بازدید سایت : ۳۰۲۸۱

◄ رونق کریدور ترانس خزر با جابجایی اورانیوم آسیای میانه از خاک جمهوری آذربایجان

قفقاز جنوبی جایگزین روسیه در جابجایی اورانیوم قزاقستان شد.

رونق کریدور ترانس خزر با جابجایی اورانیوم آسیای میانه از خاک جمهوری آذربایجان
تین نیوز

قفقاز جنوبی جایگزین روسیه در جابجایی اورانیوم قزاقستان شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از Trend agency news، قزاقستان در سال 2023، از طریق قلمرو جمهوری آذربایجان میزان 2300 تن اورانیوم را به عنوان بخشی از مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (TTR یا کریدور میانه) صادر کرده است. Trend با استناد به گزارش وزارت انرژی قزاقستان در مورد اجرای مفهوم توسعه مجتمع سوخت و انرژی جمهوری قزاقستان در سال 2023 این گزارش را منتشر کرده است.

همانظور که در این گزارش آمده است، از سال 2018، Kazatomprom (یک شرکت هسته ای ملی) محصولات اورانیوم را از طریق قلمرو آذربایجان با استفاده از TITR تامین می کند. در سال گذشته میلادی، برای اولین بار یک محموله از طریق قلمروی آذربایجان به مقدار 308 تن به ایالات متحده رسید. در مجموع، این محموله 2300 تنی به کشورهای فرانسه، کانادا، رومانی، هند و ایالات متحده منتقل شد که 4.5 درصد بیشتر از سال 2022 (220 تن) بوده است.

به طور کلی، حمل و نقل محصولات اورانیوم قزاقستان به خریداران از طریق قلمرو روسیه انجام شده و در بندر سن پترزبورگ بر روی کشتی های دریایی بارگیری می شد. با این حال با توجه به سیاست تحریمی ایالات متحده و کشورهای اروپای غربی علیه فدراسیون روسیه، تعداد فزاینده ای از بنادر اروپایی از پذیرش محموله و کار با کشتی هایی که بنادر فدراسیون روسیه را ترک کرده اند، خودداری می کنند. در نتیجه، قزاقستان از مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (مسیر دریای سیاه و بندر پوتی گرجستان) به عنوان کریدور جایگزین استفاده می کند. برای انجام حمل و نقل در طول این مسیر، شرکت Kazatomprom از دو کشور ترانزیتی جمهوری آذربایجان و گرجستان مجوز در یافت می کند. 

بر اساس این سند، ذخایر اثبات شده اورانیوم تا ژانویه 2023 به 990 هزار تن خواهد رسید که کار سیستماتیک برای افزایش ذخایر از طریق اکتشافات زمین شناسی در حال انجام است. قزاقستان از حیث ذخایر طبیعی اورانیوم در رده دوم دنیا قرار دارد. عمق خاک جمهوری قزاقستان حدود 14 درصد ذخایر اثبات شده اورانیوم جهان را در اختیار دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.