرا سازمان بنادر دچار روزمرگی شده و برنامه های بلندمدت و توسعه محور ندارد؟

به عنوان مثال یکی از موضوعاتی که اخیراً بسیار مورد تعجب جامعه دریایی شده است، انتخابات مؤسسه رده بندی ایرانیان است که با مجوز معاونت مذکور، مجمع برگزار شده است و تقریبا از هر کس از اعضای مجمع سؤال شد، از برگزاری این مجمع اطلاع نداشت. تعدادی از مدیران سازمان بنادر نیز در تماس هایی اظهار بی اطلاعی کردند و عنوان کردند که از برگزاری مجمع آن خبر نداشتند.

ابهامات زیادی در اساسنامه مؤسسه رده بندی ایرانیان وجود دارد و این موضوع باعث شده تغییر مدیریت در این مؤسسه به وجود نیاید.

این ابهامات در حالی است که سازمان بنادر که رسالتی اساسی درباره ایمنی شناورها و تجهیزات دریایی دارد، سکوت معناداری در این خصوص اختیار کرده و بیش از ۱۰ سال است که این مؤسسه چرخش مدیریتی نداشته است و همچون آبی که در یک جا بماند شاهد رشد ضعیف حوزه استانداردها و ایمنی در این مؤسسه مهم هستیم.

آخرین انتخابات مؤسسه رده بندی ایرانیان در اسفندماه سال ۱۳۹۳ برگزار شد. البته در آن زمان نیز شمارش آرا توسط نرم افزاری صورت پذیرفت که نهایتاً برای اعضای مجمع مشخص نشد که آن نرم افزار را چه سازمانی تأیید کرده است و سازمان بنادر نیز در این خصوص توضیحی نداد. پس از شمارش آرا توسط نرم افزار، فایلی به حضار نشان داده شد که اسامی اعضای هیئت امنا در آن نوشته شده بود!

پس ازآن یعنی دو سال بعد، اصولا باید در سال ۱۳۹۵ مجمع برگزار می شد و انتخابات این مؤسسه برای تغییر مدیریت انجام می پذیرفت ولی بنا به دلایل نامعلوم انجام نشد.

البته برخی از کارشناسان معتقدند به دلیل تصمیم جامعه دریایی برای تغییر مدیریت در برخی از نهادها ازجمله انجمن مهندسی دریایی ایران که انتخابات آن تغییرات جدی در مدیریت انجمن ایجاد کرد، واهمه ای در این خصوص وجود داشته است و مجمع را به تأخیر انداخته اند.

متأسفانه اخیراً مطلع شدیم که صورت جلسه مجمع ایرانیان ثبت شده است و سازمان بنادر برای ثبت آن مجوز صادر کرده است. با هر کدام از مدیران سازمان تماس گرفتیم از موضوع بی اطلاع بودند و با هرکدام از فعالان دریایی و یا اعضای مجمع ایرانیان نیز تماس گرفتیم نمی دانستند که مجمع چگونه و در چه جایی برگزار شده است!

ما نمی دانیم واقعا معاون امور دریایی سازمان بنادر چرا چشم خود را به امور مهمی همچون ایمنی در دریا بسته است. این یکی از ده ها موضوعی است که مورد سؤال جامعه دریایی است و سازمان بنادر باید به صورت جدی پاسخ دهد که چرا مجمع مؤسسه ای به این مهمی اطلاع رسانی درستی نمی شود و تلاش می شود تا مدیران قبلی به گونه ای در آن ابقا شوند. حتی مطلع شدیم یکی از نفراتی که به عنوان عضو هیئت مدیره مؤسسه مزبور انتخاب شده در ایران نبوده؛ اینکه چگونه ایشان کاندیدا شده و انتخاب شده خود جای سؤال است.

معاونت امور دریایی سازمان بنادر می تواند عملکرد مناسبی داشته و بنابراین جامعه دریایی درخواست دارند که بدانند دلایل عملکرد ضعیف این معاونت چیست و نکته دیگر اینکه انتصاب معاونت مزبور آیا با معیارهای فنی صورت پذیرفته یا سیاسی است و یا مسائل دیگر در این خصوص دخیل بوده است؟

مشکلات و مسائل زیادی در حوزه بنادر و دریانوردی وجود دارد که برخی از آنها به معاونت امور دریایی این سازمان مربوط می شود؛ اعتراضاتی در این خصوص به این انجمن رسیده است و تعدادی از متخصصان صنایع دریایی درخواست پاسخگویی سازمان بنادر را دارند؛ اینکه چرا عملکرد این معاونت در حد و شأن کشور بزرگ ایران و یک کشور مهم دریایی نیست. چرا سازمان بنادر برای حوزه بندری دچار روزمرگی شده است و چشم انداز بلندمدت و برنامه های توسعه ای در دست اجرا ندارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.