| کد خبر: 266858 |

مرجع افزایش نرخ بلیت، شورای عالی هواپیمایی است

رییس کمیته حمل و نقل هوایی مجلس گفت: مردم توان خرید بلیت هواپیما با همین قیمت های موجود را هم ندارند و قیمت گذاری ها باید به طور معقول و با توجه به شرایط انجام شود.

تین نیوز

رییس کمیته حمل و نقل هوایی مجلس گفت: مردم توان خرید بلیت هواپیما با همین قیمت های موجود را هم ندارند و قیمت گذاری ها باید به طور معقول و با توجه به شرایط انجام شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، پس از مخالفت های پی در پی با خواسته شرکت های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما بیش از آن میزانی که توصیب شد، این بار ایرلاین دار از کانال دیگری برای افزایش قیمت بلیت هواپیما وارد شدند و با رای دیوان عدالت اداری دوباره قیمت ها را بالا بردند. اساس و پایه این رای دیوان هم، موضوع مطرح شده در برنامه پنجم توسعه مبنی بر شناور سازی نرخ بلیت هواپیما بوده که البته این موضوع در برنامه ششم تکرار نشد.      

در گذشته هر بار که شرکت های هواپیمایی قصد افزایش قیمت بلیت را داشتند بهانه ای برای افزایش کیفیت مطرح می کردند که در عمل اتفاقی حداقل در رشد کیفیت دیده نمی شد اما چند سالی است که رمز علمیات افزایش قیمت به «نوسان ارز» تغییر کرده و حتی دیگر برای اقناع تصمیم گیر بحث افزایش کیفیت را هم مطرح نمی کنند بلکه برای رسیدن به سود بیشتر و چانه زنی ها، تصمیم گیر را تغییر می دهند و در حالی که تنها تعیین کننده نرخ بلیت شورای عالی هواپیمایی است، این بار از دیوان عدالت اداری مجوزی برای افزایش قیمت بلیت گرفته اند.

از سیاست های سودجویی برای بالا بردن قیمت بلیت همین که حتی در بحث آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، نسبت به اعمال کف قیمتی اقدام کردند تا برخی از ایرلاین ها با فروش بلیت با قیمت کمتر از اوقات کم مسافر، نرخ شکنی نکنند و قیمت پایین نیاید.

البته دور از انصاف است که هزینه های تحمیلی از سوی دولت به ایرلاین ها که در نهایت منجر به افزایش قیمت بلیت است را در نظر بگیریم و اگر دولت هم دغدغه توان خرید مردم را دارد چرا هزینه هایی مانند مالیات و انواع عوارض برای دستگاه های متعدد سازمانی را بر بلیت هواپیما وضع می کند؟

درباره این افزایش قیمت بلیت بدون مجوز متولی، رحمت الله فیروزی پوربادی، رییس کمیته حمل و نقل هوایی مجلس و عضو کمیسیون عمران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: تنها نهاد مجاز برای افزایش قیمت بلیت هواپیما شورای عالی هواپیما با محوریت سازمان هواپیمایی کشوری است.

وی ادامه داد: هر چند که دولت خود برنامه ای در نظر گرفت که نرخ بلیت آزاد باشد اما در نهایت متولی تصمیم گیر در این باره هم سازمان هواپیمایی کشوری است که در نهایت نرخ تعیین شده باید به تایید ستاد تنظیم بازار برسد تا با توجه به شرایط درباره قیمت نهایی بلیت تصمیم گرفته شود.

رییس کمیته حمل و نقل هوایی مجلس و عضو کمیسیون عمران ادامه داد: مردم توان خرید بلیت هواپیما با همین قیمت های موجود را هم ندارند و قیمت گذاری ها باید به طور معقول و با توجه به شرایط انجام شود.

وی افزود: البته باید شرایط شرکت های هواپیمایی را هم در نظر گرفت و مدیران ایرلاین ها می گویند این نرخ بلیت، افزایش نرخ ارز، افزایش سایر هزینه ها و ... را پوشش نمی دهد. اما در نهایت متولی دولت است و دولت می تواند با اقداماتی هزینه تمام شده بلیت برای مردم را کاهش دهد و بخشی از افزایش هزینه ها را به ایرلاین ها منتقل نکند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

نظرسنجی
آیا جلسات اخیر مدیرعامل راه آهن با مدیران شرکت‌های مالک لوکوموتیو و واگن و تأکید ایشان بر حمایت از بخش خصوصی، تا کنون در بهبود وضعیت این شرکت ها مؤثر بوده است؟