| کد خبر: 258121 |

ترفندهای کلاهبرداران در قراردادهای مشارکت و پیش فروش مسکن

به هیچ وجه پای هیچ قراردادی را بدون مشاوره از وکلای دادگستری امضا نکنید.

تین نیوز

حکایت پیرمرد، قصه پرتکرار این روزها در بازار خرید و فروش مسکن و قراردادهای پیش فروش بود.

پیرمرد با وعده معماری که در ملک مجاور مشغول ساخت و ساز بوده، حاضر به تنظیم قراردادی به این مضمون شده که معمار در عوض واگذاری 6 دانگ منزل مسکونی پیرمرد، سه واحد آپارتمان از ملک مجاور را در قالب قرارداد پیش فروش به وی واگذار کند.

از تاریخ تنظیم قرارداد چهارسال و از زمان مقرر شده برای تحویل آپارتمان ها یکسال و چندماه گذشته است و حسب  قرار تامین دلیلی که شورای حل اختلاف صادر کرده و کارشناس نظر داده ، بیش از دو سال زمان لازم است تا عملیات عمرانی پروژه به پایان برسد.تاخیر در انجام تعهدات معمار گرچه به تنهایی چالش و مشکل قابل توجهی است اما نکته مهم پرونده بدهکار شدن معماری و متواری شدن اوست.

پیرمرد در نقل اتفاقات چند ماه اخیر می گفت: چند وقتی است افراد متعددی با ارائه نسخه ای از قرارداد پیش فروش مدعی خرید آپارتمان از معمار هستند در حالی که کل سهم معمار در پروژه همان سه واحد آپارتمانی است که به من پیش فروش کرده!

با بررسی اوراق و مدارک پیرمرد و حواشی حاکم بر پروژه ، تنها شانس وی و خانواده اش را در انحلال قرارداد واگذاری منزل مسکونی در عوض سه واحد آپارتمان دیدم و به وی گفتم؛ اگر شانس بیاورید و معمار تا به امروز روی منزل شما معامله ای نکرده ، امکان دارد با طراحی چند دعوی به نتیجه مطلوب رسید البته با این پیش شرط که تعهد وکیل، تعهد به وسیله است نه نتیجه.

معمار همزمان با تنظیم قولنامه ای با موضوع تملک منزل پیرمرد در عوض پیش فروش سه واحد آپارتمان موفق شده بود از پیرمرد وکالتنامه ای با موضوع فروش و انتقال 6 دانگ منزل وی بگیرد، لذا قبل از هر اقدامی لازم بود از دادگاه دستور موقتی با موضوع منع نقل و انتقال پلاک ثبتی مورد اشاره بگیرم و سپس بنا به ایرادات وارد بر قرارداد پیش فروش نسبت به ابطال قرارداد و سپس طرح دعوی بطلان معامله منزل مسکونی و ابطال وکالتنامه رسمی طرح دعوی کنم.

نکات حقوقی

۱_به هیچ وجه پای هیچ قراردادی را بدون مشاوره از وکلای دادگستری امضا نکنید، هرگاه بابت هزینه چنین مشاوره ای نگران شدید به خاطر بیاورید آنچه بابت اخذ مشاوره به وکیل خواهید پرداخت یک هزارم خسارات و هزینه های احتمالی ناشی از عدم آگاهی از قانون نخواهد بود. عقل سلیم می پذیرد برای پیشگیری از خسارات میلیاردی چند صد هزار تومان یا چند میلیون تومان هزینه کرد، قابل ذکر است که واحد معاضدت کانون های وکلا به صورت رایگان به مراجعان مشاوره می دهند.

۲- تنظیم و اجرای قرارداد پیش فروش به موجب قانون حمایت از پیش خریداران مسکن منوط به رعایت نکاتی است از جمله:

احراز مالکیت پیش فروشنده و اطمینان از میزان سهم وی در پروژه که مستلزم شناسایی شریک یا شرکا سازنده و مالک ملک است، برای رسیدن به پاسخ این ابهامات می توانید از شهرداری منطقه با ارائه کد نوسازی ملک استعلام بگیرید.

تذکر: به یاد داشته باشید یک سازنده و مالک صالح و درستکار هیچگاه بابت استعلام از شهرداری و ارائه توضیحات تفصیلی به شما نگران نمی شود لذا اگر دیدید شخصی در چنین قراردادی حاضر به ارائه اطلاعات دقیق نیست و یا بابت پرسش های شما دلخور می شود به درستی قرارداد شک کنید.

۳- زمان حضور در دفتر اسناد رسمی و امضای وکالتنامه مراقب بوده و دقت کنید، بابت انجام کارهای شهرداری و...نیازی به وکالت بلاعزل و حق فروش و ...نیست لذا حتما به سردفتر تاکید کنید موضوع وکالت فقط برای انجام کارهای اداری است و اگر قصد تفویض اختیار واگذاری و فروش ملک به وکیل رسمی دارید باید بدانید با امضا وکالتنامه هیچ حق و حقوقی نسبت به ملک نخواهید داشت پس تا قبل از امضا با وکیل رسمی تسویه حساب کنید

4- اگر پس از امضای قرارداد اعم از قولنامه، بیع نامه،صلح نامه و یا هر نوشته دیگری که موضوع آن واگذاری حقوق مالکانه شما به دیگری است متوجه شدید که قرارداد دارای ایراد است و قصد طرح دعوی دارید، پیش از هر اقدامی از دادگاه بخواهید تا دستور موقتی صادر کند مبنی بر منع نقل و انتقال ملک مورد بحث شما.

۴ - تنظیم قراردادپیش فروش به موجب قانون باید در دفتر اسناد رسمی صورت گیرد،تنظیم قرارداد عادی علاوه بر جرم بودن،ممکن است موجب از دست رفتن سرمایه شما شود.

۵ - مراقب باشید،غالب قولنامه های تنظیمی در آژانس املاک شرط داوری دارد لذا اگر موافق با داوری نیستید حتما در قرارداد عبارت داوری را قلم بگیرید و تصریح کنید مرجع رسیدگی به اختلافات دادگستری است.

۶ - هیچ وکیلی حق ندارد نتیجه پرونده را تضمین یا پیش بینی کند، بلکه تعهد وکیل آن است که مستند به مدارک و دلایل شما و قوانین مربوطه از حقوق شما دفاع کند،یعنی وکیل متعهد به استفاده از وسایل و امکانات قانونی در اثبات حقوق شماست ونه متعهد به نتیجه مورد نظر شما

۷ - اگر احتمال می دهید تا زمان طرح دعوی دلیل یا دلایل شما به هر دلیلی از بین می رود مثلا در قرارداد پیرمرد با معمار قرار شده بود معمار در تاریخ اول مهر۱۴۰۱ سه واحد آپارتمان را تحویل دهد و در فروردین۱۴۰۲هنوز آپارتمان ها تکمیل نشده بود لذا بهترین اقدام آن است که پیرمرد از شورای حل اختلاف بخواهد تا با معرفی کارشناس ذیربط ضمن محاسبه مدت زمان لازم برای اتمام پروژه، اعلام کند که تا به امروز آپارتمان ها تکمیل نشده، به این اقدام اخذ قرار تامین دلیل می گویند.

اخذ وکالتنامه بلاعزل فروش به بهانه انجام کارهای شهرداری

تنظیم قولنامه ی قطعی خرید ملک در عوض قرارداد پیش فروش آپارتمانی که هنوز تکمیل نشده واگذاری قرارداد پیش فروش به چند نفر بیشتر از آنچه در ملک آتی الاحداث سهم دارند، وعده اتمام پروژه در مهلت زمانی برخلاف عرف ساخت وساز به جهت ترغیب شما برای انعقاد قرارداد حضور دو یا چند نفر همراه در زمان انعقاد قرارداد به عنوان شریک یا متقاضی پیش خرید واحد مورد نظر صدور چک یا سفته به مبلغی بیش از ارزش ملک بابت اطمینان خاطر پیش خریدار ولی به قصد اغفال و دور زدن طرف قرارداد و...برخی از اقدامات مزورانه چنین اشخاصی است.

 * وکیل دادگستری

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سایت خبری خبرآنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.