| کد خبر: 263619 |

دبیرکل انجمن کشتیرانی: معامله برد-برد لازمه توسعه عملی کریدور شمال-جنوب

انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران بیش از هفتاد سال قدمت دارد و ما امروز به نمایندگی از بیش از ۴۰۰ شرکت حمل و نقل بین المللی ایرانی که تمامی حوزه های کاری را مدیریت میکنند در اینجا حضور داریم.

تین نیوز

 دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در سخنرانی خود در همایش بین المللی آستاراخان گفت: انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران بیش از هفتاد سال قدمت دارد و ما امروز به نمایندگی از بیش از ۴۰۰ شرکت حمل و نقل بین المللی ایرانی که تمامی حوزه های کاری را مدیریت میکنند در اینجا حضور داریم.

به گزارش تین نیوز به نقل از سی نیوز، پل مه افزود: همه ما از قدمت کریدور شمال جنوب اطلاع داریم و میدانیم که کریدور شمال جنوب فقط برای ارتباط روسیه ایران و هند نیست. ما در بنادر جنوبی ایران ۲۲۰ میلیون تن ظرفیت داریم که ۴۰ درصد این ظرفیت آماده اجرا در این کریدور است. در بنادر شمالی حدود ۸۰ درصد ظرفیت که ۳۰ میلیون تن است هنوز خالی مانده است در حالی که در سال ۲۰۲۲ کشور روسیه بالغ بر ۸۴۰ میلیون تن کالا از طریق دریا حمل کرده است.

پل مه ادامه داد: ما میدانیم دریای سیاه و تنگه و کانال تهدیدی برای روسیه است و اما سوال اینجاست که چرا از کریدور شمال جنوب استفاده نمیشود و چرا تنها یک درصد از ۸۴۰ میلیون تن از طریق خزر حمل شده است. ما برای فعالیت در کریدور شمال جنوب هیچگونه استراتژی نداریم. ما باید شرایط را برای یک فعالیت بسیار خوب احیا کنیم.

وی با تاکید بر وجود خطوط ریلی بسیار زیاد در ایران و نقائصی که دارد گفت: ما میتوانیم از طریق شرکت های حمل و نقل ریلی سرویس های لازم را ارائه بدهیم. تقریبا ۸۰۰ شرکت حمل و نقل بین المللی در ایران فعال هستند. این شرکت ها ۴۵۰ هزار راننده و ۱۱۷ هزار کامیون ترانزیتی در اختیار دارند. همانطور که اشاره کردم ما میتوانیم تجارب بسیار بهینه برای مقابل با تحریم ها را در اختیار همکارانمان در روسیه قرار دهیم اما این مستلزم یک معامله برد برد است. یعنی هرکدام از ما فقط منافع خود را نبینیم.

دبیرکل انجمن کشتیرانی تاکید کرد: اگر بنا باشد شرایط به همین شکل باشد و همه منفعت خود را ببیند توسعه کریدور شمال جنوب اتفاق نمیافتد. امروز صحبت از خرید و ساخت کشتی شد اما در حالی که شرایط تخلیه و بارگیری کشتی ها در بنادر روسیه بسیار بغرنج است با اینکه ما استقبال میکنیم از خرید و ساخت اما یک کشتی ۳۰ روز رفت و برگشتش بین ایران و روسیه طول میکشد در صورتی که اگر مدیریت لازم داشته باشیم میتوانیم سرویس را به ۲.۵ سرویس در ماه افزایش دهیم.

پل مه ادامه داد: برای اینکه مشکلات کریدور حل شود اول ما باید مشکلات خودمان را حل کنیم. دولت ها وظیفه قانون گذاری دارند اما سرمایه گذاری ها را خود ما باید انجام دهیم. برای اینکه کریدور فعال شود ما پیشنهاد میدهیم که مشترکاتی داشته باشیم. ما اعلام آمادگی میکنیم برای تاسیس یک شرکت مشترک بین ایران، روسیه و هندوستان علارغم اینکه اعتقاد داریم همه زیرساخت ها در ایران وجود دارد اما آمادگی سرمایه گذاری دیگری را هم داریم.

وی ادامه داد: برخی از کاهش هزینه حمل از طریق کانال سوئز صحبت میکردند که جایگزینی است که میتواند تمام منافع کریدور را از بین ببرد. سوال اینجاست که چرا باید گردش یک کانتینر به سمت روسیه تا کانتینر خالی برگردد ۶۵ روز طول بکشد. طبیعی است که مالک کانتینر برایش صرف نکند که در در این مسیر فعالیت کند و ضرورت دارد هرچه زودتر کانتینر با بار برگردد.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.