| کد خبر: 247340 |

گمرک اجازه ترخیص قطعات و لاستیک هواپیما را نمی دهد

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه از 7 ماه گذشته با مشکل عدم اجازه برای ترخیص قطعات هواپیما از گمرکات مواجه هستیم، گفت: در فرایند دور زدن تحریم ها برای خرید این قطعات امکان ثبت سفارش وجود ندارد و با این اقدام گمرک، شرکت های هواپیمایی با یک تحریم مضاعفی مواجه شده اند.

تین نیوز

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه از 7 ماه گذشته با مشکل عدم اجازه برای ترخیص قطعات هواپیما از گمرکات مواجه هستیم، گفت: در فرایند دور زدن تحریم ها برای خرید این قطعات امکان ثبت سفارش وجود ندارد و با این اقدام گمرک ، شرکت های هواپیمایی با یک تحریم مضاعفی مواجه شده اند.

به گزارش تین نیوز، مقصود اسعدی سامانی درباره انباشت قطعات هواپیما یی در گمرکات و عدم اجازه ترخیص این قطعات اظهار داشت: از 7 ماه گذشته با مشکل عدم ترخیص قطعات و لاستیک هواپیما از گمرک مواجه شده ایم و گمرک برای ترخیص این قطعات، مجوز از دولت می خواهد.    

وی ادامه داد: شرکت های هواپیمایی امکان ثبت سفارش را ندارند اما طبق قوانین گمرکی کالای وارداتی باید ثبت سفارش و منشا ارزی آن مشخص شود و در غیر این صورت اجازه ترخیص به آن کالا داده نمی شود.     

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با اشاره به مشکلات شرکت ها برای ثبت سفارش قطعات هواپیما گفت: شرکت های هواپیمایی در شرایط تحریم ها امکان خرید لاستیک و قطعات هواپیما را به صورت عادی ندارند و از سوی دیگر در فرایند دورزدن تحریم ها برای خرید این قطعات امکان ثبت سفارش وجود ندارد و  با این اقدام گمرک، شرکت های هواپیمایی با یک تحریم مضاعفی مواجه شده اند.

اسعدی سامانی با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از ناوگان هوایی کشورمان با مشکل قطعه مواجه هستند و با عدم ترخیص قطعات از گمرک، به تدریج هواپیمای بیشتری زمین گیر خواهد شد، افزود: تمام شرکت های هواپیمایی قطعاتی دارند که در گمرک مانده و ترخیص نشده و این قطعات تنها مربوط به یک یا دو شرکت هواپیمایی نمی شود. بخشی از این کالاها ترخیص نشده در گمرک، لاستیک هواپیما و قطعات مصرفی روزانه شرکت ها هستند که هواپیما برای انجام پرواز به آن نیاز دارند اما این قطعات در گمرک گیر کرده اند و ترخیص نشده اند.

وی ادامه داد: در مقطعی سازمان هواپیمایی کشوری با رییس کل  گمرک مذاکراتی داشتند که از اختیارات ارایه شده در ماده 42 قانون امور گمرکی استفاده شود و رییس کل گمرک هم از این طریق، اجازه ترخیص قطعات را برای مدت محدودی صادر کرد و به صورت موردی برخی از قطعات ترخیص شدند اما پس از آن باز هم جلوی ترخیص قطعات را گرفتند و اعلام شد تا زمانی که دولت مجوز لازم را صادر نکند، امکان ترخیص قطعات نیست.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با اشاره به پیگیری های انجام شده برای صدور این مجوزهای خاص اظهار داشت:  وزارت راه که اساسا توجهی به خواسته و مشکلات ایرلاین ها ندارد و از وزارت راه و شهرسازی ناامید شدیم اما با رییس جمهوری، قوه قضایی در این باره مکاتباتی داشتیم و حتی با دادستان تهران جلساتی را برگزار کردیم و قول داده شد که پیگیری های لازم انجام شود اما ظاهرا نتیجه ای درپی نداشت.

وی گفت: پیگیری های زیادی از سوی ایرلاین ها انجام شده اما فعلا مجوزی را صادر نکردند و اگر این مجوز ترخیص قطعات هواپیما بدون ثبت سفارش صادر نشود به طور قطع تعداد هواپیماهای زمینگیر افزایش پیدا خواهد کرد و همین الان هم دوره خرید بلیت هواپیما به 15 روز تا یک ماه رسیده چراکه بخشی از ناوگان زمین گیر شده و عرضه متناسب با تقاضا نیست.

اسعدی سامانی با بیان اینکه متخصصان داخلی دانش تعمیر هواپیما را دارند اما با مشکل عدم تامین قطعات مواجه هستند، گفت: حتی آخرین چک هواپیمایی در داخل کشور انجام می شود و به دانش تعمیر هواپیما دست پیدا کرده ایم و متخصصان در این سال های تحریم تجربه خوبی از تعمیر هواپیما داشتند اما مشکل  اساسی تامین قطعات مورد نیاز است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.