| کد خبر: 241396 |

یکسال پس از انسداد کانال سوئز

یک سال پیش در چنین روزهایی، کشتی غول پیکری به نام اورگیون (Ever Given) تحت راهبری خط کشتیرانی تایوانی اورگرین (Evergreen) با پرچم پاناما هنگام عبور از کانال سوئز به گل نشست و آن را به مدت 6 روز مسدود کرد.

تین نیوز

یک سال پیش در چنین روزهایی، کشتی غول پیکری به نام اورگیون (Ever Given) تحت راهبری خط کشتیرانی تایوانی اورگرین (Evergreen) با پرچم پاناما هنگام عبور از کانال سوئز به گل نشست و آن را به مدت 6 روز مسدود کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر، در آن ۶ روز نفسگیر، صنعت کشتیرانی در مرکز توجه دنیا قرار گرفت و کانال‌ها و رسانه‌ های خبری معتبر جهان ساعت ها موضوعات آن را پوشش می دادند.

صدها کشتی در دو طرف کانال سوئز در صف قرار گرفتند و برخی از آنها هم مسیر خود را تغییر دادند و برای پرهیز از معطلی، عبور از دماغه امید نیک را با تقبل مصرف سوخت بیشتر و صرف زمان طولانی تر برخود هموار ساختند.

البته ماجرا به همین جا ختم نشد و درگیری حقوقی که پس از رها شدن کشتی اتفاق افتاد، ماه ها طول کشید و مبلغ آن بر صدها میلیون دلار بالغ شد و این حادثه، اداره کانال سوئز را مجبور کرد که جهت ایجاد اطمینان خاطر برای خطوط کشتیرانی، پروژه تعریض بخش جنوبی کانال را آغاز کند.

با تمام این اوصاف خیلی از کشورها و متصدیان حمل و نقل سعی کردند تا راه های جایگزینی را برای کانال سوئز در آستین خود داشته باشند و این موضوع اهمیت توجه به کریدور شمالی (ترانس سیبریا  - راه آهن شرقی-غربی روسیه)، کریدور میانی (میدل کریدور) و کریدور جنوب - شمال (نوستراک) را یادآوری کرد.

الکس هرشام، مدیر عامل شرکت حمل و نقل Zencargo، با نگاهی به اهمیت این انسداد برای زنجیره های تامین جهانی، اظهار داشت: در حالی که این بحران فقط 6 روز طول کشید اما آسیب های آن به شکل طولانی مدتی بر زنجیره‌های تامین بین‌ المللی اثر گذاشت.

هرشام همچنین گفت که این به گل نشستن به دنیا نشان داد که یکی از اخبار مهم دنیا، اخبار زنجیره تامین تجارت جهانی است.

وی همچنین افزود: تصاویر خیره کننده کشتی های در صف انتظار عبور از سوئز لازم بود تا همه به طور کامل درک کنند که ما چقدر در رابطه با اختلال زنجیره تامین ضربه پذیر هستیم.

همزمان با این بحران، صنعت کشتیرانی با اختلال های بسیار دیگری در زنجیره تامین مواجه شد، از جمله شیوع گسترده کووید در کشورهای مختلف جهان، صف‌ های طولانی در پس کرانه های بنادر آمریکایی (ناشی از جهش تقاضا و آماده نبودن شبکه های لجستیکی برای پاسخگویی به این جهش) و اخیراً هم پیامدهای تهاجم روسیه به اوکراین.

جک مک فارلین، مدیر عامل پلتفرم تدارکات مبتنی بر هوش مصنوعی «دیپ استریم» نیز در این رابطه اظهار داشت: از همه این ها درس های زیادی می توان آموخت. کسب و کارها باید در مورد زنجیره تامین و تدارکات خود اطلاعات کافی داشته باشند.

فناوری مدرن، چابکی را ممکن و ساده می‌کند و شرکت‌ها اکنون برای اولین بار می‌توانند بر کل عملیات لجستیکی خود از یک میز در لندن، هنگ کنگ یا نیویورک نظارت کنند.

هنگامی که یک رویداد، مانند این انسداد، یا تعطیلی بنادر به دلیل شیوع کووید یا فاجعه‌های طبیعی رخ می دهد، کسب و کارهایی که در زنجیره تامین خود قابلیت رصد بیشتری دارند، می توانند در سریع‌ ترین حالت، خود را با شرایط تطبیق دهند و از داده ها و اطلاعات برای یافتن راه حل های جایگزین و پیشرفت در کارشان استفاده نمایند‌.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.