| کد خبر: 244767 |

طرح زیرساختی گروه ۷ برای مقابله ابتکار «یک کمربند و یک جاده» چین

اتحادیه اروپا همواره به مشارکت چین در پروژه‌ های زیرساختی با دیده احتیاط نگریسته، چرا که ترس از افزایش ضریب نفوذ چینی ها در قاره اروپا وجود دارد.

تین نیوز

گروه ۷ با معرفی یک بودجه جدید می خواهد با ابتکار«یک کمربند و یک جاده» چین رقابت کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر، یکی از کارشناسان می گوید: طرح G-7، امیدی برای کشورهای در حال توسعه است، اما باید دید که آیا می تواند با طرح یک کمربند و یک جاده رقابت داشته باشد یا خیر؟

رهبران گروه ۷ (شامل کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا) و اتحادیه اروپا متعهد شده اند که ۶۰۰ میلیارد دلار را طی پنج سال برای تامین مالی زیرساخت های مورد نیاز در کشورهای در حال توسعه تامین کنند.

 طرح یک کمربند و یک جاده، برنامه جاه طلبانه چین برای ایجاد زیرساخت های فیزیکی و دیجیتالی است که ده ها کشور را از آسیا تا اروپا و خاورمیانه و آفریقا را به هم متصل می کند.

 این طرح که به عنوان «مشارکت برای زیرساخت‌ ها و سرمایه‌ گذاری جهانی» مطرح شد، روز یکشنبه ۲۶ ژوئن توسط «جو بایدن»، رئیس جمهور ایالات متحده و دیگر رهبران گروه ۷ در گردهمایی سالانه آنها در کاخ الماو آلمان ارائه گردید.

اگرچه هدف کلی این طرح حمایت از زیرساخت های حیاتی در کشورهای در حال توسعه توصیف شده، اما مطمئنا فقط به سرمایه گذاری محدود نمی شود و با جاه طلبی های اروپایی برای توسعه زیرساخت های بین قاره ای هماهنگ است.

 به گزارش رویترز، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در این نشست توضیح داد که اتحادیه اروپا جایگزینی پایدار برای طرح ابتکار یک کمربند و یک جاده چین ایجاد می کند.

 رئیس جمهور چین، ابتکار یک کمربند و یک جاده  را در سال ۲۰۱۳ با هدف تامین مالی اقتصادهای نوظهور برای ایجاد زیرساخت هایی مانند بنادر، جاده ها و پل ها راه اندازی کرد و از آن زمان تاکنون در پروژه های بزرگ حتی در کشورهایی مانند یونان، ایتالیا، مجارستان و صربستان شرکت داشته است.

 اتحادیه اروپا همواره به مشارکت چین در پروژه‌ های زیرساختی با دیده احتیاط نگریسته، چرا که ترس از افزایش ضریب نفوذ چینی ها در قاره اروپا وجود دارد.

 ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری در پکن گفت: چین همچنان از همه ابتکارات برای توسعه زیرساخت‌ های جهانی استقبال می‌کند.

 وی افزود: ما معتقدیم که ابتکارات مختلف باید مکمل یکدیگر شوند اما با پیشبرد اهداف ژئوپلیتیکی به بهانه توسعه زیرساخت ها مخالفیم.

 چین، متحد اقتصادی روسیه است و از زمان آغاز بحران اوکراین، صادرات چین از طریق جاده ابریشم جدید به جای اروپا بیشتر به سمت روسیه روانه شده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.