| کد خبر: 256267 |

◄ پنج دلیل برای عدم سرمایه گذاری روسیه در ساخت راه آهن رشت - آستارا

پنج دلیل اصلی برای عدم سرمایه گذاری روس ها در راه‌ آهن رشت آستارا وجود دارد.

تین نیوز

 پنج دلیل اصلی برای عدم سرمایه گذاری روس ها در راه‌ آهن رشت آستارا وجود دارد به نحوی که روس ها بعد از اطمینان از عدم مشارکت و عدم سرمایه گذاری کشورهای اروپایی، آذربایجان و هند، برای ساخت مسیر راه آهن رشت آستارا، آگاهانه و منطقی در راه آهن رشت آستارا، سرمایه گذاری نکردند و در نتیجه فقط تخصیص  1.6 میلیارد دلار وام از خط اعتباری وام 5 میلیارد دلاری روسیه به ایران، برای پروژه راه آهن رشت آستارا، مورد موافقت ایران و روسیه قرار گرفت و در حال عملیاتی شدن است.

برای آگهی از داغ ترین اخبار و تحلیل ها در حوزه حمل و نقل، اینستاگرام تین نیوز را دنبال کنید. برای عضویت در اینستاگرام «تین نیوز» اینجا کلیک کنید.

شایان ذکر است، مجوز مجلس به دولت (در سال 1394 که در سال های بعد نیز تمدید شده است) جهت ایجاد خط اعتباری و اخذ وام به میزان 5 میلیارد دلار از روسیه با کارمزد 2 درصد، صرفا برای تکمیل و بهره برداری از طرح های نیمه تمام پیوست لایحه بودجه سال 1395 بوده است و استفاده از این وام برای کلنگ زنی پروژه جدید (که هم اکنون بیش از صدها هزار میلیارد تومان پروژه توسط شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل کشور کلنگ زنی شده و به صورت قطره چکانی در حال پیشرفت می باشند) به هیچ عنوان مورد تایید مجلس وقت نبوده است و به نظر می رسد اخذ مجوز مجلس، برای استفاده دولت از این وام، برای پروژه های جدید نیز ضروری می باشد لذا پیشنهاد می گردد فرایند قانونی اخذ مجوز مجلس برای تخصیص وام به پروژه راه آهن رشت آستارا که حداقل بودجه 70 هزار میلیارد تومان در مدت زمان ساخت را نیاز دارد که این پروژه جزو طرح های نیمه تمام مد نظر مجلس در اجازه صادر شده به دولت، محسوب نمی شود نیز طی شود.

بیشتر بخوانید:

همچنین تخصیص وام صادراتی روسیه به پروژه رشت آستار که کمتر از 10 درصد ارزبری دارد جای تامل دارد چرا که وام های صادراتی کشورها، شرایط خاص خود را دارد و فقط برای پروژه های تاسیساتی، ماشین آلاتی و تجهیزاتی محور با ارزبری به مقدار بیش از 85 درصد مبلغ پروژه، قابل استفاده می باشد و لذا اخذ وام های صادراتی برای پروژه های بتنی آرماتوری و خاکی نظیر راه آهن رشت آستارا که نیازی به ارز ندارد، خطای راهبردی است چرا که عدم توجه به این موضوع، باعث می شود، پروژه های ارزبر کشور با مشکل تامین منابع ارزی مواجه شوند. همچنین تعریف پروژه های زیرساختی حمل و نقلی از محل درآمدهای نفتی که متعلق به کل مردم ایران است، بدون وجود قرارداد و تضامین لازم برای عبور بار از روی زیرساخت مد نظر نیز خطای راهبردی است که باید این سیاست مورد بازنگری قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

 پنج دلیل اصلی روسیه برای عدم سرمایه گذاری در احداث راه آهن رشت -آستارا:

  1. وجود کریدورهای شمالی جنوبی جایگزین و کوتاه تر برای عبور بار روسیه به هند در ایران، نسبت به مسیر فعلی دریایی که روسیه در حال استفاده است، از جمله وجود کریدور شمالی جنوبی ریلی ایران در مسیر سرخس، بافق و بندرعباس که هم اکنون نیز از این مسیر جایگزین، بار روسیه به هند از ایران ترانزیت می شود. وجود کریدور شمالی جنوبی کاسپین رشت تهران قم بافق بندر عباس. همچنین وجود مرز ریلی اینجه برون و همچنین وجود کریدور دریایی خزر از بندر آستاراخان به بندر امیر آباد و کاسپین بدون وابستگی به هیچ کشور واسطی به جز ایران و استفاده از کریدورهای ریلی شمالی جنوبی موجود در ایران.
  2. روس ها با آگاهی از کارشکنی های کشور آذربایجان در حال و گذشته و عدم وجود زیرساخت ریلی مناسب در کشور آذربایجان و همچنین عدم اطمینان به این کشور و آگاهی از این موضوع که آذربایجان منافع آمریکا و اسرائیل را در منطقه دنبال می کند، نمی خواهند عبور بار خود را به تصمیمات کشور آذربایجان وابسته کنند، لذا می دانند اگر سرمایه گذاری روی راه آهن رشت آستارا انجام دهند، باید ریسک های جدی برای عبور بار از کشور آذربایجان را بپذیرند که احتمال جدی هدر رفت منابع خود در سرمایه گذاری را پیش بینی می کنند لذا ترجیح می دهند، به جای سرمایه گذاری در مسیر نامطمئن رشت آستارا، مسیرهای موجود یا جایگزین کوتاه تر موجود فعلی در ایران را  انتخاب نمایند. شایان ذکر است مطابق اظهار نظرهای موجود به دلیل ضعف و محدودیت زیرساخت های ریلی کشور آذربایجان، حداکثر بار ترانزیتی که روسیه می تواند از کشور آذربایجان عبور دهد یک میلیون تن در سال است و آذربایجان هیچ گونه تصمیمی برای ارتقای زیرساخت ریلی خود ندارد لذا وعده های داده شده برای عبور بار از مسیر رشت آستارا که کاملا وابسته به ظرفیت عبور بار از کشور آذربایجان است هیچ گاه محقق نمی شود و هر گونه سرمایه گذاری در این شرایط، منجر به هدر رفت منابع می شود لذا گره زدن و وابسته کردن ترانزیت به کشور آذربایجان، خطای راهبردی است.
  3.  آگاهی روس ها از چالش های محیط زیستی مسیر 160 کیلومتری راه آهن رشت آستارا و وجود احتمال جدی در توقف پروژه بعد از کلنگ زنی و هدر رفت هزینه و سرمایه خود در این پروژه (تخریب بیش از 600 هکتار از اراضی کشاورزی و باغات در منطقه سبز ایران ، تخریب حدود 100 هزار درخت در مسیر پروژه، عدم وجود مجوزات محیط زیستی برای عبور از جنگل گیسوم و تالاب استیل و احتمال جدی برای عدم صدور این مجوزات با توجه به وجود فعالان محیط زیست آگاه در منطقه، فقر مصالح شن و ماسه و بتن در استان گیلان، بارندگی های شدید و زیاد در طول سال که هزینه و زمان پروژه را افزایش می دهد و ...)
  4. آگاهی روس ها از چالش های اجتماعی و شرایط سخت تملک مسیر این پروژه و درگیری با 3000 مالک و کشاورز که می تواند حتی منجر به تعطیلی و توقف کامل پروژه بعد از کلنگ زنی شود و لذا نمی خواهند شاهد هدر رفت سرمایه گذاری خود در این پروژه باشند (عبور 90 درصد مسیر از زمین های کشاورزی، عبور از وسط  15 شهر و  50 روستا و دو قسمت کردن زمین های کشاورزی، شهرها و روستاهای واقع در مسیر پروژه که عملا استان گیلان در این 160 کیلومتر با ایجاد حدود 100 کیلومتر دیوار خاکریزی با مقطع ذوذنقه ای با متوسط ارتفاع 3 متر و قاعده های 7 و 14 متر و احداث حدود 60 کیلومتر پل، به گیلان شمالی و جنوبی تبدیل می شود که با آگاهی سایر مسئولان به چالش های این پروژه بعد از کلنگ زنی(نظیر دادستان محترم و استاندار محترم، وزیر محترم کشور، رئیس جمهور محترم و ...) می تواند منجر به توقف پروژه شود. شایان ذکر است قطعا چالش های این پروژه، حداقل 162 برابر چالش های پتروشیمی میانکاله می باشد که متوقف گردید. عدم وجود منابع چند هزار میلیارد تومانی برای تملک سنگین این پروژه نیز، یکی از چالش هایی است که می تواند پروزه را بعد از کلنگ زنی متوقف کند.
  5. آگاهی روس ها به مدت زمان مورد نیاز حداقل 10 سال،  برای ساخت راه آهن رشت آستارا آن هم با فرضیات بسیار خوشبینانه و احتمال وجود تغییرات روابط دیپلماسی بین کشورها و عدم ثبات در مقدار و جهت مسیر بارها بین کشورها در سال های آتی لذا احتمال عدم نیاز به این مسیر و هدر رفت سرمایه گذاری وجود دارد و بر این اساس نیز روس ها تمایلی به سرمایه گذاری در این مسیر ندارند. شایان ذکر است روس ها از تجارب و توانمندی موجود شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی که این شرکت، مسئولیت هدایت و مدیریت پیمانکاری ابر پروژه های کشور را به عهده دارد آگاه هستند که نشان می دهد مدت زمان ساخت این پروژه بر اساس تجارب موجود و با فرض حمایت همه جانبه مسئولان کشور از این پروژه، بیش از 15 سال به طول می انجامد، چرا که بر اساس تجارب موجود، ابر پروژه هایی که 10 سال پیش کلنگ زده شده است که فقط 4 پروژه آن بیش از 500 هزار میلیارد تومان منابع، برای تکمیل آنها نیاز است و اکثرا با پیشرفت های فیزیکی و ریالی کمتر از 40 درصد مواجه هستند و  تا 10 سال آینده، احتمال ضعیف اتمام آنها وجود دارد که روی میز شرکت ساخت قرار دارد.

با توجه به تهدیدات شناسایی شده فوق الذکر، پیشنهاد می گردد تا برطرف شدن چالش های جدی ذکر شده و با وجود عدم توافق با کشور آذربایجان و عدم شروع عملیات اجرایی ارتقای خطوط ریلی در کشور آذربایجان،  هیچ گونه فعالیت اجرایی و هزینه کرد از محل درآمدهای نفتی ملت یا وام صادراتی روسیه در این پروژه صورت نپذیرد. همچنین پیشنهاد می گردد موضوع عدم نیاز کشور به راه آهن رشت آستارا نیز توسط مجامع علمی کشور مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

* مدیر مهندسی پروژه های عمرانی، معدنی و پدافند غیرعامل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • امين 14 10

    به كوري چشم دشمنان گيلان اين راه اهن ساخته ميشه

    • ناشناس 6 0

      ولی برای اشکالات اون باید چاره اندیشی بشه

  • اشنا 3 7

    تحلیل فنی ومستدل وخوبی بودبنظرمی رسدراههای دیگرموکودرابایدتقویت کردهم به لحاظ سرعت حمل باروهم به لحاظ نوع بارکه هرنوع باری راشامل شودوهم ظرفیت حمل بار

  • اکبری 5 10

    ما بجای اینکه روی زیرساختهای موجود ریلی متمرکز بشویو روی خطی برنامه ریزی میکنیم که از همه لحاظ مشکل دارد و کشورهای منطقه ای خواهان همکاری نیستند . خط موجود جلفا - نخجوان - ارمنستان بهترین گزینه است و حتی ترکیه احداث خط ریلی ایران - ترکیه را از مسیر پلدشت حذف نمود. یک خط برای اقتصاد جهانی کافی است

  • ناشناس 15 8

    منفی خوانی و نق زدن هم عالمی داره!

    قبلا به تمام این ایرادات و ابهامات، پاسخ مکفی توسط موافقین طرح به اندازه کافی داده شده است.

  • آیدین 5 15

    هنوز زیاد مونده ایرانی ها بتونن با کشورهای دنیا تعامل برقرار کنن،پانصد سال از دنیا عقبید

  • میرزا ابول دراز 3 3

    البته ربطی نداره
    ولی یاد احداث یک جاده افتادم تو منطقه خودمون
    اول اومدن جاده رو ساختن اسفالت کردن
    بعد اداره برق اومد یجا جاده رو کند و گفت باید از زیر جاده برق عبور کنه هوایی ممکن نیست
    ابفا اومد گفت میخواییم به اهالی ابرسانی کنیم و اون هم جاده را کند و لوله عبور داد
    مخابرات هم اومد فیبر نوری عبور داد
    اداره فاضلاب هم هم اومد لوله گزاری کرد
    باز اداره راه اومد گفت احتیاح به چنتا پل اضافه هست و پل ایجاد کرد
    اخر مار هم شهرداری گفت اصلا این جاده نباید اینجا احداث میشد
    از اول برنامه ریزی نکردند ببینن چی لازم هست برای زیرساخت جاده چه چیزی نیاز هست و اصلا مهندسی هست یانه،جاده را ساختن بعد هم تکه تکه کردند و کلی سرمایه خرج شد الان پیاده هم میخواهیم عبور کنیم زیروبند ادم میاد پایین دیگه باخودرو که جای خود داره

  • شهریار 5 11

    وقتی خود روسیه سرمایه‌گذاری نمی‌کنه ما چرا باید سرمایه ایران آنجا بگذاریم؟ جایی که ایران نیازی بهش ندارد و نیاز روسیه هستش

  • رضا 3 13

    عجب خبرونامیدکننده ای چندروزپیش مردم ایران خوشحال شدیم بخاطر موقعیت ایران واقعا کشورتا با اروپا وآمریکا رابطه نداشته باشه درست نمیشه ودرجا میزنیم امیدی نیست ازلرستان

  • ناشناس 10 1

    با سلام. دلایلی که آقای مهندس حدادی در باره سرمایه‌گذاری نکردن طرف روسی مطرح کردند جای بحث است:
    الف. اینکه در کریدور شمال جنوب الان چند مسیر موازی در شرق خزر و میان خزر وجود دارد درست است ولی نیاز به مسیر جدید بستگی به حجم تقاضای ترابری دارد. اصولاً ترابری از دریای خزر به علت ترکیبی بودن باعث افزایش هزینه و زمان سیر میشود و برای ظرفیتهای محدود (مثلا زیر پنج میلیون تن ) مدنظر قرار میگیرد. دورنمای تجاری روسیه که آن کشور تدوین و ارایه نموده ، نشان دهنده گرایش تجاری آتی روسیه به سمت کشورهای جنوب آسیاست و حجم تقاضای ترابری عبوری از ایران به دهها میلیون تن می‌رسد. ضمنا روسیه کشوری پهناور است و وجود چند مسیر به سمت جنوب برای آن طبیعی است و مناطق غرب روسیه دارای تمرکز بیشتر جمعیت و تقاضای ترابری هستند و به همین علت روسیه بر ایجاد خط عریض آستارا به بندرعباس تاکید دارد. این موضوع به دو بخش رشت آستارا و رشت بندرعباس تفکیک شده و فعلا بخش رشت آستارا با اولویت در دستور کار قرار دارد.
    ادامه دارد.

  • سید مرتضی ناصریان 11 3

    ادامه یادداشت قبلی
    ب.با توجه به اینکه شاخه غربی کریدور شمال جنوب از کشور جمهوری آذربایجان عبور می‌کند، ابتدا تفاهم سه جانبه بین سه کشور روسیه و ایران و آذربایجان صورت پذیرفته و سه کشور بر فراهم کردن ظرفیت ترابری در این کریدور به میزان ۱۵ میلیون تن در افق ۲۰۳۰ تفاهم کردند (بیانیه باکو. شهریور ۱۴۰۱)
    و ضمنا عقد موافقتنامه سه جانبه نیز برای تعهدآور نمودن تفاهم مزبور در دستور کار قرار دارد.

  • سید مرتضی ناصریان 10 3

    بخش سوم.
    اینکه در طرح رشت آستارا مشکلات تملک اراضی و مشکلات زیست‌محیطی وجود دارد درست است اما اخذ مجوز زیست محیطی و فراهم نمودن اراضی برای اجرای طرح برعهده دولت ایران است و این مانعی برای سرمایه گذاری یا پیمانکاری طرح محسوب نمیشود و در این زمینه تفاوتی بین روشهای سرمایه گذاری یا روشهای پیمانکاری یا مانعی برای آنها نیست. ( در هر صورت رفع موانع و اخذ مجوزها برعهده سرمایه پذیر یا کارفرما می‌باشد.)

  • سید مرتضی ناصریان 10 1

    بخش چهارم
    پیش بینی زمان اجرا برای این طرح با فرض تامین مالی ، حدود چهار سال است. اینکه ده‌ساله عنوان شود خیلی بدبینانه است و در کشور تجربه اجرای طرح بزرگ ریلی مثل بافق مشهد به طول ۸۰۰ کیلومتر در مدت ۴ سال هم وجود دارد. افزایش زمان بدلایل پیش بینی نشده محتمل است ولی مدت ۴ تا پنج سال معقول است.

  • سید مرتضی ناصریان 9 3

    بخش پنجم.
    اینکه عقد موافقتنامه وام با طرف روسی آیا دارای موانع حقوقی هست یا نیست و مجوز قانونی داشته یا خیر
    یک بحث حقوقی است
    اینجانب نیز ابتدا با آقای مهندس حدادی در این زمینه هم نظر بودم اما مراتب قبل از امضای موافقتنامه از سوی وزارت راه به معاونت حقوقی ریاست جمهوری منعکس شده تا بررسی نمایند و آنها چنین مانعی را عنوان نکردند.

  • علی 7 5

    مطابق این 5 دلیل که کاملا دلایل صحیح و منطقی و واقعی است، نباید از پول نفت مردم یا از وامی که مجلس برای تکمیل طرح های نیمه تمام مجوزش رو به دولت در سال 1395، برای یک پروژه جدید استفاده بشه.
    اگر پروژه رشت آستارا برای روسیه مهمه تا مسیرش کوتاه تر بشه و هزینه انتقال بار برای روسیه به هند ارزونتر بیافته، قطعا خودش باید میومد سرمایه گذاری می کرد نه اینکه وام(قرض) بده و از محل درامد نفت بخواد وام راو تسویه کنه.

  • ناشناس 6 1

    جناب مهندس می فرمایید جمع کنیم بریم خونمون،ما تو همون مسیر زمین داریم،اگر دولت بخواد می فروشیم یا معاوضه کشور اباد بشه،ما جون میدیم

  • مهدی 3 8

    به نظر بنده وقتی الان بار روسیه و اروپا داره از سرخس وارد کشور میشه و از طریق مسیر سرخس بافق بندعباس 3 روزه ترازیت میشه و میره هند،
    دیگه چه نیازی است به احداث مسیر جدید برای اینکار و اینهمه چالش
    اگه پول اضافه هست پروژه های نیمه تمام را کامل کنید

  • مهدی اخلاصمند 4 6

    با درود
    به نظر بنده این دلایلی که در این مطلب ذکر شده بسیار کافیه.
    البته که شما بحث آزاد میزاشتد در این خصوص هم، اکثریت به این نتایج که در این مطلب به طور کامل بیان شده اشاره می‌کردند.
    اول اینکه چرا با شرایطی که در حال حاضر با آذربایجان داریم، اینقدر اصرار بر این کاره
    واقعا شروع یک پروژه با این همه مسائل و موارد بخصوص خراب کردن محیط زیست شمال چه ضرورتی دارد
    در ضمن چرا مسئولان عزیز این وام‌ها رو نمی‌گیرند برای این همه پروژه ناتمام.
    چرا دولت‌های ما فقط دنبال افتتاح هستندتا اختتام.
    در ضمن ما مسیر ریلی سرخس رو هم داریم.
    البته که وزیر راه هم گفتند این پروژه رو سه ساله می‌سازند. ( عجبا)

  • فعال محیط زیست 4 6

    باسلام و احترام

    به نظر می رسد طرفداران و دست اندرکاران احداث این خط آهن سراسر تخریب، به کلی وضعیت محیط زیست بحران زده کشور خصوصا در نوار ساحلی خزر را از یاد برده اند. تغییر کاربری و کاهش سطح جنگلهای شمال کشور مسئله ایی نیست که بتوان از آن گذر کرد.

    شاید سخنان رهبر معظم انقلاب در این زمینه را از یاد برده اند که برای یادآوری عینا در ذیل آورده می شود. باشد که به خود آیند و با بهانه های واهی، تیشه به ریشه این ثروت عظیم نزنند.

    بیانات رهبر در خصوص جنگلها در سال ۱۳۹۳

     یک مسئله مسئله‌ی جنگلها و مراتع است؛ این جنگلهای ما و مراتع ما، هم ریه‌های تنفّسی شهرها و محیطهای زندگی‌اند، هم نگهبان خاکند و خاک را که این‌همه درباره‌ی اهمّیّتش گفتیم، حفظ میکنند؛ این جنگلها را باید حفظ کرد. متأسّفانه در بخشهای مختلف کشور، این جنگلهای متراکم و انبوه شمال کشور بعضاً مورد چپاول و غارت، و بعضاً مورد بی‌توجّهی و بی‌اهتمامی قرار میگیرد. من تأکید میکنم اجازه ندهید به این جنگلها دست‌درازی بشود؛ بخشهای مختلف کشور که مسئولیّتی در این زمینه دارند، از منابع طبیعی گرفته تا محیط زیست تا بقیّه‌ی دستگاههایی که ارتباطی با این قضایا دارند، اجازه ندهند با بهانه‌های مختلف - از شهربازی درست کردن و جذب گردشگر و هتل‌داری و مانند اینها بگیرید تا مدرسه‌ی علمیّه و حوزه‌ی علمیّه؛ همه‌ی اینها بهانه‌هایی میشوند و شده تاکنون - که جنگلهای ما دست بخورند، به آنها تعرّض بشود؛ به جنگلها تعدّی بشود و تاکنون به جنگل تعدّی شده؛ جلویش را با استحکام کامل بگیرید.

  • هاشمی 4 6

    به اندازه ی کافی محیط زیست مون در تو منجلاب نابودی هست
    حتی تصور از بین رفتن این همه درخت تو جنگل گیسوم وحشتناکه
    همه جانبه فکر کنید
    کار را به کاردان ها بسپارید لطفا

  • فرشید کریمی 3 6

    درود بر شما .
    یاداشت کامل و جامعی بود.
    این پروژه نظیر بسیاری از پروژه های بزرگ در راستای اهداف عده ای خاص است. این حجم از مصالح نه در توان گیلان است نه امکان آن فراهم است.
    مردم محلی به شدت مخالف این امر هستند و قطعا تبعات اجتماعی حاصل از این طرح بسیار خطرناک است

  • فرشید کریمی 2 3

    خیلی جالبه
    تا حالا توجه کردید
    اغلب موافقان با هویت نامشخص هستند.
    این طرح قربانی کردن منابع طبیعی ایران برای منافع روسیه است

  • سید مرتضی ناصریان 5 0

    بخش ششم
    اما سوال اصلی که چرا روسیه برای رشت آستارا سرمایه‌گذاری نکرده
    بنظرم
    به علت کوچک بودن طرح برای مدیریت مستقل قطارهای باری است.
    گفته شده
    پیشنهاد اصلی سرمایه‌گذاری روسیه برای ایجاد خط عریض از آستارا تا بندرعباس است همراه با مدیریت بهره‌برداری از آن
    این پیشنهاد مکمل اجرای راه آهن رشت آستارا است و منافاتی با آن ندارد
    و احتمالاً این پیشنهاد رسماً ارایه تا بررسی شود.

  • سیما 5 6

    آیا این جمله در مورد خط آهن رشت آستارا، به تنهایی بیانگر فاجعه نیست؟ 👇🏼

    عبور 90 درصد مسیر از زمین های کشاورزی، عبور از وسط  15 شهر و  50 روستا و دو قسمت کردن زمین های کشاورزی، شهرها و روستاهای واقع در مسیر پروژه که عملا استان گیلان در این 160 کیلومتر با ایجاد حدود 100 کیلومتر دیوار خاکریزی با مقطع ذوزنقه ای با متوسط ارتفاع 3 متر و قاعده های 7 و 14 متر و احداث حدود 60 کیلومتر پل، به گیلان شمالی و جنوبی تبدیل می شود.

  • زهرا بشارتی مقدم 4 6

    ما مردم بومی مخالف هستیم

  • M.b 5 1

    Rah ahan sakhte Khahad shod

  • میترا قاسم نیا 4 7

    راه آهن رشت_ آستارا یعنی نابودی
    تنها جنگل جلگه ای ایران، فاجعه ای بیش نیست، هنوز مشکل محیط زیستی سراوان، تالاب انزلی حل نشده

  • ایرانی 3 5

    ازمیان رفتن زمینهای کشاورزی،درختان وصرف هزینه های بیهوده که هیچ نفعی برای کشورماندارد.وکدام سرمایه گذاری؟پول ساخت راهی راکه فقط برای خودشان سودمنداست رابه ماوام میدهندوچندبرابرپس میگیرند.

  • !؟!؟! 2 5

    روسیه داره به هزینه ماراه میسازه،چاه میکنه،کارخانه میسازه،صنایع مختلف ،هواپیما ایجادمیکنه .

  • ناشناس 1 5

    علیف کامیونهای ما را قطره چگانی راه میدهد اول تکلیف آذربایجان را روشن کنید بعد . راه آهن ایران از جلفا به ارمنستان و نخجوان و روسیه وصله و مدتها هم مسافری و هم باری کار میکرد قبل از جنگ .. روسیه سال ۱۳۵۵ راه آهن جلفا به تبریز را برقی کرده . همه بدون استفاده بخاطر مسایل سیاسی مانده .

  • علیرضا 0 3

    راه آهن تبریز جلفا و انتقال کالا از راه آهن کشور ارمنستان هم باید مدنظر باشد . همه تخم مرغ ها را در یک سبد و کشور نباید چید

  • دلسوز کشور 1 3

    از کی روسها اینقدر مورد وثوق ما قرار گرفتن که براشون از بیت المال و حق مردم ایران، مایه میذاریم.
    کجا تاریخ نشون داده که روسها مورد اعتمادن.
    تعجب می کنم از مسئولینی که داعیه حفط تمامیت ارضی کشور را دارند، ولی به راحتی این تن تب دار را وام دار کشور مثل روسیه می کنن.
    این حجم از هزینه برای کشور، واقعا مسئله ساده ایی نیست که به راحتی از کنار آن بگذریم.
    اینهمه طرح نیمه تمام روی دست کشور باقی مونده.

    به اسم دور زدن تحریم، هر بلایی را سر کشور و خاک میارید.

    منابع طبیعی کشور حاصل گذر میلیونها ساله.
    به خاکی که برای اون هزاران شهید داده شده و هنوز که هنوزه پیکر این شهیدان رو در نهایت مظلومیت روی دستهامون تشییع می کنیم، مقید تر باشیم.

  • سعید قصابیان 0 4

    سلام
    الف) طرفداران اجرای این راه آهن باید جوابگوی نگرانی های زیست محیطی و همینطور مسئله تملک اراضی باشند.
    ب) قبل از حل و فصل مسئله کوریدور زنگزور که قرار است ارتباط زمینی ایران با ارمنستان را کور کند، چطور میتوان درباره اعزام/ قبول قطار به سمت روسیه و اروپا از خاک آذربایجان صحبت کرد؟
    پ) 23 سال توافقنامه احداث این راه آهن روی زمین مانده بود چرا که این راه آهن از نظر کشورهای ذینفع بخصوص روسیه مزیت نسبی نداشت.از کجا معلوم که پس از پایان مناقشه روسیه با غرب ، همچنان از این خط آهن برای حمل بار استفاده بشود و بتواند سرمایه گذاری انجام شده را بر گرداند؟ فرصتی که با بروز جنگ بدست بیاید سست و لرزان است و با پایان منازعه از کف میرود.
    پ) اگر روسیه واقعا به سودهی این راه آهن ایمان دارد چرا در آن سرمایه گذاری نمیکند و شریک نمیشود؟ فرق است بین شریک شدن و وام دادن. در شراکت سود و زیان به عهده هر دو طرف است. در وام دادن همه ریسک ها متوجه ایران خواهد بود.
    ت) آیا ادعای ساخت این 165 کیلومتر راه آهن در چهار سال واقع بینانه است؟

  • ناشناس 7 0

    واقعا دلایل عجیبی بود !
    مثلا می گویند درگیری با کشاورزان ! خب چیزی وجود دارد به اسم "توافق" که احتمالا ایشون از آن بی خبرن ! همین حالا ریل رشت به سمت کاسپین می ره مگر از دل زمین های کشاورزی مرغوب رد نمی شود ؟ یا مگر ریل و سایر زیرساخت ها به مالکان حقیقی و حقوقی در سرتاسر کشور نمی خورند ؟! خوب توافق می شود و این زمین ها خریداری می شود بگوییم آن زمین , مالک دارد و خوب طرح ملی را تعطیل کنیم ؟!
    یا می گویند جمهوری آذربایجان طرف آمریکا و اسرائیل است خوب بله هست اما ما نباید تلاش کنیم که این حکومت را سمت خود بکشیم ؟ بگیم سمت آن هاست پس بیخیال ؟ خوب این ریل اگر ساخته شود منافع خیلی خوبی برای جمهوری آذربایجان خواهد داشت اینجا یا باید به فرمان ها و منافع ایران و روسیه توجه کنند و سود سنگین ببرند و از آمریکا و اسرائیل دور بشن دنبال گرفتن سیونیک ارمنستان نباشند یا قید درآمد میلیارد دلاری از این کریدور را بزنند خوب در این صورت , ایران و روسیه بار را از کریدورهای دیگر عبور خواهند داد درواقع این ریل می تواند مشوق برای تغییر رفتار جمهوری آذربایجان باشد یا تنبیه برای آن و ضمنا نمی شود شرط بست که حکومت صهیونیستی علیف برای همیشه در این کشور باقی خواهد ماند چنانکه اردوغان دم در نشسته و بره یکسری سیاست های ضدمنطقه ایی ترکیه حداقل تعدیل خواهد شد .
    یا بهانه های محیط زیستی را تکرار می کنند که nبار به شکلی دقیق پاسخ داده شد و این مطلب واضح که هر طرح عمرانی در هر کجای زمین , بالاخره خسارت های محیط زیستی دارد منتهی اولا بررسی می کنند که آن طرح عمرانی چقدر ارزش دارد که گویا ایشون و امثال ایشون هنوز متوجه اهمیت این کریدور نشدند و بعد تلاش می کنند که میزان خسارت های وارده به محیط زیست و حیات وحش را کمتر کنند که تو این پروژه هم طرح ها و پیش بینی های خوبی صورت گرفته یعنی در آمریکا تا خود چین هم نمی شینن که طرح های بزرگ شان به بهانه های محیط زیستی بخوابد .
    یا جای دیگه می گن خوب روس ها از مسیرهای فعلی بهره می برند و خود را درگیر خاک جمهوری آذربایجان نمی کنند ! ایشون اینجا هم اثبات می کنند که متوجه اهمیت کریدور شمالی جنوب نمی شن آقای کارشناس , آقای حدادی , روسیه تنها بخشی از این معادله جهانیه کریدور شمال جنوب ایران می تواند ترانزیت و معادلات تجارت در دنیا را تغییر دهد یک سمت دیگر این معادله هند است که قطعا به دومین کشور قدرتمند دنیا تبدیل خواهد شد خود روسیه جز کشورهای بریکس و جز قدرت های بزرگ در آینده خواهد بود امروز هم کم کشوری نیست قدرت های جنوب شرق آسیا هم از این کریدور بهره خواهند برد اروپایی ها هم نهایتا مجبور خواهند شد که به منافع ایران و روسیه احترام بگذارن و از این مسیر بهره ببرند چون نصف شدن زمان ترانزیت و نصف شدن هزینه تجارت اصلا شوخی بردار نیست و اگر بحران هایی مثل بسته شدن کانال سوئز هم ایجاد شود دیگر این اجبار خواهد شد پس شما اصلا متوجه ابعاد این طرح ها نیستید اگر متوجه بودین که در آینده نزدیک چه میزان بار از این کریدور عبور می کند می گفتید همه کریدورهای شمال جنوب باید تقویت شود مسیرهای جدید هم باید ساخته شود و بنادر هم باید توسعه پیدا کنند .
    صحبت های بعضی از کارشناسان بعد از نگرانی های آمریکا , خیلی عجیب غریب شده .

  • ناشناس 5 0

    ما یک "متر تاریخی" در این کشور داریم که همیشه و همیشه و همیشه عالی عمل کرده جایی که کاری می کنیم یا می خواهیم کاری کنیم که دشمن عصبانی می شود حتما و حتما آن کار درست است خوب آمریکا بابت این طرح رسما ابراز ناراحتی و خشم کرد چرا ؟ به 2 دلیل :
    1 . این طرح اگر اجرا شود منافع شرق آسیا , هند تا خود کشورهای اروپایی را به خاک ایران می دوزد آنوقت دیگر رای منفی دادن علیه ایران در مجامع جهانی انقدر آسان نخواهد بود تحریم کردن ایران هم پرهزینه تر از قبل خواهد شد "درواقع این طرح اول از همه به ایران یک وزنه سیاسی قابل توجه می دهد" که این با اساس تفکر استعماری و زورگویانه غرب در تعارض جدیست .
    2 . این طرح باعث درآمدزایی سنگین برای ایران می شود که باز هم با طرح کلان غرب مبنی بر صفرسازی درآمدهای ایران در تعارض است این طرح یک گام جدی برای اقتصاد غیر نفتی خواهد بود و حتی می تواند در افق طرح تا یک سوم درآمدهای نفتی ما (در بهترین حالت خود) را پر کند .
    پس آمریکا حق دارد که عصبانی باشد و رسما آن را اظهار کند حالا بنابر همان وضعیت تاریخی که تو موضوعات مختلف داشتیم اینجا هم همان است آمریکا از موضوعی عصبانی می شود بعدش یکسری کارشناس در داخل و خارج از کشور , بعضی از سر آگاهی و بعضی از سر ناآگاهی می آیند و در راستای خواست آمریکا این کارها و موضوعات را می کوبند که اینجا و تو این موضوع هم به کرات دیده می شود بعد تبلیغات سنگین برای عوام و خصوصا محلی ها می کنند که شما ضرر خواهید کرد که باز تو این روزها می بینید که یکسری از مردم چگونه تاثیر گرفتند که آمدن ریل به منطقه شان اظهار ناراحتی می کنند !
    در هر حال این ریل ساخته می شود تا یک کشور و یک ملت بهره ببرند اما بهتر است کارشناسانی که از سر ناآگاهی و تاثیر گرفتن همیشه در طرف غرب قرار می گیرند یک فکری به حال خودشون بکنند و امنیت حواسش به آن بخش احتمالی که آگاه هستند باشد مردم و خصوصا مردم محلی هم منتفع خواهند شد آن موقع می فهمند که تحت تاثیر بودند و نفع اولیه برای همان محلی ها خواهد بود .

  • سید علی 0 5

    سلام
    ۵ دلیل تحلیلی از نظر من کاملا صحیحه.
    رسانه ها و خبرگزاری های غیرتخصصی در کشور صرفا وعده های مسئولین رو نشر میدن و کاری به صحت و سقم آند ندارند.
    نیروهای انقلابی باید بیشتر هوشیار باشند.
    واقعا باورتون شده آمریکا از احداث رشت آستارا نگران شده؟
    گره زدن ترانزیت کشور به تصمیمات کشور آذربایجان که به نفع آمریکا است. چون میتونه از ایران باج بگیره. مسئولین هم هر کار غلطی میخوان بکنن یه تیتر میزن آمریکا عصبانی شد تا بچه های انقلابی که از حقایق مطلع هستند ساکت بشن.
    این ترفند تکراری شده.

    واقعا باورتون شده این پروژه رو مقام معظم رهبری تاکید کرده و دستور داده؟
    مقام معظم رهبری فقط سیاست‌های کلان رو ابلاغ میکنه و اولویت بندی پروژه ها با دولت است.
    هر مطلبی میخونید کنی هم فکر کنید.
    مسئولین عادت دارن تصمیمات غیرکارشناسی خودشون رو بندازن گردن رهبری.

  • فاطمه 1 6

    واقعا اگر بدون تعصب ۵ دلیل متن خونده بشه، و کمی تفکر بشه کاملا درسته
    گیلان با این پروژه نابود میشه هیچ باری هم عبور نمیکنه

    خود گیلانی ها باید کمی فکر کنن.
    عقل میگه وقتی روسیه این خط براش مهم نیست که سرمایه گذاری کنه چرا ایران باید کاسه داغ تر از آش بشه و از پول نفت مردم بیاد محیط زیست رو نباید کنه.
    بهتر نظر متخصصین رو بیشتر توجه کنن تا وعده های برخی مسئولین رو.

  • حامد 0 2

    روس ها مانند نیروگاه اتمی بوشهر بسیار پرهزینه و گران خواهند ساخت این خط آهن را

  • رومیانی 0 1

    با عرض سلام خدمت همگی و کامنت گذاران محترم
    به نظرم اگر دولت به جای این همه هزینه و سرمایه گذاری گزاف در صنعت حمل و نقل ریلی در حمل و نقل جاده ای سرمایه گذاری کند خیلی زودتر و بهتر به هدفش میرسه حمل و نقل ریلی یعنی پسرفت و عقب ماندگی در حمل و نقل
    با تشکر

  • فعال محیط زیست 0 0

    ۱. خط آهن رشت آستارا دقیقا از چه مسیری عبور می کند؟
    ۲. آیا مجوزهای مربوطه از دستگاههای ذیربط اخذ شده است؟
    ۳. آیا کل پروژه، گزارش ارزیابی محیط زیستی دارد؟
    ۴.‌آیا حساب شده هزینه تخریب هایی که صورت می پذیرد، چقدر است؟
    ۵. چه تعداد درخت با قدمت میلیونها سال قطع می شود؟
    ۶. این خط از چند هکتار زمین کشاورزی عبور می کند؟
    ۷. هزینه خرید این زمینها چقدر است؟
    ۸. چه مقدار منابع قرضه نیاز داریم؟
    ۹. از کجا قرار است تامین شود؟
    ۱۰. چه مقدار خط ریلی نیاز داریم؟
    ۱۱. هزینه آن چقدر است؟
    ۱۲. دولت کریمه روسیه چقدر وام داده؟
    ۱۳. این وام چند ساله است؟
    ۱۴. شرایط بازپرداخت وام چگونه است؟
    ۱۵. قرار است وام از چه محلی پرداخت شود؟
    ۱۵. اجرای پروژه دقیقا چند سال طول می کشد؟
    ۱۶. سود حاصل از اجرای این پروژه برای ملت ایران چقدر است؟

  • ناشناس 0 0

    از همین الان شن و ماسه در گیلان نایاب شده یه ماشین ماسه برای سیمان کاری وجود نداره تراکتورها قاچاقی یه ماشین ماسه دست مردم می برسونن آیا ربطی به این راه اندازی ساخت راه آن دارد یا خیر لطفا پاسخ بدهید.