آغاز فصل جدید توسعه جاده ای در کهگیلویه و بویراحمد با اجرای ده ها پروژه عمرانی
مدیرکل راهداری استان با اشاره به پروژه های متعددی از جمله بهسازی محور برم الوان–سراسیاب، لکه گیری دهدشت–کوه پات، و تعریض راه های روستایی در باشت و مارگون، تأکید کرد: این اقدامات با بهره گیری از اعتبارات ملی و استانی، نقش مهمی در توسعه متوازن و عدالت منطقه ای ایفا می کنند.

در حالی که استان کهگیلویه و بویراحمد خود را برای سفر رئیس جمهور آماده می کند، پروژه های متعدد راهداری از شمال تا جنوب استان در حال اجراست؛ پروژه هایی که با هدف ارتقای ایمنی، تسهیل تردد روستاییان و کاهش محرومیت، چهره جاده های استان را دگرگون کرده اند.
به گزارش تین نیوز، در آستانه سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد، نگاه ها بار دیگر متوجه یکی از محروم ترین اما پرتلاش ترین استان های کشور شده است، استانی که با وجود جغرافیای کوهستانی، پراکندگی بالای روستاها و محدودیت های طبیعی در سال های اخیر شاهد تحولات محسوسی در حوزه زیرساخت های ارتباطی و عمرانی بوده است.
کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی بیش از ۸۰۰ هزار نفر و نزدیک به یک هزار و ۷۰۰ روستا در دل زاگرس مرکزی قرار دارد، جایی که مسیر توسعه، سخت تر اما پرامیدتر از همیشه دنبال می شود.
در دولت چهاردهم و به ویژه طی دو سال اخیر، دستگاه های اجرایی استان تلاش کرده اند با تمرکز بر پروژه های زیرساختی و تکمیل طرح های نیمه تمام، گام های مؤثری در جهت تحقق عدالت منطقه ای و ارتقای شاخص های توسعه بردارند، در این میان، اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان نقشی برجسته و قابل توجه ایفا کرده است؛ سازمانی که نه تنها مأموریت خود را بهسازی و آسفالت راه ها می داند، بلکه با نگاه توسعه محور به دنبال تسهیل ارتباط روستاها، افزایش ایمنی، کاهش زمان سفر و فراهم کردن زمینه رشد اقتصادی و اجتماعی در مناطق کم برخوردار است.
راهداری کهگیلویه و بویراحمد در یک سال اخیر توانسته با بهره گیری از ظرفیت اعتبارات ملی و استانی، ده ها پروژه در حوزه راه های روستایی، محورهای اصلی و نقاط حادثه خیز را به سرانجام برساند یا وارد فاز اجرایی کند، پروژه هایی که ثمره آن ها نه فقط در آمار و ارقام، بلکه در زندگی روزمره مردم این سرزمین کوهستانی قابل مشاهده است، از بهسازی مسیرهای روستایی در مناطق صعب العبور لوداب و مارگون گرفته تا اجرای طرح های ایمن سازی در محورهای پرتردد یاسوج–شیراز و دهدشت–کوه پات، همه و همه نشان از عزم جدی دولت وفاق برای ایجاد تحول در زیرساخت های ارتباطی استان دارد.
اکنون و در آستانه سفر رئیس جمهور، مرور این دستاوردها و پروژه ها، تنها فهرستی از اعداد و ارقام نیست، بلکه تصویری از تلاش مستمر، برنامه ریزی هدفمند و خدمتی صادقانه است که به تدریج چهره ارتباطی و اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد را دگرگون می کند.
حمیدرضا پیمانجو، مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد در گفت وگو با خبرنگار ایمنا در کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پایان عملیات بهسازی و آسفالت راه روستایی برم الوان _سراسیاب «مامازینب» در شهرستان بهمئی اظهار کرد: عملیات اجرایی پروژه بهسازی و آسفالت راه روستایی برم الوان _ سراسیاب «مامازینب» در شهرستان بهمئی با موفقیت به پایان رسید.
وی افزود: این پروژه به طول ۱۰ کیلومتر و ۳۰۰ متر و عرض شش متر با مبلغ اولیه پیمان ۲۱۰ میلیارد ریال آغاز شد و با اعمال افزایش ۲۵ درصدی، مبلغ نهایی آن به ۲۶۰ میلیارد ریال رسید.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت ارتباطی این مسیر گفت: راه برم الوان _سراسیاب علاوه بر ایجاد اتصال بین دو شهرستان بهمئی و لنده، مسیر تردد و دسترسی نزدیک به ۱۰ روستای بخش سرآسیاب از جمله «مامازینب»، «دره خرزهره»، «آب الوان»، «آبسل»، «برم الوان» و «شیلاودان» را نیز فراهم می کند.
وی تصریح کرد: اجرای این پروژه با هدف ارتقای ایمنی، تسهیل در حمل ونقل روستایی، کاهش زمان سفر و توسعه زیرساخت های ارتباطی در منطقه انجام شده و نقش مؤثری در بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم منطقه دارد.
پیمان جو خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی لکه گیری و روکش آسفالت محور دهدشت_تونل «کوه پات» از کیلومتر ۱۱۸ تا کیلومتر ۱۳۶ محور پاتاوه_دهدشت، به طول ۱۸ کیلومتر آغاز شده است.
وی افزود: این پروژه با اعتبار بالغ بر ۸۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور تأمین شده و در ادامه برنامه های این اداره کل برای ارتقای سطح خدمات در محورهای اصلی استان اجرا می شود.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت این محور ارتباطی گفت: مسیر دهدشت_تونل کوه پات از جمله راه های پرتردد جنوب استان است و اجرای این پروژه موجب افزایش ایمنی، روان سازی تردد، کاهش زمان سفر و کاهش استهلاک وسایل نقلیه می شود.
پیشرفت ۳۵ درصدی پروژه بهسازی محور چین_تهلیون در بخش لوداب
وی تصریح کرد: عملیات اجرایی پروژه بهسازی و روکش آسفالت محور چین_تهلیون در بخش لوداب شهرستان بویراحمد با مبلغ پیمان ۱۱۳ میلیارد ریال آغاز شده و تاکنون به ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.
پیمانجو با اشاره به جزئیات فنی پروژه خاطرنشان کرد: طول مسیر این محور ۳.۵ کیلومتر است که تاکنون یک کیلومتر و ۳۰۰ متر از آن بهسازی و آسفالت ریزی شده است.
وی با بیان اهمیت ارتباطی این مسیر افزود: محور چین_تهلیون از راه های ارتباطی مهم روستاهای منطقه لوداب محسوب می شود و اجرای این پروژه نقش مؤثری در ایمن سازی مسیر، کاهش زمان تردد، تسهیل دسترسی روستاییان به مرکز شهرستان و بهبود مبادلات اقتصادی و اجتماعی دارد.
رهایی چال شاهین از جاده ناایمن
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات بهسازی و روکش آسفالت راه روستایی «چال شاهین» با هدف افزایش ایمنی عبور و مرور و بهبود دسترسی روستاهای اطراف، در شهرستان بویراحمد در حال اجراست.
وی با اشاره به روند اجرایی پروژه تصریح کرد: این طرح با اعتبار ۲۴.۸ میلیارد تومان و تحت نظارت معاونت فنی و راه های روستایی استان در حال اجراست و تاکنون به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.
پیمانجو درباره جزئیات فنی پروژه خاطرنشان کرد: طول مسیر اجرای طرح شش هزار و ۹۰۰ متر است که شامل عملیات خاکبرداری به میزان ۲۱ هزار مترمکعب، خاکریزی چهار هزار و ۵۰۰ مترمکعب، اجرای اساس شش هزار و ۹۳۵ مترمکعب، آسفالت ریزی به مساحت ۲۴۸ هزار و ۴۰۰ مترمربع سانتی متر، احداث دیوار حائل به طول ۴۰ متر و ساخت کانال هدایت آب بتنی به طول ۶۰ متر می شود.
وی افزود: با تکمیل این پروژه، علاوه بر افزایش ایمنی تردد، زمینه رونق اقتصادی منطقه، تسهیل در حمل ونقل محصولات کشاورزی و دسترسی سریع تر روستاییان به مراکز خدماتی فراهم می شود.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد از پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه لکه گیری و روکش آسفالت محور یاسوج_شیراز به طول ۱۵ کیلومتر و با اعتبار ۷۱۰ میلیارد ریال خبر داد و گفت: پروژه لکه گیری و روکش آسفالت محور یاسوج_شیراز با مبلغ پیمان ۷۱۰ میلیارد ریال و به طول ۱۵ کیلومتر در حال اجراست.
وی تصریح کرد: این پروژه از محل اعتبارات ملی سازمان راهداری کشور تأمین اعتبار شده و تاکنون به ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.
پیمانجو با اشاره به اهداف اجرایی طرح خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه با هدف ارتقای ایمنی مسیر، بهبود کیفیت آسفالت و تسهیل در تردد مسافران و ساکنان منطقه صورت می گیرد.
وی افزود: پروژه بهسازی و تعریض محور پشت کوه باشت_گلستان (قطعه اول) به طول پنج کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد ریال در هفته دولت ۱۴۰۴ کلنگ زنی شد و در مدت کمتر از یک ماه، عملیات خاکبرداری چهار کیلومتر از مسیر انجام شده است.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: ارتقای ایمنی، کاهش زمان سفر، تسهیل تردد و افزایش سطح دسترسی روستاهای منطقه به محورهای اصلی شهرستان باشت از جمله اهداف اجرای این طرح است.
وی تصریح کرد: پروژه بهسازی و تعریض راه روستایی «منصورآباد_برغون_گروس_سراب بیز» در شهرستان باشت در هفته دولت ۱۴۰۴ کلنگ زنی شد و تاکنون به پیشرفت فیزیکی قابل توجهی دست پیدا کرده است.
پیمانجو خاطرنشان کرد: این پروژه به طول ۵.۷۰۰ کیلومتر و با عرض متغیر بین ۵.۵ تا شش متر اجرا شده و شامل مراحل انفجار، خاکبرداری، زیرسازی، قیرپاشی و اجرای کامل آسفالت بوده است.
وی با اشاره به نظارت فنی پروژه افزود: این محور ارتباطی زیر نظر اداره نظارت راه های فرعی و روستایی معاونت فنی و نظارت راه های فرعی و روستایی اجرا شده و با تکمیل آن، راه ارتباطی «چرام به طسوج» نیز برقرار شده است.
پایان عملیات اجرایی پروژه بهسازی و آسفالت راه روستایی «گره ای_چاسخار» در شهرستان چرام
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه احداث تقاطع غیرهم سطح امامزاده جعفر در محور گچساران_باشت از تاریخ دوم تیر ۱۴۰۴ آغاز شده و با مبلغ قرارداد ۸۹۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال، تحت نظارت معاونت راهداری در حال اجراست، مدت اجرای این قرارداد ۱۸ ماه تعیین شده است.
وی با اشاره به جزئیات فنی پروژه تصریح کرد: تاکنون ۶۲۰ مترمکعب بتن ریزی، ۱۷ تُن آرماتوربندی، ۹۵۵ مترمکعب خاکبرداری و اجرای آبرو دهانه دومتری انجام شده است.
پیمانجو خاطرنشان کرد: پروژه ایمن سازی و آسفالت راه های فرعی لنده–تراب (قطعه سوم) با مبلغ قرارداد ۱۳۵ میلیارد و ۳۶۹ میلیون ریال و تحت نظارت معاونت راهداری در شهرستان لنده در حال اجرا است.
وی در تشریح احجام اجرایی پروژه افزود: این طرح شامل عملیات خاکبرداری، خاکریزی، پی کنی، چها هزار و هفت مترمکعب بتن ریزی و ۱۰۰۸ مترمکعب اجرای تورسنگ (گابیون) است که اغلب مراحل مطابق با زمان بندی پیش بینی شده انجام شده اند.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون سه هزار و ۳۰۰ مترمکعب خاکبرداری، ۱۷۶۰ مترمکعب خاکریزی، ۲۰۰۰ مترمکعب اجرای گابیون و ۱۳۹۲ مترمکعب بتن ریزی انجام شده و پروژه در مراحل پایانی قرار دارد.
وی با بیان اینکه این پروژه ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تصریح کرد: با تکمیل نهایی این محور، بخشی از مشکلات ترددی و ایمنی در حوزه راه های روستایی شهرستان لنده برطرف می شود.
پیمانجو خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی پروژه تعریض و ایمن سازی تقاطع زردک در شهرستان بویراحمد از تاریخ هفدهم تیر ۱۴۰۴ آغاز شده و تاکنون به ۱۱ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.
وی افزود: این پروژه با مبلغ قرارداد ۳۲ میلیارد ریال و تحت نظارت معاونت راهداری در حال اجراست و با هدف روان سازی ترافیک، کاهش نقاط حادثه خیز و ارتقای ایمنی عبور و مرور طراحی شده است.
شناسایی ۶۳ نقطه حادثه خیز در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل راهداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۶۳ نقطه پرتصادف در سطح راه های استان شناسایی شده که مقرر شد جلسه کارشناسی فنی بین پلیس راه استان و حوزه معاونت راهداری برگزار و جمع بندی نهایی ارائه شود.
وی تصریح کرد: نقاط حادثه خیز پس از شناسایی و اولویت بندی بر اساس میزان تردد و اهمیت ایمنی، به صورت مرحله ای در دستور کار اصلاح و ایمن سازی قرار گرفته اند.
پیمانجو خاطرنشان کرد: تکمیل ۱۳ نقطه حادثه خیز مصوب سال ۱۴۰۳ به صورت مطلوب در حال انجام بوده و این روند قابل تقدیر است.
وی افزود: عملیات آسفالت راه های روستایی چهارمورون، «رست و شهید روانان» در بخش مارگون با هدف ارتقای سطح خدمات ارتباطی و کاهش محرومیت آغاز شده و تاکنون به ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: این پروژه با اعتباری بالغ بر ۸۲ میلیارد و ۲۴۳ میلیون و ۵۱۱ هزار ریال و تحت نظارت معاونت راهداری در حال اجراست، قرارداد اجرای طرح در تاریخ بیست ویکم مرداد ۱۴۰۴ منعقد شده و بخش عمده عملیات زیرسازی تاکنون تکمیل شده است.
وی تصریح کرد: بهره برداری از این پروژه نقش مؤثری در کاهش هزینه های حمل ونقل، تسهیل دسترسی روستاییان به مراکز درمانی و بازارهای فروش محصولات کشاورزی و باغی خواهد داشت و مجموعه راهداری با جدیت روند اجرای آن را دنبال می کند.