| کد خبر: 129328 |

سازنده اتوبوس‌های برقی، این بار کامپیوتر را جایگزین راننده می‌کند

تین نیوز

یک شرکت آمریکایی که پیش از این نخستین اتوبوس الکتریکی با ظرفیت ذخیره‌سازی بالا را ارائه کرده بود، قصد جایگزینی راننده با کامپیوتر را دارد.

 

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از SFGate، اگر به خاطر داشته باشید، چندی قبل یک شرکت تکنولوژی در آمریکا از اتوبوس‌هایی رونمایی کرد که از انرژی الکتریکی برای حرکت استفاده می‌کردند و تا مسافت 530 کیلومتر نیازی به شارژ مجدد نداشتند. این اتوبوس‌ها به منزله آغاز انقلاب در جابه‌جایی مسافران بین‌شهری و استفاده از الکتریسیته به جای سوخت‌های فسیلی در جاده‌ها معرفی شدند.

 

شرکت Proterra به‌ عنوان سازنده نخستین اتوبوس‌های الکتریکی با برد بالا، امروز اعلام کرد که در پروژه‌ای مشترک با دانشگاه نوادا در حال طراحی و ساخت اتوبوسی با راننده خودکار است. اتوبوس خودران برای حمل و نقل جاده‌ای و خیابانی طراحی می‌شود اما به‌ احتمال زیاد هرگز هیچ اتوبوسی بدون کمک‌راننده انسانی در خیابان و جاده تردد نخواهد کرد.

 

نخستین مشکل برای اتوبوس بدون راننده این است که در صورتی که یک مسافر معلول یا کم‌توان قصد استفاده از اتوبوس را داشته بااشد، یکی از وظایف راننده کمک به این شخص است که در قوانین اتوبوسرانی مسافری آمریکا به آن اشاره شده است. در صورتی که راننده اتوبوس با کامپیوتر جایگزین شود، این امکان از بین می‌رود.

 

مشکل بعدی هم به داخل اتوبوس باز می‌گردد. در حالی که خودروهای بدون راننده نیازمند انواع و اقسام رادارها و دوربین‌ها برای تشخیص محیط اطراف و خودروها و عابران هستند، یکی از کارهای راننده اتوبوس، نظارت به وضعیت داخلی خودرو و مراقبت از مسافران است. به‌عنوان مثال، اتوبوس مدرسه فقط برای رساندن شاگردان نیست و دانش‌آموزان در طول مسیر، امانت‌ها و مسئولیت راننده محسوب می‌شوند.

 

در کنار این مشکلات، کار رباتیک کردن اتوبوس‌ها به‌ خودی‌ خود کند پیش می‌رود چراکه کنترل و نظارت بر تمام ابعاد یک اتوبوس شش متری با ارتفاع 2/5 متر، نیازمند تعداد زیادی حسگر و دوربین و دیگر تجهیزات است که حجم بالایی از داده‌ها را به کامپیوتر مرکزی می‌فرستند و تجزه و تحلیل این داده‌ها خود نیازمند یک پردازنده بسیار قدرتمند است؛ پس اتوبوس‌های بدون راننده در ابتدای راه هستند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.