| کد خبر: 159395 |

مدیرعامل مترو عنوان کرد:

پیشنهاد افزایش ۲۲۰۰ درصدی بودجه مترو

برآورد اولیه برای تکمیل خطوط به‌جز واگن، ۲۲ هزار میلیارد تومان است که این رقم بدون در نظر گرفتن تورم سال‌های آتی و بر اساس قیمت‌های سال ۹۶ محاسبه شده است.

تین نیوز

علی امام، مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)، با بیان اینکه اعلام تکمیل خطوط مترو باید مبتنی بر اسناد بالادستی باشد گفت: شهر تهران بر اساس طرح جامع حمل‌ونقل ریلی شهر تهران که در سال ۸۵ توسط یک مشاور فرانسوی مورد بازنگری قرار گرفت بایستی دارای ۸ خط اصلی، ۴ خط اکسپرس و ۵ خط قطار سبک شهری باشد. 

به گفته مدیرعامل شرکت مترو، بر اساس طرح مصوب سال ۱۳۸۵ طول ۴ خط اکسپرس ۲۶۰ کیلومتر است و طول ۵ خط قطار سبک شهری نیز ۶۵ کیلومتر پیش‌بینی شده است.

امام در خصوص اعتبار لازم برای تکمیل بخش‌های باقیمانده از مترو تهران گفت: «برآورد اولیه برای تکمیل خطوط به‌جز واگن، ۲۲ هزار میلیارد تومان است که این رقم بدون در نظر گرفتن تورم سال‌های آتی و بر اساس قیمت‌های سال ۹۶ محاسبه شده است.»

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری در گفت‌وگو با هفته‌نامه حمل‌ونقل در خصوص میزان بودجه در نظر گرفته شده برای مترو در بودجه کشور گفت: «در بودجه مصوب سال ۹۶ کل کشور سهم مترو برای تکمیل خطوط، ۱۰۸ میلیارد تومان بود که تاکنون ۴۸میلیارد آن را تخصیص داده‌اند که کمتر از ۵۰ درصد رقم پیش‌بینی شده است. البته این بودجه، تخصیص مستقیم نقدی نیست و بر اساس اسناد خزانه پرداخت می‌شود که نقدکردن آن نیز برای پیمانکاران دارای هزینه است و جذابیت لازم را ندارد. همچنین در بودجه مصوب امسال شهرداری، دوهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای توسعه مترو پیش‌بینی شده است.»

منابع تازه برای تکمیل مترو

او ادامه داد: «در دیداری که به‌تازگی با رئیس کمیسیون عمران مجلس داشتیم تقاضا کردیم با توجه به بودجه اندک دولت در حوزه مترو در سال آینده سهم بیشتری به مترو تعلق گیرد. 

امام افزود: همچنین از مجلس درخواست اصلاح پیشنهاد دولت در لایحه بودجه ۹۷ کشور در خصوص کاهش سهم قطار شهری‌های کلان‌شهرها را داشتیم که در آن سهم متروی تهران از ۱۰۸ میلیارد تومان به ۶۵ میلیارد تومان کاهش یافته که ریاست کمیسیون قول مساعد داده و به پیشنهاد کمیسیون عمران اصلاحات نسبتاً مناسبی در متن ارسالی از کمیسیون مزبور به کمیسیون تلفیق در حوزه توسعه متروی کلان‌شهرها پیش‌بینی شد و ازجمله این تغییرات افزایش بودجه متروی تهران از ۶۵ میلیارد به هزار و پانصد میلیارد تومان است که امیدواریم به تصویب برسد.  البته در این پیشنهاد منابع مختلفی برای تأمین این بودجه پیش‌بینی شده که ازجمله آنها انتشار اوراق مشارکت است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری در خصوص اینکه چه میزان از بودجه دوهزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تاکنون به مترو اختصاص داده شده، گفت: «۵۰ درصد بودجه مترو نقد و ۵۰ درصد آن غیر نقد است که تاکنون ۶۰ درصد از بودجه نقد پرداخت شده است و تلاش می‌شود تا با پیگیری و هماهنگی با معاونت مالی شهرداری، بودجه غیر نقد نیز به‌طور کامل تا پایان سال جاری به مترو اختصاص پیدا کند.» او در خصوص اینکه آیا اعتبارات لازم برای تکمیل خط ۷ مترو پیش‌بینی شده است، گفت: «در جلسه‌ای که اخیراً داشته‌ایم تفاهم‌های لازم انجام و مقرر شده از هفته آینده اعتبارات لازم برای تکمیل خط ۷ تزریق شود. البته ما در این مدت فعالیت‌هایمان را متوقف نکرده‌ایم و از آبان‌ماه فعالیت برای تکمیل این خط آغاز شده اما به دلیل کمبود اعتبارات با سرعت پیش‌بینی شده این کار انجام نشده اما همچنان امیدواریم تا آخر اردیبهشت‌ماه حداقل بخشی از این خط را تکمیل و بهره‌برداری کنیم.»

آخرین وضعیت خط ۶ مترو

امام در خصوص تکمیل خط ۶ نیز توضیح داد: «خط ۶ مترو مشکل تأمین مالی داشته که پیرو پیگیری‌های انجام شده، در روزهای اخیر توافقاتی بین معاونت محترم مالی شهرداری و بانک شهر در این زمینه به عمل آمده و امیدواریم تا آخر شهریورماه ۱۰ کیلومتر از این خط یعنی از ایستگاه دولت‌آباد تا میدان امام حسین (ع)، تکمیل شود.» او در خصوص تکمیل بخش جنوبی خط ۶ مترو نیز گفت: «اگر منابع لازم به‌موقع تأمین شود این بخش از خط ۶ نیز تا آخر سال ۹۷ تکمیل می‌شود.» مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران در خصوص اینکه بخش غرب پایتخت از لحاظ خطوط مترو دچار کمبود است، افزود: «تلاش می‌کنیم با توسعه غربی خط ۴ مشکل کمبود مترو در منطقه ۵ را تا زمان تکمیل خط ۶ پوشش دهیم.  ۸/۲ کیلومتر از خط ۴ که شامل ۳ ایستگاه است و از ارم سبز آغاز شده و به جنت‌آباد می‌رود تا پایان سال ۹۷ قابلیت تکمیل دارد. برای تکمیل بخش ساختمانی این بخش، تخصیص نقدینگی لازم نیست و از تعهدات قبلی پیمانکار استفاده می‌شود.»

زمان ورود واگن‌های جدید به مترو

او در خصوص زمان ورود واگن‌های جدید مورد تعهد دولت به مترو گفت: «درحال‌حاضر مناقصه بین‌المللی ۶۳۰ واگن در حال برگزاری است. امیدواریم مناقصه باقیمانده دو هزار واگن پیش‌بینی شده برای کلان‌شهرها نیز که احتمالاً بیش از هزار واگن آن سهم تهران خواهد بود در سال ۹۷ انجام شود.» مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران در خصوص اینکه چه زمانی این واگن‌ها به خطوط مترو وارد خواهند شد، گفت: «امیدواریم در سال ۹۸ این واگن‌ها وارد خطوط مترو تهران شوند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    با سلام مترو وسیله حمل و نقل قشر مستضعف و پایین جامعه هست و باعث کاهش هزینه های انها میشود مطمئن باشید افزایش بودجه مترو موجب افزایش رضایت عمومی هست . مترو حلال مشکل الودگی هوا و ترافیک هست ، بطوریکه خط ۴ زمانیکه موقت تعطیل شدخیابان انقلاب قفل شد ، نکته ای غافل شده پیگیری یارانه بلیط مترو از دولت هست ، الان قشر دانشجو که مبلغ یارانه شان بسیار کم هست، نصف سال سهمیه تمام میشود ، از انطرف متاسفانه سربازان هیچسهمیه یارانه حمل ونقل ندارند شما خود فکر کنید یک سرباز با حقوق ۵۰ هزار تومان در ماه چگونه میتواند هزینه حمل ونقل ازاد بدهد متاسفانه بارها دیدم متصدیان بی آر تی و مترو سر اخذ بلیط با سربازان درگیر شدند و انسان واقعا ناراحت میشوددر کشور ما این سربازان که با حقوق تقریبا هیچ خومت میکنند اینگونه تحقیر میشوند ، که من بارها دیدم اینها سرخورده شدند. گاها بخاطر همین فشارها فرار کردند متاسفانه چون سربازها مصاحبه ممنوع هست نمیتوانند مشکل خود منتقل کنند تریبون ندارندشمارسانه هاباید مشکلات اقشار ضعیف به مسئولان برسانید هر وجدان بیداری این مشکلات ببیند ناراحت میشود، اینگونه اقشار اسیب پذیر متاسفانه فراموش شدند. بنظرم شهرداری بامذاکره با دولت سهمیه یارانه ای برای اینهابگیرد، این باعث افزایش رضایت عمومی و عدالت اجتماعی خواهد شد