| کد خبر: 104733 |

مدیر راه آهن جنوب عراق: مایلیم سرمایه گذار ایرانی خط راه آهن بصره - شلمچه را اجرا کند

تین‌نیوز| مدیر راه آهن جنوب عراق با اشاره به سوددهی بسیار بالای طرح خط راه آهن بصره به شلمچه، گفت: سرمایه گذاران ایرانی می توانند این طرح را اجرا کنند و مایلیم این کار توسط ایران انجام شود.

 

هادی شلال روز چهارشنبه در نشست مسئولان استان خوزستان با مسئولان استان بصره عراق در سرسرای شهید رجایی استانداری خوزستان اظهار کرد: خط راه آهن بصره به خرمشهر از مهمترین خطوط راه آهن است که این خط از مرکز بصره شروع می شود و با طول 32 کیومتر از رودخانه شط العرب می گذرد و به شبکه سراسری راه آهن ایران متصل می شود.

وی افزود: تفاهم نامه این طرح دو سال پیش منعقد شد که بر اساس این تفاهم نامه پل روی شط العرب توسط طرف ایرانی احداث گردد و خط راه آهن به طول ٣٢ کیلومتر توسط کشور عراق احداث شود.

وی گفت: یکی از مشکلات ما در این طرح مین های زمان جنگ در این مساحت است که با وزارت محیط زیست عراق برای پاکسازی این منطقه که به طول دو کیلومتر است، مذاکره شد.

هادی شلال گفت: همه تجهیزات از طرف محیط زیست آماده شده ولی به علت کمبود اعتبارات فعلا کار متوقف شده است.

وی با بیان اینکه طرح احداث راه آهن به صورت سرمایه گذاری خارجی می تواند انجام شود،تصریح کرد: اقتصادی بودن این طرح به دلیل تامین سود سرمایه گذار در این طرح که شامل دو قطار مسافری و دو قطار باربری است، امری محرز است.

وی گفت: درآمد سالیانه این طرح 60 میلیون دلار است و حدود شش تا هفت سال آینده هزینه کل طرح معادل با 200 میلیون دلار بازمی گردد که در صورت گرفتن این طرح، سرمایه گذار می تواند بهره برداری 25 ساله داشته باشد که سوددهی فراوانی برای او خواهد داشت.

* به محض شروع کار عراقی ها، ما پل را می سازیم
همچنین مدیرکل راه آهن جنوب در این نشست اظهار کرد: اهمیت اجرای راه آهن بصره به شلمچه بر کسی پوشیده نیست و جزو طرح های مهمی است که به اجرای آن تاکید داریم.

عبدالکریم درویش زاده افزود: بر اساس توافق نامه سال 2014 بین ایران و عراق مقرر شد در راستای مسیرهای شمال به جنوب و توسعه حمل و نقل این پروژه اجرایی شود.

وی ادامه داد: در این پروژه اجرای پل 700 متری بر عهده کشور ایران قرار گرفت که همزمان با اجرای خط راه آهن 32 کیلومتری توسط کشور عراق اجرایی می شود.

درویش زاده با اشاره به اینکه راه آهن جنوب ایران پس از امضای این تفاهم نامه تحقیقات خود را برای اجرای پل در کمتر از یک ماه انجام داد، تصریح کرد: شرکت های توانمند برای اجرای این پل شناسایی شده و در صورتی که طرف عراقی عملیات اجرایی مسیر را شروع کند ما عملیات اجرایی پل را آغاز می کنیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حامد 0 0

    با سلام انقدر ساخت این راه اهن را به تاخیر بیندازید. تا اسرائیل راه اهن حیفا .ظهران.مسقط رادرخلیج فارس ودریای مدیترانه بسازد