بازدید سایت : ۱۰۷۴۹۵
| کد خبر ۲۹۸۹۵۳
کپی شد

◄ تحویل اولین لوکوموتیو برقی 9000 اسب زیمنس به هند

نخست وزیر هند، آقای نارندرا مودی، اولین لوکوموتیو جدید D9 با قدرت 9000 اسب بخار را در کارخانه راه آهن هند در داهود، گجرات، راه اندازی کرد.

تحویل اولین لوکوموتیو برقی 9000 اسب زیمنس به هند
تین نیوز |
عباس قربانعلی بیک: گزارش خبری شرکت زیمنس در 20250526 (14040305)، رونمایی از اولین لوکوموتیو برقی 6 محوره 9000 اسب راه آهن هند:
نخست وزیر هند، آقای نارندرا مودی، اولین لوکوموتیو جدید D9 با قدرت 9000 اسب بخار را در کارخانه راه آهن هند در داهود، گجرات، راه اندازی کرد. پس از اعطای قرارداد به زیمنس موبیلیتی برای طراحی، مهندسی، ساخت و نگهداری 1200 لوکوموتیو برقی 9000 اسب بخاری، کارخانه های زیمنس در ناشیک، اورنگ آباد و بمبئی قطعات حیاتی این پروژه را تولید کرده اند و مونتاژ نهایی در کارخانه راه آهن هند در داهود انجام می شود، تأسیسات پیشرفته داهود که در مدت زمان کمتر از دو سال ساخته شده، دارای ویژگی های مدرنی مانند آموزش ایمنی مبتنی بر واقعیت مجازی، شبیه ساز لوکوموتیو و لوکوموتیوهای مانور برای جابجایی کارآمد واگن ها است.
مایکل پیتر، مدیرعامل زیمنس موبیلیتی گفت: « ... پس از دو سال برنامه ریزی فشرده، مهندسی و همکاری بین المللی، اکنون وارد فاز تولید کامل شده ایم، تیم های ما در ناشیک، اورنگ آباد، بمبئی و داهود این چشم انداز را به واقعیت تبدیل کرده اند. D9 نماد پیشرفت پایدار است و سهم حمل بار توسط راه آهن را در یکی از بزرگترین بازارهای حمل بار جهان افزایش خواهد داد.
این لوکوموتیوها پتانسیل جایگزینی تا 800,000 کامیون و صرفه جویی بیش از 800 میلیون تن CO2 را در طول چرخه عمر خود دارند. این لوکوموتیوها برای انتقال کارآمد بار در شبکه گسترده هند طراحی شده اند و توانایی حمل 5800 تن بار را دارند و سرعت آنها 120 کیلومتربرساعت است.
زیمنس همچنین نگهداری این لوکوموتیوها را در طول عمر 35 ساله آنها بر عهده خواهد داشت. لوکوموتیوها به پلتفرم Railigent X زیمنس برای نگهداری پیش بینانه مجهز هستند که بالاترین سطح آماده بکاری و عملکرد را تضمین می کند. سیستم های ردیابی دیجیتال پیشرفته، سیستم ایمنی Kavach و فناوری پیشرانه سبز، این لوکوموتیوها را به نمادی از حمل ونقل ریلی مدرن تبدیل کرده اند. (حدود 90% از تجهیزات لوکوموتیوها در هند ساخته شده اند).
طبق آمار 2024 راه آهن هند در 2022، با 68 هزارکیلومتر شبکه، که 28 هزار کیلومتر آن دوخطه و بیش از 50 هزارکیلومتر آن برقی بوده و با ناوگان مرکب از 13000 لوکوموتیو و حدود 75 هزار واگن خودکشش و 319 هزار واگن باری، 3519 میلیون مسافر (590 میلیاردنفرکیلومتر، سیر 168 کیلومتر) و 1416 میلیون تن بار (872 میلیاردتن کیلومتر، سیر 765 کیلومتر) جابجا نمود.
رتبه جهانی هند در جابجایی مسافر دوم، پس از چین، در جابجایی بار چهارم ، پس از امریکا و در شبکه چهارم، پس از روسیه است.   
هدف طرح ملی راه آهن هند (NRP): افزایش قابل توجه سهم ریلی در حمل ونقل بار و مسافر تا سال 2050 (تین 273657)، سهم  بار: از 27% فعلی به 45% و سهم مسافر: از 8% فعلی به 15%، با هزینه 485 میلیارد دلار خواهد رسید، بر این اساس جابجایی بار از 681 میلیارد تن کیلومتر در 2016 به 8000 تا 10000 میلیارد تا 2050، یعنی بیش از 11 برابر عملکرد کنونی و جابجایی مسافر از رقم 1149 میلیارد مسافرکیلومتر در 2016 به 3000 تا 4000 میلیارد تا 2050، با رشد 2.5 تا 3.5 برابری خواهدرسید.
- هزینه های سرمایه گذاری: برای دستیابی به این اهداف، طرح  ملی، ریلی سرمایه گذاری های قابل توجهی را پیش بینی نموده است: 1) توسعه زیرساخت: تقریبا 413 میلیارد دلار و 85% از کل هزینه شامل گسترش شبکه، برقی سازی خطوط، ارتقای علائم.
2) خرید ناوگان: تقریبا 71 میلیارد دلار و 15% از کل هزینه شامل خرید لوکوموتیوهای برقی و دیزلی، واگن های باری و مسافری.
هند چگونه فقط در 5 سال 45% شبکه خود را برقی کرد، (How India electrified 45% of its network in just five years)
- در سال ۲۰۲۳، حدود ۲۵۰ پروژه ساخت راه آهن در سراسر جهان آغاز شد که مجموع سرمایه گذاری آن ها نزدیک به ۲۵۰ میلیارد دلار بود. آسیا با 42% همچنان در ساخت راه آهن پیشتاز بود و هند با ۴۰ پروژه و چین با ۲۸ پروژه در صدر قرارگرفتند.
هند در پنج سال گذشته موفق شده نرخ برقی سازی راه آهن خود را از 45% به 94% افزایش دهد و هدف آن دستیابی به انتشار صفر تا ۲۰۳۰ است. این پیشرفت قابل توجه به دلیل سیاست های کلان و سرمایه گذاری های گسترده در این بخش بوده است.
شرایط ساخت لوکوموتیو برقی 8000 اسب (یا برقی-دیزلی) در ایران با رویکرد مذاکرات با آلستوم 1376، نسبت به هند مناسبتر است و با قابلیت صنعت لوکوموتیوسازی، شرکتهای دانش بنیان و ... میتوان نمونه اولیه را در مدت کمتر از یکسال تبدیل نمود.   

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • ناشناس پاسخ

    بهره وری یعنی پولمان را کجا خرج کنیم خروجی بهتری داشته باشد همین وزارت نفت عمل کنه به حمایت از راه اهن ظرف یکسال تمام هزینه کرده برمیگرده به عنوان مثال به جای حمایت از وانت نیسان برای تولید حمایت می کرد از تولید لکوموتیو و تعمیرات لگومتیو خروجی آن در برابر حمایت نیسان وانت برای کشور و مردم چون نیسان وانت مدیر نفتی در آن سهم دارند مثل بانک‌ها وام به مجموعه خودشان می‌دهند به فکر منافع کشور و مردم بوده‌اند مهم