| کد خبر: 160275 |

مناقصه بین‌المللی تامین ۶۳۰ واگن مترو تهران

مدیرعامل شرکت قطار شهری تهران و حومه به تشریح عملکرد مدیریت شهری گذشته از دیدگاه کارشناسان پرداخت.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت قطار شهری تهران و حومه به تشریح عملکرد مدیریت شهری گذشته از دیدگاه کارشناسان پرداخت.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، علی امام اظهار کرد: یکی از اشکالاتی که کارشناسان به عملکرد مدیریت شهری در گذشته وارد می‌کنند، ایجاد نوعی ناموازنه میان طول خطوط و تعداد واگن‌ها است.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: اگرچه عملیات عمرانی ساخت خطوط مترو با سرعت بالایی انجام می‌شد، اما تزریق واگن به خطوط برای بهره‌برداری ایده‌آل به هیچ‌وجه اولویت نداشت و این رویه سبب شد تعداد واگن‌های مترو در حال حاضر معادل یک‌سوم نیاز واقعی خطوط باشد.

امام معتقد است این موضوع می‌تواند دو علت داشته باشد، نخست این‌که در دوره مدیریت گذشته با توجه به محدودیت منابع مالی ناشی از عدم تحقق سهم تا ۵۰ درصدی دولت در تامین مالی مترو و متکی بودن توسعه مترو به درآمدهای شهرداری و منابع بانک شهر به تنهایی، همکاران قبلی بیشتر بر حفاری و تکمیل تونل و ایستگاه آن هم با حداقل امکانات متمرکز شدند. بنابراین منابع مالی تکافوی تامین واگن را نداشت. علت دوم، محدودیت‌های ارزی و دشواری‌های آن ناشی از تحریم‌های همه‌جانبه بود که در موضوع تامین واگن با توجه به این‌که عمده تجهیزات آن باید از خارج تامین و در داخل مونتاژ شود،‌ پررنگ‌تر بود.

وی با بیان این‌که «نتیجه رویکرد مدیریت شهری در دوره گذشته، بهره‌برداری از خطوطی با حداقل امکانات و نقص تجهیزاتی است»، افزود: حتی پایانه‌های توقف قطارها که اهمیت زیادی در تنظیم سرفاصله قطارها دارند و زمینه‌ساز تزریق قطارهای بیشتر و کاهش سرفاصله می‌شوند، در دوره قبل در اولویت ساخت قرار نگرفتند و نتیجه آن افتتاح خطوط با ظرفیت کمتر از آنچه در طرح پیش‌بینی شده است، بود.

به گفته امام، سرفاصله خطوط نیز در زمان افتتاح بسیار بالا بود، به این امید که در آینده اصلاح می‌شود، اما بعضا فاصله زمانی زیادی میان افتتاح خط و اصلاح آن شکل گرفت. به‌عنوان مثال خطوط ۳ و ۴ مترو که سال‌هاست در حال بهره‌برداری است، مشکل پایانه دارد و خط ۳ که فاقد پایانه است و خط ۴ نیز فقط یک پارکینگ قطار در کلاهدوز دارد که نیمی از فضاهای آن تکمیل نشده است. در بخشی غربی نیز پایانه خط ۴ در اکباتان چنین وضعیتی دارد. اینها حلقه مفقوده‌ای است که بهتر بود ایجاد نمی‌شد.

امام با اشاره به نیاز متروی تهران به ۲ هزار واگن مترو طی چهار سال پیش‌رو، از ضرورت تامین مالی ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای تحقق این هدف خبر داد و گفت: طی روزهای اخیر بنا بر مصوبه سال گذشته دولت درخصوص تامین ۲ هزار واگن برای متروی کلان‌شهرها، مراحل ابتدایی مناقصه بین‌المللی تامین ۶۳۰ واگن برای تهران از سوی وزارت کشور آغاز شد و پروسه انتخاب تامین‌کننده ادامه دارد. امیدواریم مناقصه بقیه واگن‌ها نیز در سال آینده برگزار شود.

وی افزود: البته این واگن‌ها با توجه به پروسه زمان‌بر ساخت، زودتر از سال ۹۸ به خطوط تزریق نخواهد شد. از طرفی اگرچه سهم تهران از واگن از این تعداد است، اما با توجه به نیاز کمتر سایر کلان‌شهرها و فقدان خطوط آماده برای پذیرش واگن‌های جدید، امیدواریم بتوانیم تا ۱۳۰۰ واگن از این تعداد را طی یک‌سال و نیم پیش‌رو جذب کنیم.

امام تاکید کرد: به این ترتیب تامین ۷۰۰ واگن از مجموع ۲ هزار واگن نیاز متروی تهران باقی می‌ماند که باید با حمایت دولت از مترو و با استفاده از شیوه‌های گوناگون تامین مالی، ساخته و به خطوط تزریق شود، اما از آنجا که انتظار برای تامین مالی مترو از سوی دولت با توجه به تجربه یک دهه اخیر، ایده‌آل‌گرایانه به نظر می‌رسد، برنامه شهرداری برای تامین مالی این بخش استفاده از «فاینانس‌های خاموش» است که متعلق به سال‌های گذشته بوده اما به نتیجه نرسیده و رها شده است ولی در این زمینه سه فاینانس خطوط ۳، ۶ و ۷ مترو به ارزش مجموعا ۱۲۲۶ میلیون یورو است که بخشی از آن را می‌توان به تامین ۷۰۰ واگن مترو اختصاص داد.

مدیر عامل قطار شهری تهران و حومه خاطرنشان کرد: از آنجا که در شرایط فعلی دولت و شهرداری‌ها، نمی‌توان چندان روی ظرفیت بودجه مستقیم این دو نهاد برای توسعه متروی کلان‌شهرها حساب کرد، از ظرفیت‌های دیگر موجود در بودجه نظیر اوراق مشارکت نیز برای تامین واگن استفاده می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.