◄ قطار سریع السیر ترکیه بلغارستان راه انداز می شود
بلغارستان در اقدامی مهم برای توسعه گردشگری و تقویت ارتباطات فرامرزی، ساخت یک خط ریل پرسرعت به ترکیه را در دستور کار قرار داده است.

در راستای گسترش همکاری های منطقه ای و ارتقای زیرساخت های حمل ونقل، بلغارستان با هدف تسهیل سفرهای بین المللی و تقویت صنعت گردشگری، پروژه احداث خط آهن سریع السیر به ترکیه را آغاز کرده است؛ اقدامی راهبردی که می تواند پیوندهای ریلی اروپا و آسیا را مستحکم تر کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ریل ایران، این پروژه که قرار است تا سال ۲۰۲۷ تکمیل شود، شهرهای یامبول و الحوو در جنوب شرقی بلغارستان را به مرز لسوو متصل کرده و امکان سفر مستقیم به شهر ادیرنه در ترکیه، یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری این کشور، را فراهم می سازد.
بنا بر اطلاعات درج شده در وب سایت رسمی راه آهن بلغارستان، این خط ریلی به طول ۷۱ کیلومتر شامل دو بخش خواهد بود: بازسازی و برقی سازی مسیر ۳۹ کیلومتری یامبول – الحوو. همچنین ساخت ۳۲ کیلومتر مسیر جدید میان الحوو و لسوو در کنار احداث سه ایستگاه جدید در این مسیر پیش بینی شده است. بنا بر اعلام راه آهن بلغارستان، قطارهای مسافری با سرعت حداکثر ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و قطارهای باری با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در این مسیر سیر خواهند کرد.
تاثیر بر گردشگری
دولت بلغارستان اعلام کرده که این پروژه، تحولی اساسی در تسهیل رفت وآمد گردشگران میان دو کشور ایجاد کرده و فرصت های تازه ای برای توسعه صنعت گردشگری فراهم می کند. با بهره برداری از این خط ریلی، شهر ادیرنه شاهد افزایش قابل توجه ورود گردشگران، به ویژه از بلغارستان، خواهد بود. همچنین دسترسی به استانبول برای گردشگران بلغاری آسان تر شده و سفرهای یک روزه به این کلان شهر تاریخی و فرهنگی نیز امکان پذیر می شود.
حمایت اتحادیه اروپا از اتصال ریلی بلغارستان به ترکیه
این پروژه بخشی از برنامه کلان بلغارستان برای نوسازی زیرساخت های حمل ونقل و پیوستن به شبکه حمل ونقل اروپایی موسوم به TEN-T است و بخشی از منابع مالی آن از سوی اتحادیه اروپا تأمین خواهد شد.
به گفته راه آهن بلغارستان، با بهره برداری از این خط ریلی، زمان سفر قطارهای مسافری از نقطه مرزی این کشور با ترکیه تا استانبول، از حدود ۴ ساعت به تنها یک ساعت و نیم کاهش خواهد یافت. همچنین زمان حرکت قطارهای باری نیز از بیش از ۸ ساعت به حدود ۳٫۵ ساعت کاهش پیدا می کند.
کارشناسان معتقدند این طرح ضمن تقویت گردشگری، موجب افزایش مبادلات اقتصادی، ایجاد اشتغال و توسعه پایدار در هر دو کشور خواهد شد. به علاوه، این خط ریلی به عنوان جایگزینی پاک و سازگار با محیط زیست در مقایسه با سفرهای هوایی و جاده ای محسوب می شود.
آخرین وضعیت اتصال ریلی ترکیه به اروپا
ترکیه طی سال های گذشته تلاش گسترده ای برای افزایش مراودات اقتصادی و تجاری با اتحادیه اروپا به کار بسته است. مشخصا در بخش راه آهن، این کشور سه فاکتور به روزرسانی ناوگان ریلی، توسعه زیرساخت هایی چون خطوط ریلی سریع السیر و افزایش تعداد اتصال های ریلی به شبکه ریلی اروپا را در دستور کار خود قرار داده است. ذکر این نکته قابل توجه است که همچنان، بخش عمده اتصالات ریلی میان ترکیه و اروپا برای ترانزیت و بار استفاده شده و کمتر مسیر ریلی مسافری میان دو طرف فعال است.
همچنین، راه آهن ترکیه هنوز در بخش هایی از این اتصلات ریلی با اروپا دچار مسکلات فراوانی است. در ادامه آخرین وضعیت این اتصالات را بررسی خواهیم کرد.
خطوط مسافری فعال از ترکیه به اروپا
قطار شبانه و روزانه استانبول –صوفیه: این قطار از مرز کاپیکوله–سوایلنگراد عبور می کند. بر اساس راه آهن بلغارستان (BDZ) واگن های رومانیایی عبوری از بخارست نیز در تابستان به ناوگان این خط اضافه می شوند. قطار فصلی بخارست–استانبول نیز امسال از ۱۴ ژوئن تا ۱۳ اکتبر از دیمیتروگراد هر روز به سمت ترکیه سیر کرده و به قطار شبانه متصل می شود.
بار و ترانزیت
جریان عبوری قطارهای باری آسیای شرقی–اروپا از تونل مارمارا از ۲۰۱۹ برقرار است و طبق آخرین گزارش ها، هزاران تن بار از این مسیر عبور کرده است. این محور، حلقه ی اتصال شبکه ی آسیا و اروپا در استانبول محسوب می شود. این مسیر در حقیقت، ادامه همان کریدور میانی و کریدور باکو – تفلیس – کارص محسوب می شود.