| کد خبر: 219521 |

◄ دلیل واردات ناوگان دست دوم جاده‌ای به جای ناوگان ریلی

کاهش مصرف سوخت یکی از دلایل نوسازی بوده، اما صرفاً با توجیه کاهش مصرف سوخت و انرژی اجازه واردات صادر نشده است.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل گفت: عمده‌ترین شیوه حمل و نقل در جهان و ایران حمل و نقل جاده‌ای است و با وجود تلاش‌های فراوان برای جایگزینی آن از طریق حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی، همچنان حمل و نقل جاده‌ای مهمترین نقش را در اقتصاد کشور دارد.

به گزارش تین نیوز، حمزه علی بخشی این مطلب را در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی واردات ناوگان دست دوم جاده‌ای اولویت بیشتری دارد یا ریلی؟ بیان کرد.

وی افزود: با توجه به سهم 90 درصدی حمل ونقل جاده‌ای در کشور، وجود ناوگان فعال و ایمن، نیاز کشورمان بوده و به لحاظ عملکردی، ایمنی، هزینه‌های عملیاتی، تعمیر و نگهداری، آلودگی‌های زیست محیطی، بهره‌وری و میزان مصرف سوخت و فرسودگی بیش از حد ناوگان، کشور ما سال‌ها است که به دنبال حذف ناوگان فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای است.

واردات ناوگان دست دوم جاده‌ای یا ریلی، کدام ارجح است؟

وی اظهار کرد: متاسفانه بزرگی اشکالات ناشی از موارد ذکر شده و ارزش ریالی ناشی از هدر رفت منابع، ایجاد تورم و بیکاری ناشی از آن، سالیانه به چند هزار میلیارد تومان می‌رسد.

به گزارش تین نیوز، بخشی گفت: مجموع این خسارت‌های هنگفت، منجر به وضع مقررات اصلاحی در قالب بند (ه) ماده 163 در قانون برنامه پنجم توسعه شد و بنا به ضرورت و نیاز مبرم بخش حمل و نقل و در جهت اهداف کلان و سیاست‌های اجرایی، در سال 1395 با مصوبه بعدی مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان، این مهم تبدیل به احکام دائمی برنامه های توسعه  پجمهوری اسلامی در بند(ث) ماده 30 گردید.

این کارشناس عنوان کرد: بر این اساس ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل کالای جاده‌ای و واردات ناوگان زیر سه سال ساخت در مقابل حذف ناوگان فرسوده، به‌عنوان یک نیاز در اولویت سیاست‌های کشور  نسبت به حمل و نقل ریلی قرار گرفت.

وی افزود: البته می‌توان گفت کاهش مصرف سوخت یکی از دلایل نوسازی بوده، اما صرفاً با توجیه کاهش مصرف سوخت و انرژی اجازه واردات صادر نشده است و این موضوع ارتباطی به احیاناً توانایی تولید این ناوگان در داخل کشور نداشته و عنوان تناقص در سیاست‌های کلان نیز مشاهده نمی‌شود، هر چند اعتقاد داریم که لازم است به بخش ریلی نیز توجه بیشتری شده تا سهم آن در حمل و نقل کشور افزایش یابد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.