بازدید سایت : ۶۷۴۴۹

دلیل تشکیل صف کامیون در مرز ایران و آذربایجان

عضو اتاق بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان با بیان کندی جریان تجارت در مرزهای ایران با جمهوری آذربایجان گفت: پس از پایان جنگ قره‌باغ بازسازی مناطق جنگ‌زده از پتانسیل خوبی برای صادرات برخوردار بود اما متاسفانه ایران این بازار را به رقبا باخت و سهم بسیار کمی از آن دارد.

دلیل تشکیل صف کامیون در مرز ایران و آذربایجان
تین نیوز |

عضو اتاق بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان با بیان کندی جریان تجارت در مرزهای ایران با جمهوری آذربایجان گفت: پس از پایان جنگ قره باغ بازسازی مناطق جنگ زده از پتانسیل خوبی برای صادرات برخوردار بود اما متاسفانه ایران این بازار را به رقبا باخت و سهم بسیار کمی از آن دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، بهروز پورسلیمان، عضو اتاق بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان و نایب رئیس اتاق بازرگانی اردبیل از برقراری ثبات در جریان تجارت ایران و آذربایجان خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 70 میلیون دلار کالا از ایران به این کشور صادر شده و امیدواریم این رقم تا پایان سال به 100 میلیون دلار افزایش پیدا کند.

وی افزود: روابط تجاری ایران و جمهوری ایران تاکنون هیچ گاه دچار وقفه نبوده و حتی در زمان شیوع کرونا هم روابط تجاری مختل نشد.  

پورسلیمان ادامه داد: وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین تردد ماشین های ترانزیتی را که از بنادر جنوبی به ایران می آیند تا به واسطه ایران کالاهای خود را به کشورهای شمالی صادر کنند بیشتر شده و این امر به تراکم ماشین های باری در گمرکات آستارا و بیله سوار انجامیده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود ادامه دار شدن مشکل تراکم ماشین ها در شهرهای مرزی راه حلی برای آن پیدا نمی شود، گفت: مشکلاتی سبب ایجاد این صف ها شده که قابل بیان در رسانه ها نیست. اما اگر تمایل دو طرف ایران و آذربایجان برای تداوم و رشد تجارت باشد حتما امکان غلبه بر مشکلات وجود دارد، به هر حال مسئولان استانی هر دو استان اردبیل و گیلان هر آنچه که توانستند را برای حل مشکلات طولانی بودن صف ها انجام داده اند اما تاکنون تغییری حاصل نشده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی اردبیل اظهار کرد: طرف آذربایجانی می گوید در یک روز بیش تر از 150 کامیون را نمی تواند از گمرک بیله سوار عبور دهد و همچنین مجهز نبودن گمرک ایران را به سیستم ایکس -ری دلیل کندی انتقال کالا و طولانی شدن صف ها اعلام می کند.

پورسلیمان تصریح کرد: با این حال مشکل تعهدات ارزی بیش تر از هر مشکل دیگری برای صادرکنندگان کالاهای ایرانی به جمهوری آذربایجان چالش ساز است. صادرکنندگان علاوه بر مشکلات نقل و انتقالات پولی که به دلیل تحریم ها با آنها دست به گریبان هستند در داخل کشور با قوانین سختگیرانه ارزی مواجه شده اند تا جایی که گاه کارت بازرگانی آنها تعلیق می شود و یا مجبور می شوند از کارت های یک بار مصرف استفاده کنند.

وی افزود: شرکت های بزرگی که ارز زیادی در پی صادرات به دست می آورند ملزم هستند ارز خود را به کشور برگردانند اما مجبور کردن بازرگانانی که ارزش صادرات آنها به یک میلیون دلار هم نمی رسد به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات قانون منسوخ و شکست خورده ای است که پس از انقلاب دوبار تکرار شده و هر دو بار به شکست انجامیده است.

پورسلیمان در پاسخ به این پرسش که جنگ قره باغ تا چه اندازه بر میزان صادرات کالاهای ایرانی به جمهوری آذربایجان تاثیرگذار بود، گفت: پس از پایان جنگ قره باغ بازسازی مناطق جنگ زده از پتانسیل خوبی برای صادرات برخوردار بود اما متاسفانه ایران این بازار را به رقبا باخت و سهم بسیار کمی از آن دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.