| کد خبر: 217240 |

◄ واردات ناوگان زیر سه سال ساخت، راهکاری برای افزایش ایمنی عبور و مرور

یک کارشناس حمل و نقل معتقد است: بهره‌وری و استفاده بهینه از ظرفیت ناوگان حمل و نقل کالا در طرح واردات ناوگان زیر سه سال ساخت و خروج ناوگان فرسوده، راهکار مناسب و صحیحی است.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل معتقد است: بهره‌وری و استفاده بهینه از ظرفیت ناوگان حمل و نقل کالا در طرح واردات ناوگان زیر سه سال ساخت و خروج ناوگان فرسوده، راهکار مناسب و صحیحی است.

به گزارش تین نیوز، حمزه علی بخشی این مطلب را در نقد یادداشتی از رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال دار استان تهران بیان کرد که چندی پیش با عنوان «چرا دیگر نیازی به واردات و نوسازی ناوگان باری نیست؟» در تین نیوز منتشر شد.

علی بخشی با طرح این پرسش که آیا واقعاً دیگر نیازی به واردات و نوسازی ناوگان باری نیست،  به تین نیوز گفت: رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال دار استان تهران در یادداشتی عنوان کرد که که اگر فقط ناوگان فرسوده از گردونه خارج شود، تا پایان امسال مشکل نوسازی و کمبود ناوگان حمل کالا برطرف خواهد شد، این به واقع صورت مسئله و انتظار به حقی است که سال‌ها متولیان امر به‌دنبال راهکارهایی برای حل آن بوده و هستند.

وی افزود: اما اکنون این پرسش‌ها مطرح است که با شرایط موجود به‌لحاظ عملکرد، ایمنی، هزینه‌های عملیاتی، تعمیر و نگهداری، آلودگی، میزان مصرف سوخت و ...، آیا نوسازی و خروج ناوگان فرسوده امری ضروری بوده، دلایل توجیهی آن کدام است، چه ارگان یا ارگان‌هایی مسئول و متولی آن هستند، اهداف نوسازی، موانع و مشکلات اجرائی آن، هزینه‌های نوسازی و منابع مالی، اعتباری و تسهیلات بانکی، مکانیزم نوسازی، مشخصات ناوگان نو و ویژگی‌های آن، ناوگان فرسوده و کهنه و سرانجام آن چه می‌شود و ...؟

چرا دیگر نیازی به واردات و نوسازی ناوگان باری نیست؟

وی با بیان این‌که با بیش از 2 دهه تلاش، توفیق چندانی در این زمینه حاصل نشده است، در مورد دلایلی که نوسازی ناوگان را ضروری می‌کند، عنوان کرد: مسلم است حمل ونقل بدون نیروی محرکه قوی یعنی ناوگان فعال و ایمن، کالبد مرده‌ای بیش نیست و نوسازی به‌دنبال اهدافی از قبیل ایمنی و کاهش تصادفات، کاهش مصرف سوخت و انرژی، کاهش آلودگی و ضایعات زیست محیطی، کاهش هزینه‌های نگهداری به دلیل ارزبری تامین قطعات برای تعمیرات ناوگان فرسوده، کاهش هزینه‌های استهلاک و افزایش بهره‌وری در حمل و نقل است.

علی بخشی گفت: یکی از دلایل فعالیت و حضور ناوگان فرسوده در بازار حمل ونقل، محدودیت واردات ناوگان خارجی بوده که عقب‌ماندگی تکنولوژی کامیون‌های موجود و فرسوده را پنهان نموده و استفاده از ناوگان با فناوری جدید را به تاخیر انداخته و موجب شده است کارخانجات داخلی فارغ از رقابت خارجی، کماکان مدل‌های قدیمی را عرضه نمایند.

به گزارش تین نیوز، این کارشناس افزود: همچنین محدودیت‌های تولید در کشور موجب افزایش قیمت کامیون‌های موجود و نو شده، به همین دلیل مالکان ناوگان فرسوده نسبت به کامیون‌ها به عنوان افزایش دارایی خود نگاه کرده و همچنان مایل به حذف و یا اسقاط ناوگان فرسوده در کشور نیستند.

وی بیان کرد: از آنجایی‌که حمل و نقل ریلی هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است، بنابراین بازار فعالیت حمل و نقل جاده‌ای کماکان رونق داشته و موجب شده که ناوگان فرسوده و نو بتوانند به تقسیم کار تن داده و وارد رقابت با یکدیگر نشوند. اما اگر رقابتی وجود داشت، قطعا ناوگان فرسوده بازنده آن بود.

او با تاکید بر این‌که در مجموع حذف ناوگان فرسوده با توجه به بازتاب‌های اجتماعی گسترده، به‌ویژه این‌که طرح خروج این ناوگان با اقشار آسیب‌پذیر جامعه سرو کار دارد، تابه‌حال موفقیت چندانی نداشته است، اظهار کرد: مجموع این رفتارها باعث شده است تا در اثر عدم خروج ناوگان فرسوده از سیستم حمل و نقل و ورود بی‌رویه ناوگان نو (بدون اسقاط ناوگان فرسوده) به این عرصه، بر تعداد ناوگان و ظرفیت حمل اضافه شود که دائم مازاد ظرفیت ناوگان در حمل و نقل کالای کشور را نشان می‌داد.

علی بخشی تاکید کرد: این در حالی است که اخیراً کامیون‌های ترانزیتی نیز به دلیل محدودیت خروج از کشور در حمل و نقل بین‌المللی، به حمل و نقل داخلی روی آورده و ورود این حجم از ناوگان به حمل و نقل داخلی، ظرفیت حمل را به مراتب بیشتر می‌نماید. اما آیا با ورود این ناوگان در این شرایط به حمل ونقل داخلی، مشکل نوسازی برطرف می‌شود؟

به گزارش تین نیوز، وی افزود: همانگونه که گفته شد، اصلاً کمبود ناوگان نداشته‌ایم تا با ورود آنان مشکل برطرف شود  اما با این اتفاق نیز، کماکان مشکل نوسازی باقی است. نوسازی (واگذاری و ورود) ناوگان، با اسقاط و خروج ناوگان فرسوده و ارائه تسهیلات مناسب از ضروریات است و کمک موثری به سروسامان دادن وضعیت نابه‌سامان ناوگان موجود باری در کشور خواهد بود.

علی بخشی عنوان کرد: بر این اساس تاکید می‌کنم راهکار سازمان راهداری  و حمل و نقل جاده‌ای برای افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از ظرفیت ناوگان حمل و نقل کالا در طرح واردات ناوگان زیر سه سال ساخت و خروج ناوگان فرسوده  که موجب کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای، کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت و انرژی، افزایش ایمنی عبور و مرور، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و ... می‌شود، راهکار مناسب و صحیحی به نظر می‌رسد و جای تقدیر و تشکر دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.