| کد خبر: 262458 |

◄ یک تیر و دو نشان برای رشد تولیدات ریلی

با نگاهی گذرا به خطوط ریلی احداث شده در نیم قرن گذشته می توان یک ویژگی ثابت را در همه این خطوط یافت که اعلام سرعت 160 برای قطار مسافری و 120 برای باری است (بر پایه دستورالعمل قدیمی کامپساکس، سال 1354).

تین نیوز

خداوند متعال در قرآن کریم به پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: و نه هرگز دست خود را (در احسان به خلق) محکم به گردنت بسته دار و نه بسیار باز و گشاده دار، (که هر کدام کنی) به نکوهش و درماندگی خواهی نشست (آیه ۲۹ سوره مبارکه اسراء).

ضمن عرض تبریک هفته وحدت و ولادت اشرف مخلوقات، حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله و حضرت امام صادق علیه السلام به تمامی مسلمانان جهان و عالم بشریت، بلکه کل جهان هستی، آیه ۲۹ سوره اسرا به موضوع بسیار مهم اعتدال در امور حتی در موضوع مورد تاکید مکرر انفاق و بخشش اشاره می کند.

رهبر انقلاب در دیدار با رئیس جمهور و هیئت دولت فرمودند (1401.06.08): یک مسئله دیگر، مسئله تولید است ... که باید به آن خیلی اهمیت داد. واقعا با هر چیزی که تولید را تضعیف می کند باید مقابله کنید. با هر چیزی که تولید داخلی را به زانو درمی آورد و شکست می دهد، باید با جدیت مقابله کرد؛ قاطعانه بایستی مبارزه کنید؛ چه در صنعت، چه در کشاورزی.

به گزارش رسانه ها در دهه اول مهرماه، عباس علی آبادی وزیر صمت با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و نامگذاری امسال، با بیان نکات زیر گلایه ای در مورد تامین منابع مالی برای رشد جهشی صنعت مطرح کرد، اگر امسال رشد جهشی در تولید نداشته باشیم به رهبری جفا کردیم. امسال نباید به ۲ درصد رشد اقتصادی دلخوش کنیم. رشدهایی مثل ۸ یا ۱۳ درصد اعداد بزرگی نیستند.

همچنین به گزارش همشهری در دهم مهرماه، سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اختصاص یک میلیارد دلار اعتبار خرید واگن مترو با کمک دولت سیزدهم گفت: میزان اعتبار قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مترو، ۸۷۰ میلیون دلار است که با توجه به افزایش تعداد واگن ها به ۷۹۱ دستگاه، هزینه آن به یک میلیارد دلار رسید.

به هر حال قطعا یکی از دغدغه های وزیر صمت فرصت های استثنایی تولید ناوگان و تجهیزات ریلی برای شبکه درون شهری و برون شهری است که علاوه بر راه اندازی چرخ صنعت و ایجاد اشتغال مولد، سبب صرفه جویی سوخت (تین نیوز/ کد خبر ۲۵۸۷۱۱)، کاهش تلفات جاده ای و سایر هزینه های جانبی حمل و نقل می شود. (تین نیوز / کد خبر ۲۶۲۰۱۵). این رویکرد نه تنها سرعت کند چرخ صنعت کشور را به سرعت بالاتری می رساند بلکه خروج ارز را کاهش داده و قدرت چانه زنی در خرید خارج را تقویت و قیمت ها را نیز کاهش می دهد. از سوی دیگر این رویکرد در افزایش سهم داخل در مراحل انتقال فناوری و صادرات بیشتر محصولات صنعتی مفید و موثر خواهد بود، (آسیب شناسی فناوری واگن های مترو، تین نیوز / کد خبر ۲۶۰۵۶۱). پروژه های عمرانی ریلی با رویکرد غلط منسوخ شده و مشخصات یکسان برای تمامی خطوط باری، مسافری، مختلط، مستقل از تقاضای واقعی و  ترافیک ...، نه تنها پرهزینه و زمانبر می شود بلکه مردم کشور را از دریافت خدمات ریلی شایسته و به موقع محروم می کند.

با نگاهی گذرا به خطوط ریلی احداث شده در نیم قرن گذشته می توان یک ویژگی ثابت را در همه این خطوط یافت که اعلام سرعت 160 برای قطار مسافری و 120 برای باری است (بر پایه دستورالعمل قدیمی کامپساکس، سال 1354).

به عنوان مثال راه آهن کرمان به زاهدان حجم خاکریزی در برش عرضی متوسط آن تقریبا 10 برابر مسیر تهران مشهد بوده و احتمالا همین اشتباه در مسیر چابهار به زاهدان و زاهدان به سرخس تکرار شده که می توان با مهندسی ارزش، هزینه و زمان آن را کاهش داد. اتحادیه بین المللی راه آهن ها، UIC نیز برای تسهیل و کاهش هزینه، در استانداردهای خود به این موضوع اشاره نموده از جمله استاندارد 703، 714، 799 و آمریکا (FRA, Federal Railroad Administration) خطوط را از نگاه ایمنی به 9 سطح (از 16 تا بالای 300 کیلومتر بر ساعت) تقسیم نموده که تا سطح 5 دومنظوره (بار و مسافر) و از سطح 6 فقط مسافری میباشد (تین نیوز / کد خبر ۲۵۹۵۵۸).

نمونه ملموس این رویکرد را در طراحی و احداث خط ریلی تصویر می توان مشاهده نمود که انطباق خط پروژه ریلی با عوارض مختصر زمین مشهود است، در صورتی که با روش طراحی کنونی برای افقی شدن این مسیر باید حجم بالای خاکریزی و خاکبرداری انجام و هزینه و زمان زیادی صرف آن گردد.

برای پاسخ مثبت به مطالبه رهبری جهت کاهش تورم و رشد تولید، با مهندسی ارزش در پروژه های عمرانی به ویژه مورد زاهدان سرخس و تخصیص صرفه جویی حاصله به تولید نه تنها هزینه و زمان احداث کاهش و تورم مهار می گردد و ... بلکه صنعت نیز بهره مند خواهد شد و تولید بیشتر رونق خواهد گرفت.

قطار و کامیون

 * کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.