| کد خبر: 129036 |

توسعه مرز میلک، اقتصاد محور شرق را شکوفا می‌کند

تین نیوز

ترانزیت سیستان و بلوچستان مهم ترین بند از سند توسعه استان است که باید در بلند مدت به جایگاه واقعی خود برسد. استان دارای ظرفیت های بالای ترانزیتی است که باید با تعامل مناسب بین اعضا و دستگاه های مرتبط و با ساماندهی امور در پایانه های مرزی، شرایط حضور سرمایه گذاران فراهم شود.

 

به گزارش روزنامه خراسان، دو عنصر مهم حمل و نقل و انرژی در توسعه سرزمینی نقش دارد که سیستان و بلوچستان با قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی، دارای مزیت بسیار مهم حمل و نقل است. واقع شدن مرز بین المللی میلک در دالان ترانزیتی محور شرق نیز ظرفیت بسیار بزرگی است که اگر به آن توجه شود نه تنها منجر به توسعه پایدار استان بلکه به گفته مقام معظم رهبری موجب توسعه پایدار جنوب شرق کشور خواهد شد.

 

از طرفی بر اساس اجماع نظر جهانی متخصصان حمل و نقل، مناسب ترین، کوتاه ترین و امن ترین مسیر برای بازسازی افغانستان مسیر چابهار- میلک است. بر همین اساس با توجه به توجیه اقتصادی فراوانی که این مسیر ترانزیتی برای افغانستان دارد بسته ویژه ای برای توسعه محور جنوب شرق در اوایل دهه 80 تدوین شد که توسعه مسیر ریلی، جاده ای و ارتقای ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار از مهم ترین اهداف، برای فعال کردن محور ترانزیتی چابهار – میلک بود.

 

به طور کلی تاکنون روند فعال سازی این محور و همچنین تهیه زیرساخت های ریلی و جاده ای بسیار ضعیف پیش رفته است و دولت ها آن گونه که باید در مرحله عمل اقدام نکرده اند. این در حالی است که توسعه بندر چابهار از یک سو و توسعه مرز بین المللی میلک از طرف دیگر و همچنین توسعه زیرساخت های متصل کننده این دو می تواند به شکوفایی اقتصادی محور شرق منجر شود بنابراین توسعه ظرفیت مرز میلک و استفاده از ظرفیت حمل و نقل جاده ای می تواند در ماندگاری مردم منطقه تاثیر بسزایی داشته باشد چرا که با توجه به این که این مسیر برای تجار افغانستان بسیار مقرون به صرفه است، جا به جایی کالا به مثابه جابه جایی ارز است و می توان از این طریق درآمد بسیاری را برای منطقه و کشور به دست آورد.

 

بنابراین باید از ظرفیت های موجود در بازار افغانستان استفاده کرد و افزایش حجم مبادلات و تثبیت موقعیت موجود با این کشور را به عنوان یک بازار هدف مورد توجه تجار و بازرگانان کشورمان قرار داد. موقعیت ممتاز استان به دلیل همجواری با آب‌های آزاد و سرمایه‌گذاری‌ های انجام شده در زیرساخت ‌های حمل و نقل جاده‌ ای، ریلی و نیز توسعه بندر چابهار و تمایل کشورهای هند و افغانستان برای سرمایه‌گذاری در این بندر، نشان از اهمیت و جایگاه استان به عنوان یک مسیر امن برای جا به جایی کالا به کشورهای آسیای میانه دارد.  

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.