| کد خبر: 195913 |

◄ امکان تحریم شرکت فرودگاه‌ها با سهم‌خواهی پدافند

یک کارشناس هوایی معتقد است صرف درآمدهای پروازهای عبوری در بخش نظامی امکان تحریم شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران را به وجود می‌آورد.

تین نیوز

یک کارشناس هوایی معتقد است صرف درآمدهای پروازهای عبوری در بخش نظامی امکان تحریم شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران را به وجود می‌آورد.

روح اله فلاح تبار در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هوایی تین نیوز در خصوص سهم خواهی پدافند هوایی از درآمدهای پروازهای عبوری، عنوان کرد: این موضوع از سال‌های گذشته مطرح بود اما سهم خواهی 10 درصدی پدافند هوایی امروز به 30 درصد رسیده است اما موضوع میزان سهم خواهی در این میان حائز اهمیت نیست که ما بخواهیم به روی آن بحث کنیم؛ آن چیزی که مهم است غلط بودن اصل و بنای این درخواست به لحاظ امنیت ملی و قوانین بین‌المللی در صنعت هوانوردی است.

او درباره ارتباط این موضوع با امنیت ملی توضیح داد: پدافند هوایی در حقیقت مسئول فضای کل ایران است که شامل فضای آسمان ایران نیز می‌شود، بدان معنا که ما یک نیروی نظامی داریم که کارکردش تأمین امنیت برای کل کشور است.

این کارشناس صنعت فرودگاهی با بیان اینکه پدافند هوایی برای تأمین امنیت کل فضای کشور باید هزینه کند که این هزینه از طریق بودجه عمومی کشور تأمین می‌شود، تصریح کرد: پدافند هوایی در تامین امنیت نقش نظامی ایفا می‌کند نه تجاری؛ اما درخواست پدافند مبنی بر سهم خواهی از درآمد پروازهای عبوری مثل این می‌ماند که پلیس منطقه عنوان کند به دلیل اینکه ما در این منطقه امنیت ایجاد می‌کنیم شهرداری باید از عوارض ساخت‌وساز، نوسازی و ... 30 درصد به ما پرداخت کند تا ما امنیت را برقرار ‌کنیم.

فلاح تبار با تأکید بر اینکه پدافند هوایی امنیت را برای کل کشور ایجاد می‌کند نه فقط صنعت هوانوردی، اظهار داشت: ایمنی پروازها بر عهده شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است و پدافند امنیت کل فضای ایران را تأمین می‌کند.

وی با تأکید بر این موضوع که صنعت هوانوردی در تمام دنیا در خدمت حمل‌ونقل هوایی همان کشور است، می‌گوید: در همه جای دنیا عوارضی که از صنعت هوایی به دست می‌آید صرف ارتقا و به‌روزرسانی تجهیزات و زیرساخت‌های صنعت هوانوردی می‌شود.

فلاح تبار در خصوص حساسیت‌های بین‌المللی که به روی صنعت هوایی در جهان وجود دارد اشاره می‌کند و  می‌افزاید: این احتمال قویاً وجود دارد که اگر بخشی از درآمدهای عوارض پروازهای عبوری را صرف پدافند در بخش نظامی کنیم در بخش پروازهای عبوری تحریم شویم؛ چراکه می‌توانند عنوان کنند که ایران درآمدهای تجاری خود صرف بخش نظامی کرده است.

او افزود: ما امروز می‌بینم شرکت‌های هواپیمایی به هر دلیلی که درگیر جریان‌های مختلف بودند مورد تحریم آمریکا قرارگرفته‌اند و امروز به‌سختی به فعالیت خود در چرخه صنعت حمل‌ونقل هوایی ادامه می‌دهند از همین رو احتمال اینکه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز در راستای این موضوع تحریم شود وجود دارد.

این کارشناس هوایی با بیان اینکه اگر ما پدافند را به شرکت فرودگاه‌های کشور وصل کنیم عملاً خلاف اصل 75 قانون اساسی عمل کرده‌ایم، گفت: ما با این کار شرکت فرودگاه‌ها را که شرکتی درآمد-هزینه ای است را وابسته به بودجه‌های عمومی کشور خواهیم کرد.

فلاح تبار گفت: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به‌عنوان شرکت دولتی زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی محسوب می‌شود که مجمع عمومی این شرکت متشکل از پنج نماینده عضو وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت_معدن، وزارت بازرگانی سابق، سازمان امور استخدامی و وزارت اقتصادی دارایی بود اما در زمان آقای احمدی‌نژاد که وزارت صنعت، معدن و بازرگانی ادغام شد مجمع شرکت فرودگاه به چهار عضو رسید این در حالی است که مجمع عمومی نمی‌تواند چهار عضو داشته باشد.

او ادامه داد: اما دو ماه گذشته آمدند اساسنامه جدید شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران را اعلام کنند نفر پنجم مجمع وزارت دفاع اعلام شد که برخی می‌گویند این اتفاق به دلیل سابقه حضور وزیر راه و شهرسازی در وزارت دفاع صورت گرفت، این در حالی است که حضور وزارت خارجه یا حتی وزارت میراث گردشگری در مجمع شرکت فرودگاه‌ها بیشتر نیاز بود. از همین رو گفته می‌شود شاید اکنون پدافند هم به پشتوانه حمایت احتمالی وزیر راه و شهرسازی این ادعا را مطرح کرده باشد چون پیش از این در این باره تلاش بسیاری کردند اما موفق نشدند. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    ممنون از قراردادن آزادانه تمامی نظرات مخاطبانتان در سطل آشغال آن خبرگزاری. بالاخره شماهم هزینه داریدونبایدخاطرمدیران محترم راآزرده کنید

    • ناشناس 0 0

      خوب نظرات را منتشر کن چرا این نظر را می‌گذاری؟ یا جواب این کامنت را بدهید

  • ناشناس 2 0

    لطفا در انعکاس نظرات رزومه و جایگاه افراد را در نظر بگیرید. چون شما خبرگذاری تخصصی هستید و مخاطبانتان خاص هستند.