بازدید سایت : ۲۴۸۳۰
| کد خبر ۳۰۱۹۸۷
کپی شد

◄ شبیه ساز پرواز؛ از معماری عملیات، تا ساختاری استراتژیک

امروز بیش از هر زمان دیگری، شبیه ساز پرواز نه در حاشیه آموزش، که در بطن تصمیم سازی شرکت های هواپیمایی جای گرفته است؛ مسیری که از معماری عملیات آغاز شد و به ساختاری استراتژیک انجامید.

شبیه ساز پرواز؛ از معماری عملیات، تا ساختاری استراتژیک
تین نیوز |

علیرضا عشاقی : در سال های اخیر، نگاه به شبیه ساز پرواز در ساختار شرکت های هواپیمایی از یک ابزار صرف آموزشی فراتر رفته است. زمانی نه چندان دور، شبیه ساز صرفاً جایگزینی برای پرواز واقعی تلقی می شد که در محیطی کنترل شده امکان تمرین فرآیندها و شرایط اضطراری را فراهم می کرد. اما امروز، جایگاه آن به گونه ای تغییر یافته که در برخی ساختارهای مدیریتی، از آن به عنوان یکی از محورهای راهبردی توسعه و بهره وری یاد می شود. این تغییر رویکرد، نتیجه درک عمیق تر از ظرفیت های چندلایه شبیه ساز در ایجاد تحول در آموزش، افزایش ایمنی، تسهیل برنامه ریزی عملیاتی و حتی توسعه صنعت هوانوردی در مقیاسی وسیع تر است.

شرکت های هواپیمایی در مسیر ارتقای ساختارهای آموزشی خود، با دو انتخاب کلیدی استفاده از شبیه سازهای موجود در مراکز بیرونی، یا ایجاد مرکز اختصاصی آموزش با بهره گیری از شبیه سازهایی متناسب با نوع عملیات، ناوگان و سطح نیاز خود مواجه هستند. این شبیه سازها تنها محدود به شبیه سازهای صرفا تمام حرکتی سطح بالا که به اصطلاح «FFS» (Full Flight Simulator) نام دارند، نمی شوند.

از دستگاه های آموزشی ابتدایی – مانند شبیه سازهای کلاس «BITD» (Basic Instrument Training Device) - برای تمرین مهارت های پایه گرفته تا شبیه سازهای روش های عملیاتی استاندارد – مانند شبیه سازهای کلاس «FNPT» (Flight Navigation Procedure Trainer) - و ابزارهای ترکیبی مبتنی بر «واقعیت مجازی» VR (Virtual Reality)، هرکدام می توانند به تناسب هدف تعریف شده، در سطوح مختلفی از آموزش و آماده سازی خلبانان به کار گرفته شوند. بنابراین انتخاب نوع شبیه ساز، صرفاً مسئله ای فنی نیست بلکه برآمده از درکی جامع از اهداف عملیاتی، چشم انداز توسعه ناوگان و سیاست های منابع انسانی شرکت است.

در فرآیند تصمیم گیری برای استفاده از شبیه ساز، بسیاری از شرکت های هواپیمایی ابتدا موضوع هزینه و بازگشت سرمایه را بررسی می کنند. اما آنچه اغلب در این تحلیل ها نادیده گرفته می شود، تأثیرات جانبی و گاه نامحسوسی است که در بطن ساختار عملیاتی شرکت شکل می گیرد. داشتن یک مرکز آموزش داخلی با شبیه ساز اختصاصی، به شرکت این امکان را می دهد که متناسب با تغییرات عملیاتی، بازنگری در روش های آموزشی را بدون وابستگی به عوامل بیرونی انجام دهد. همچنین موجب شکل گیری یک چرخه آموزشی پایدار و متصل به واقعیت عملیاتی شرکت می شود؛ چرخه ای که در آن، تجربیات واقعی خلبانان از پروازها می تواند بلافاصله به سناریوهای شبیه سازی شده تبدیل شود و کیفیت بازآموزی و آموزش مداوم را افزایش دهد.

شبیه ساز پرواز

نقش شبیه ساز در ارتقای فرهنگ ایمنی نیز انکارناپذیر است. شبیه سازی سناریوهایی که در پرواز واقعی یا قابل تمرین نیستند و یا به دلایل ایمنی نباید تمرین شوند، به خلبانان امکان می دهد تا آمادگی ذهنی و عملیاتی بالاتری نسبت به شرایط غیرمنتظره داشته باشند. از سویی دیگر، تیم های ایمنی شرکت نیز می توانند از داده ها و بازخوردهای حاصل از تمرینات شبیه ساز، برای تحلیل ضعف های سیستم، بهبود چک لیست ها و تدوین سیاست های ایمنی استفاده کنند. به این ترتیب، شبیه ساز نه تنها یک ابزار آموزش بلکه یکی از بازوهای عملیاتی واحد ایمنی پرواز نیز تلقی می شود.

تأثیرات زیرساختی شبیه ساز در سطح ملی نیز قابل توجه است. در کشورهایی که با کمبود مراکز آموزش هوانوردی یا دسترسی محدود به آموزش استاندارد بین المللی مواجه اند، ایجاد مراکز شبیه ساز می تواند به عاملی برای تسریع در تربیت نیروی انسانی متخصص و ایجاد زیرساخت مستقل آموزشی بدل شود. این مسئله نه تنها از منظر خودکفایی آموزشی اهمیت دارد بلکه امکان جذب دانشجویان خارجی یا همکاری با خطوط هوایی منطقه ای برای ارائه خدمات آموزشی نیز فراهم می سازد. توسعه چنین مراکزی می تواند در بلندمدت به رشد صنعت هوانوردی کشور، افزایش توان رقابت در بازارهای منطقه ای و کاهش وابستگی به مراکز آموزشی خارجی منجر شود.

از منظر منابع انسانی، شبیه ساز نه فقط برای خلبانان بلکه برای تیم های پشتیبانی پرواز،  مهمانداران، و حتی دیسپچرها نیز قابل استفاده است. تمرین سناریوهای مشترک و تقویت مهارت های ارتباطی در محیط شبیه سازی شده، به تقویت کار تیمی، کاهش خطاهای انسانی و بهبود هماهنگی بین بخش های مختلف منجر می شود. برخی از شرکت های هواپیمایی از شبیه ساز به عنوان بخشی از فرآیند ارزیابی داوطلبان جدید استفاده می کنند و با طراحی آزمون های رفتاری و تصمیم گیری در محیط شبیه ساز، شناخت دقیق تری از توانایی ها و ویژگی های شخصیتی خلبانان احتمالی به دست می آورند.

بخش دیگری که کمتر به آن پرداخته می شود، تأثیر روانی استفاده مداوم از شبیه ساز بر خلبانان است. حضور در محیط شبیه سازی شده، بدون فشار عملیاتی پرواز واقعی، به خلبانان فرصت تمرکز بر یادگیری، پرسش گری و اصلاح اشتباهات را می دهد. این فضا، که در واقع نوعی «آزمایشگاه ایمنی» برای ذهن خلبانان است، به آن ها امکان می دهد تا با سناریوهای پیچیده تر و چالش برانگیزتر مواجه شوند و راه حل های مؤثرتری در مدیریت پرواز، تصمیم گیری در شرایط بحرانی و رعایت الزامات ایمنی ارائه دهند.

نکته مهم دیگر، انعطاف پذیری است که شبیه ساز در طراحی و بازطراحی برنامه های آموزشی فراهم می کند. با تغییر مقررات هوانوردی، ورود هواپیمای جدید به ناوگان یا حتی تغییراتی در سیاست های عملیاتی شرکت، می توان فوراً سناریوها و رویه های آموزشی را در شبیه ساز به روزرسانی کرد. این انعطاف، شرکت را از چرخه سنگین و زمان بر تطبیق با مراکز آموزشی بیرونی خارج می کند و به نوعی چابکی عملیاتی می بخشد. 

در نهایت، تصمیم برای بهره گیری از شبیه ساز نه تنها یک انتخاب مالی، بلکه نوعی بیانیه فرهنگی و راهبردی برای شرکت هواپیمایی محسوب می شود. شرکتی که به دنبال ارتقای جایگاه خود در صنعت هوانوردی است، باید نگاه خود را از سطح هزینه به سطح سرمایه گذاری، و از ابزار آموزشی به زیرساخت تحول ساز گسترش دهد. شبیه ساز پرواز، اگر به درستی انتخاب، اجرا و به کار گرفته شود، می تواند به ستون فقرات یک سیستم آموزش، ایمنی و توسعه پایدار تبدیل شود؛ ستونی که بر آن می توان آینده ای حرفه ای تر، ایمن تر و مستقل تر برای صنعت هوانوردی بنا کرد. شاید امروز بیش از هر زمان دیگری، شبیه ساز پرواز نه در حاشیه آموزش، که در بطن تصمیم سازی شرکت های هواپیمایی جای گرفته است؛ مسیری که از معماری عملیات آغاز شد و به ساختاری استراتژیک انجامید.  

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.