| کد خبر: 197192 |

رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری:

رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد:حدود ۵۴ فرودگاه در کشور وجود دارد که با درآمدهای پروازهای عبوری نیازمند به‌روزرسانی و خرید تجهیزات و زیرساخت‌ها هستند از همینرو سهم خواهی پدافند از پروازهای عبوری منطقی نیست.

تین نیوز

رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد: حدود ۵۴ فرودگاه در کشور وجود دارد که با درآمدهای پروازهای عبوری نیازمند به‌روزرسانی و خرید تجهیزات و زیرساخت‌ها هستند از همین رو سهم خواهی پدافند از پروازهای عبوری منطقی نیست.

به گزارش تین نیوز، بهزاد مظاهری در خصوص سهم خواهی پدافند از پروازهای عبوری به خبرنگار ما میگوید: پدافند هوایی بسیار ازلحاظ ملی و امنیتی در کشور توانا و معتبر است که وظیفه برقراری امنیت فضای کشور را بر عهده دارد، اما به اعتقاد من سهم‌خواهی پدافند از درآمدهای پروازهای عبوری منطقی نیست.

او با بیان اینکه درآمد حاصل از پروازهای عبوری وارد حساب اختصاصی که در خزانه کشور باز شده می‌رود و در نهایت برای بازسازی و نوسازی فرودگاه‌ها برای تجهیزات ناوبری و رادارها استفاده می‌شود، می‌افزاید: «اگر رادارها، به‌نوعی رادارهای نظامی بودند پدافند می‌توانست ادعا کند که بخش هوانوردی غیرنظامی از رادار و تجهیزات ما برای هدایت پروازها استفاده می‌کند به همین جهت باید درصدی از سهم درآمدهای پروازهای عبوری به پدافند اختصاص یابد اما این در حالی است که تمام رادارها و تجهیزات سیول است.»

مظاهری با تأکید بر اینکه باید شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و سازمان هواپیمایی کشوری مانع این کار شوند و از سوی دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز نباید زیر بار این سخنان بروند، اظهار می‌کند: «اگر بودجه پدافند هوایی کافی نیست دولت باید از بودجه عمومی کشور سهم بیشتری به پدافند اختصاص دهد.

طبق گفته او سازمان هواپیمایی جهانی (ICAO) خدمات ناوبری هوایی را به‌صورت شفاف تعریف کرده و در هیچ بخشی به خدمات پدافند هوایی (Air Defense) اشاره نکرده است و از سوی دیگر ایکائو تأکید دارد که حوزه هواپیمایی غیرنظامی نباید هزینه‌های بیشتری را بابت هزینه‌های امنیت عمومی پرداخت کند که دقیقا شامل پدافند هوایی می‌شود و ایکائو فقط هزینه‌های امنیتی که جنبه پیشگیرانه را مشخصا در ارتباط با هواپیمایی غیرنظامی را داشته باشد را به رسمیت شناخته است.

رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری با ابراز این مسئله که برنامه‌های پدافند هوایی در زمره خدمات و تسهیلات هزینه‌های خدمات ناوبری هوایی تعریف نشده است، می‌گوید: «درآمدهای ناشی از فروش خدمات ناوبری هوایی مشتمل بر قیمت تمام‌شده خدمات فوق‌الذکر به‌اضافه سود معقولی تعریف شده است به همین جهت اختصاص بخشی از درآمدهای فروش خدمات ناوبری هوایی به پدافند هوایی باعث بالارفتن هزینه‌های خدمات ناوبری هوایی خواهد شد.»

مظاهری با بیان اینکه عملکرد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و پدافند هوایی دو مقوله جدا از هم هستند، اضافه می‌کند: «حوزه کاری پدافند هوایی مربوط به دفاع از کشور است اما وظیفه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران وظیفه عبور سالم و بی‌خطر هواپیماها از فضای کشور است.»

او تأکید دارد که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران باید سریع نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد و مانع تصویب این موضوع در مجلس شود چراکه حدود ۵۴ فرودگاه در کشور وجود دارد که با درآمدهای پروازهای عبوری نیازمند به‌روزرسانی و خرید تجهیزات و زیرساخت‌ها هستند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین