| کد خبر: 252800 |

◄ قرارداد با روسیه برای ساخت راه آهن رشت آستارا پایان سال امضا می شود؟

خبر بازدید مجدد یک هیئت روسی از راه‌ آهن رشت آستارا در حالی دو روز پیش رسانه ای شد که 28 دی ماه امسال، معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه سفر دیگر این هیئت، اظهار امیدواری کرده بود «ایران و روسیه تا پایان سال به یک توافق اجرایی برسند».

تین نیوز

خبر بازدید مجدد یک هیئت روسی از راه‌ آهن رشت آستارا در حالی دو روز پیش رسانه ای شد که  28 دی ماه امسال، معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه سفر دیگر این هیئت، اظهار امیدواری کرده بود «ایران و روسیه تا پایان سال به یک توافق اجرایی برسند».

به گزارش تین نیوز ،  با این وجود روز  دوم اسفند ماه خبرگزاری ایرنا خبر داد «در راستای مشارکت روسیه در ساخت راه آهن رشت آستارا، عملیات اجرایی پایانی زیرسازی این خط آهن روز یک اسفند ماه 1401 مورد بازدید «دیمیتری ازبروف» معاون ترابری روسیه و هیئت همراه قرار گرفته است».

بازدید مجدد هیئت روسی از این پروژه در حالی صورت گرفته که 28 دی ماه 1401 نیز دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه و هیئت همراه از راه آهن رشت آستارا، راه آهن رشت کاسپین و بارانداز راه آهن آستارا بازدید کرده و با ارایه پیشنهاداتی برای همکاری در احداث راه آهن رشت آستارا و یک برنامه کلان ترانزیتی، تمایل خود را برای همکاری اعلام کرده بودند که همین موضوع امیدواری هایی نسبت به این که ایران و روسیه تا پایان امسال یعنی 26 روز دیگر به یک توافق اجرایی برسند، به وجود آورده بود.

بیشتر بخوانید:

راه آهن رشت آستارا در انتظار توافق ایران و روسیه خاک می خورد

در آن زمان ( 29 دی ماه 1401) پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از قول خیرالله خادمی مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی نوشت:  طی سفر دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه و هیئت همراه به منظور همکاری در ساخت راه آهن رشت آستارا، توافقاتی در سطوح بالا صورت گرفت و با برگزاری نشست های کارشناسی پیشنهادات دو کشور برای این همکاری ارایه شد که با توجه به اشتیاق بالای کشور روسیه امیدواریم تا پایان سال به یک توافق اجرایی برای احداث این مسیر ریلی و انقلاب در ترانزیت بین المللی منطقه است برسیم.

وی گفت: با تکمیل شدن این بخش از کریدور ریلی شمال جنوب تحولی در حوزه تبادل کالا و بار در قسمت شرق و غرب صورت می گیرد و می‌تواند مسیری جذاب، اقتصادی و با امنیت کامل برای جابجایی بار نسبت به مسیر موجود باشد.

وی در آن زمان با اشاره به مذاکرات متعدد با کشور روسیه برای این همکاری اظهار داشت: به دنبال جلسات کارشناسی، توافقاتی در سطوح بالا میان دو کشور صورت گرفت، پیشنهادات کتبی طرفین تبادل شد و با توجه به تمایل روسیه برای این همکاری امیدوارم تا پایان سالجاری به یک توافق اجرایی دست پیدا کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از شروع مقدمات تامین مالی پروژه با استفاده از منابع داخلی خبر داد و افزود: در حال حاضر توافقاتی با سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر روش های تامین مالی پروژه برای تملک اراضی مسیر صورت گرفته است که در صورت تخصیص این اعتبار امیدواریم بخشی از هزینه های تملک اراضی تا پایان سال تامین شود.

خادمی اعتبار مورد نیاز برای احداث این مسیر ریلی را ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در صورت تکمیل مسیر طی سه سال این رقم معاول ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان به ارزش روز برآورد می شود که ۱۷ هزار میلیارد تومان هزینه اجرا و ۳ هزار میلیارد تومان برای ارزیابی اراضی مورد نیاز است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.